Big data - veliki utjecaj za malo i srednje poduzetništvo

24. svibnja 2020.

Foto: Shutterstock

Nisu samo veliki igrači i velike tvrtke te koje mogu imati koristi od naizgled beskrajnog big data potencijala. Male i srednje tvrtke trebale bi biti jednako svjesne snage svojih podataka. Međutim, u praksi veliki broj malih i srednjih tvrtki uopće ne koristi svoje podatke.

"Male i srednje tvrtke često zaboravljaju ekonomski potencijal svojih podataka. Ako ne iskoriste ovaj dragocjeni resurs, zaostaju za konkurencijom", istaknuo je Axel Polleres, akademski direktor sekcije na bečkom WU Executive Academy, koji je u obliku pet spoznaja naveo kako male i srednje tvrtke mogu koristiti velike podatke u svoju korist, čak i bez velikog proračuna i posebnog odjela.

Prikupljanje podataka bez svrhe jest beskorisno

Količina podataka pojedine tvrtke može biti ogromna, ali vrlo se rijetko takvi skupovi podataka sustavno obrađuju. "Ovo je, nažalost, rasprostranjeno među malim i srednjim tvrtkama. Jednostavno, nema smisla nasumično prikupljati podatke za buduću primjenu ako nemate plan njihova korištenja i ne obradite ih u skladu s tim", kaže Axel Polleres. Posljedica je da dobijete 'smeće unutra, smeće van', a nekvalitetni osnovni podaci ne mogu se koristiti za kvalitetne prognoze i analize.

"Važno je jasno definirati kriterije kvalitete i svrhu prikupljanja podataka", savjetuje Polleres.

Podaci su svagdje korisni

Praćenje ponašanja kupaca na internetu i društvenim mrežama izuzetno je vrijedan marketinški alat koji pomaže tvrtkama u boljem razumijevanju kupaca, razvijanju novih usluga i optimizaciji cijena. Takav pristup može biti vrlo učinkovit za male i srednje tvrtke kada je u pitanju razvoj novih strategija kako bi bili ispred konkurencije. Istodobno, pravni aspekti i tehnološke mogućnosti ostaju neizvjesni čimbenici.

Ne radi se samo o osobnim podacima kupaca, izazovu koji se često pojavljuje u raspravama o zaštiti podataka. Veliki skupovi podataka nisu važni samo za marketing i prodaju; također se mogu koristiti za optimizaciju u procesima proizvodnje ili obrade u bilo kojem poslovnom segmentu kako bi se izbjegao zastoj ili jednostavno uštedjelo vrijeme. Machine data mogu, na primjer, poslužiti za sprječavanje kvarenja stroja u budućnosti.

No, malim i srednjim tvrtkama savjetuje se da se ne fokusiraju samo na big data: i podaci koji strukturiraju znanje tvrtke te su lako primjenjivi, takozvani pametni podaci, vrijedni su i vjerojatno sadrže važne informacije. To može uključivati iskustvo zaposlenika, primjerice, u upravljanju strojevima.

Axel  Polleres Axel Polleres / Foto: WU Executive Academy

Više vlasništva nad decentraliziranim podacima

Polleres savjetuje da male i srednje tvrtke postanu neovisne o inovativnim developerima aplikacija.

"Ima više smisla udružiti snage s drugim tvrtkama i drugim djelatnostima kako bismo zajedno razvijali aplikacije. Primjerice, poljoprivrednici koji stvaraju aplikaciju za prikupljanje podataka o obrađivanju zemlje," rekao je Polleres navodeći kako bi u ovom slučaju tvrtke zadržale kontrolu i vlasništvo nad podacima, a takvi decentralizirani sustavi pokazali su se otpornijima. Kako bi se stvorile preciznije prognoze temeljene na većim količinama podataka, a koje se mogu koristiti za 'učenje' umjetne inteligencije poput algoritama, potrebno je surađivati s drugima. 

"Početak bi bio dijeljenje i dogovor o radnom vremenu ili drugim neosjetljivim osnovnim podacima u maloprodaji", ističe Polleres.

Unaprjeđenje vještina i bez straha od reakcija

Najtraženije novo zanimanje je data scientist. Ti se stručnjaci bave strukturom, analizom i interpretacijom protoka podataka. Ali nisu jedini s takvom vrstom znanja. Osobito bi male i srednje tvrtke trebale imati nekoliko članova u timu koji mogu pružiti stručnu informaciju. Male i srednje tvrtke nerado koriste protok podataka za upravljanje i optimiziranje upravljanja odnosa s kupcima. Negativne reakcije kupaca izazivaju zabrinutost.

"Kupci sami po sebi nemaju problema s tvrtkama koje koriste njihove podatke, već ih zabrinjava zloupotreba osjetljivih podataka", pojašnjava Axel Polleres te navodi da će zbog toga biti ključno obavijestiti kupce o načinu na koji se njihovi podaci koriste u bilo kojem trenutku.

P.hr/I.G.