Da, moguće je - hrvatski miris prepoznatljiv na parfemskoj karti svijeta

13. lipnja 2020.

Tomislav Vrbanec/Foto: Hrvatska Parfemska Kuća

Ljudi su bića koja svijet doživljavaju osjetilima, a jedno od najintenzivnijih je ono mirisa. Američki nobelovci Linda B. Buck i Richard Axel znanstveno su dokazali da parfem stimulira svjesni um te utječe na naše emocionalno stanje. Određen miris ima sposobnost dozvati različita sjećanja iz našeg djetinjstva ili nas podsjetiti na važne emocionalne trenutke, bilo pozitivne ili negativne. Istraživanje je pokazalo da smo sposobni razlikovati i sačuvati sjećanja na otprilike 10.000 različitih mirisa.

Ne čudi stoga to što je povijest ljudskog roda isprepletena raznim mirisima i našom željom da te ugodne mirise nanesemo na sebe i oko sebe. U posljednjih nekoliko godina sve je veća potražnja za niche parfemima, a godišnje se upravo na njima u svijetu okrene oko 20-ak milijardi dolara. Riječ je o parfemima koji predstavljaju zanimljive i posebne vrste mirisa koje je teško pronaći u parfumerijama. Upravo u ovom segmentu parfemske industrije i mi imamo što ponuditi, a hrvatske boje tu brani Hrvatska Parfemska Kuća, zahvaljujući Tomislavu Vrbanecu, koji smatra kako je konačno došlo vrijeme da se i na hrvatskom tržištu počne razvijati kvalitetna parfemska industrija.

Tomislav Vrbanec Tomislav Vrbanec / Foto: Hrvatska Parfemska Kuća

"Iza toga čvrsto stojim. Mislim da je i kupcima već preko glave razvikanih stranih brendova na policama parfumerija. Kako bi se i hrvatski brendovi našli na policama, ljude je potrebno najprije educirati. Pokretanjem breda Hrvatske Parfemske Kuće prije dvije godine napravili smo prvi korak prema tome. Učili smo ljude kako nastaju parfemi i mirisi općenito, od čega se sastoje te, ono najvažnije, o samoj kvaliteti sastojaka", kaže Vrbanec te ističe kako su osnivanjem Instituta za parfumeristiku ove godine učinili drugi korak te su tako Hrvatsku kao zemlju predstavili svjetskoj parfemskoj sceni.

"Hrvatska je prekrasna zemlja s toliko mnogo potencijala da mislim da joj po prirodnim ljepotama nijedna europska zemlja nije ni do koljena. Razvoj mirisnog turizma te edukacija zaljubljenika u mirise koraci su koji tek slijede", otkriva Vrbanec, koji smatra da svatko tko ima viziju, može je na svjetskom tržištu i ostvariti.

"Istina, potrebno je mnogo truda i zalaganja, ali u svakom poslu je tako. Imamo tu sreću da drogerije u Hrvatskoj zaista cijene hrvatske brendove i žele im pomoći u plasmanu proizvoda na tržište. Iako još uvijek na početku, čvrsto vjerujem kako se parfemska industrija dolaskom Hrvatske Parfemske Kuće na tržište tek počela razvijati. Tek smo zagrebli površinu, a najbolje tek slijedi", kaže Vrbanec navodeći kako su kupcima potrebne informacije i edukacija da bi postali svjesni što zapravo, kada kupuju mirise, stavljaju na kožu.

U Hrvatskoj Parfemskoj Kući do sada su razvili niz proizvoda za naše hrvatske poznate osobe, a u budućnosti slijede novi projekti. "Odlučili smo da na neki način moramo stopirati lansiranje novih parfema na tržište jer bi svi željeli vlastiti brend parfema. Stoga dva puta godišnje na tržište izlazi nova kolekcija poznatih ličnosti. Mislim da je za sada ta brojka sasvim realna jer razvoj brenda traje otprilike šest mjeseci“, kaže jedini školovani parfumer u Hrvatskoj.

Tomislav Vrbanec i Dejan Lovren  Dejan Lovren i Tomislav Vrbanec / Foto: Hrvatska Parfemska Kuća

Naravno, prema prodajnim rezultatima Hrvatska se ne može mjeriti s, primjerice, Amerikom. Ali, ako Hrvatskoj pridružimo i okolne zemlje poput Slovenije, BiH i Srbije, mogućnosti za uspjeh su velike.

Edukacijom do dobrog parfema

Priča o Hrvatskoj Parfemskoj Kući nije stala ni u vrijeme koronaepidemije te su upravo u trenutku kada je koronavirus zavladao svijetom razmišljali kako da, bez obzira na situaciju, komuniciraju s ljudima.

"Mislim da je kontinuirana komunikacija te dostupnost informacija ljudima jako važna. Osmislili smo projekt koji je i zaživio. Tako prvi put u Hrvatskoj ljudi mogu iz vlastita doma naučiti kako napraviti parfem. Nismo željeli nešto već viđeno. Željeli smo revoluciju. Moram priznati da nam je uspjelo", otkriva ovaj hrvatski parfumer.

Svaki polaznik škole na svoju kućnu adresu dobiva radne materijale, tvz. perfume kit, koji se sastoji od profesionalnih parfemskih esencija, pipeta, bočica, tester-tračica, fiksativa i svega ostalog što je potrebno kako bi polaznik mogao izraditi vlastiti parfem prema svojoj recepturi.

parfem Foto: Hrvatska Parfemska Kuća

Jedinstveni, samo vaš parfem

Mirisi imaju još jedno svojstvo, a to je da su nepogrešivo povezani sa sjećanjima te mogu izazvati čitavu navalu sjećanja na prošle događaje i uz svako od njih određenu emociju. No, vrlo je teško dati odgovor na pitanje kakve mirise najviše vole muškarci, a kakve žene u Hrvatskoj.

"Koliko god Hrvatska bila mala zemlja, nevjerojatno je koliko je različitih vrsta preferiranih mirisa po regijama. Ako pokušam poopćiti stvar, žene u Hrvatskoj većinom vole jače, teže, cvjetne mirise. Muškarci vole mirisati 'muški', pa su note poput sandalovine, mošusa i pačulija vrlo tražene. U posljednje vrijeme i žene i muškarci žele više mirisati posebno, odnosno rabiti mirise koje nema svaka druga osoba", kaže Vrbanec. Stoga su razvili poseban odjel koji se bavi samo izradom personaliziranih parfema na zahtjev kupca.

Za kvalitetan parfem potrebni su i kvalitetni sastojci, a na tržištu postoje tri osnovne kvalitete sastojaka: low quality, medium quality i high quality. Inače, 99 posto kupaca želi da im parfem na koži traje što duže, a to se postiže upravo kvalitetom sastojaka.

"Ako, primjerice, proizvedemo eau de perfume, odnosno parfemsku vodu i pritom koristimo niskokvalitetne sastojke, taj miris trajat će kraće na koži od, primjerice, eau de toilette, odnosno toaletne vode koja je proizvedena od visokokvalitetnih sastojaka", pojašnjava Vrbanec i otkriva kako nemaju problema s nabavom sirovina.

"Nakon 12 godina u parfemskoj industriji imamo odličnu i vrlo stabilnu suradnju s dobavljačima. Većina sirovina dolazi nam iz Francuske i Italije. Nadam se da ćemo jednom i u Hrvatskoj proizvoditi sastojke za parfemsku industriju", kaže Tomislav Vrbanec istaknuvši da je pred njima još mnogo posla kako bi sve to postigli.

 

Ilijana Grgić