Kako smo u pandemiji 'otkrili' domaće proizvode i kupnju hrane online

3. travnja 2020.

Foto: Shutterstock

Pandemija koronavirusa poljuljala je globalna tržišta, poremetila proizvodnju i distribuciju, ali i otvorila neke prilike. U novonastaloj situaciji i trgovci i potrošači traže nove kanale opskrbe, pa tako u Hrvatskoj svjedočimo velikoj prilagodbi, posebno kada su u pitanju poljoprivredni proizvodi. Trgovci domaćim proizvođačima više nego ranije otvaraju svoje prodajne mreže, gradovi im pomažu pokretanjem online tržnica, a građani preko društvenih mreža dogovaraju narudžbe s OPG-ovima iz svog susjedstva.

U vremenima kad ne funkcioniraju uobičajeni načini prodaje i kada nije preporučljivo odlaziti na mjesta gdje ima više ljudi, pa ni u trgovine, za građane je nabava namirnica poput povrća, voća, mesa, mliječnih proizvoda i jaja postala izazov, posebno ako se traže domaći proizvodi. 

S druge strane, zabrana rada tržnica stavila je u jako loš položaj male proizvođače povrća i voća, odnosno mala obiteljska poljoprivredna gospodarstva kojima je to bio jedini kanal prodaje. U toj nezavidnoj situaciji u pomoć su im priskočili neki gradovi. Tako je Vrgorac putem digitalne zelene tržnice omogućio plasman proizvoda za 450 vrgoračkih obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koji proizvode jagode, breskve, jabuke, šljive, stolno grožđe i drugo voće i povrće te med i kvalitetna vina. Poljoprivrednici s tog područja pozvani su da se upišu i dostave podatke o svojim količinama.

Online platformu za kupnju prehrambenih proizvoda, koji se inače tradicionalno kupuju na placu, pokrenuo je i Čakovec. Na području toga grada dostava je besplatna, nema provizije i narudžbe stižu izravno od dobavljača. A kako bi hrana što brže stizala do građana, Grad Čakovec osigurao je četiri dostavna vozila koja će proizvode dostavljati kupcima svaki drugi dan u tjednu.

Građanima i OPG-ovima u susret su izašle Tržnice Osijek koje su na svojim službenim stranicama objavile popis svih certificiranih proizvođača koji inače prodaju na gradskim tržnicama. Na vrlo sličan i jednostavan način domaće proizvode Siščani i Varaždinci mogu nabavljati preko digitalnog placa. U Varaždinu do domaćih proizvoda može se izravno u kontaktu s OPG-ovima ili preko online tržnice, koja ima organiziranu dostavu po cijeni od 20 kuna, odnosno 10 kuna za umirovljenike.

I požeško komunalno poduzeće Komunalac pokrenulo je e-tržnicu koja bi zakupcima prostora na tamošnjoj gradskoj tržnici pomogla da lakše prebrode posljedice epidemije koronavirusa. Na njihovoj web-stranici postavljen je banner E-tržnica, a klikom na njega otvara se tablica s popisom 20-ak OPG-ova, kontakt telefoni i popis proizvoda koje nude. Sirevi, svježi i tvrdi, piletina, voće, povrće, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, cvijeće, presadnice voća i povrća, samo su neki od proizvoda koji se nude građanima. Požeška tvrtka želi da E-tržnica nastavi raditi i nakon što prođe opasnost zaraze koronavirusom, kako bi domaći proizvodi provjerenog porijekla i kvalitete lakše našli put do kupaca. Stoga rade na projektu mobilne aplikacije za kupce i prodavatelje koja će uskoro biti predstavljena i dostupna građanima.

Nacionalna platforma za zbližavanje ponude i potražnje

Na sličnom rješenju, ali koje će funkcionirati na razini države, radi i Ministarstvo poljoprivrede. Konkretno, pojašnjavaju za Privredni, radi se na online platformi za zbližavanje ponude i potražnje poljoprivrednih proizvoda na tržištu, kako bi se pomoglo u situaciji gdje je narušena komunikacija poljoprivrednika s tržištem i procesa u distributivnim lancima poljoprivrednih proizvoda.

Svrha jest, pojašnjavaju, omogućiti poljoprivrednicima jednostavno oglašavanje i trgovanje svojim proizvodima, ostvarivanje prihoda i sredstava za život, a kupcima provjerenu lokaciju za pronalazak domaćih, kvalitetnih i prepoznatljivih proizvoda. Iako platforma još nije zaživjela, u Ministarstvu kažu da su već dobili popriličan broj upita i prijedloga za suradnju od sličnih lokalnih ili specifičnih (sektorskih) inicijativa, koje su prethodno uspostavljale svoje internetske stranice ili mrežne trgovine. "Intenzivno radimo na integraciji sustava i tehnološkom rješenju radi uspostave nacionalne platforme koja će imati mnogostruke koristi i za poljoprivrednike i krajnje potrošače", kažu u Ministarstvu poljoprivrede.

"Razgovori s dionicima u sektoru poljoprivrede su u tijeku, od OPG-ova, preko poduzetnika, do trgovačkih lanaca. Gotovo rješenje imat ćemo vrlo brzo, a ključna će biti spremnost OPG-ova da se uključe i kreiraju ponudu te spremnost građana da stvore potražnju, odnosno krajnjih potrošača da koriste platformu za nabavu domaćih proizvoda i namirnica, time potpomažući hrvatsku poljoprivredu. Izdat ćemo upute za korištenja platforme za obje skupine i pozvati na uključenje", poručili su iz Ministarstva poljoprivrede.

Povrće, poljoprivredaFoto: Pixabay

Kako su nam stvarnost postale karantene i razna ograničenja, pa i ona na granicama s drugim državama, uvoz poljoprivrednih proizvoda nije više jednostavan kao nekada. Zato, ali i s namjerom da pomognu domaćim proizvođačima hrane, trgovci poput Konzuma, SPAR-a, Kauflanda, splitskog Tommyja, ali i manjih županijskih trgovaca poput Studenca i Ribole, u većoj mjeri nego prije nude svoje police i otkupljuju robu malih proizvođača.

Inicijativu je pokrenula i Marinada, tvrtka koja se bavi proizvodnjom, preradom, otkupom i prodajom svježeg i prerađenoga voća i povrća. Poručili su da u svojim otkupnim centrima diljem Hrvatske otkupljuje voće i povrće od poljoprivrednih proizvođača, bili oni njihovi kooperanti ili ne.

Digitalizacija poljoprivrede u modernom je dobu nezaobilazna, online kupnja također. Pandemija nas je sada natjerala da ubrzamo te procese. Nema sumnje da će ova kriza promijeniti navike potrošača i da ćemo, kad sve ovo prođe, češće birati domaće proizvode, bilo na tržnici ili iz udobnosti vlastita doma.

Ivana Barać