Je li jabuka trula?

4. veljače 2019.

Foto: Shutterstock

Apple je na burzi od kraja kolovoza prošle godine do sredine siječnja izgubio na vrijednosti dionica 400 milijardi dolara. To je dvadeset puta veća vrijednost od aktualnog hrvatskoga godišnjeg proračuna ili gotovo četiri puta više od onoga što stvori hrvatsko gospodarstvo tijekom godine dana. Općoj je zabrinutosti pridonijelo i obraćanje samoga izvršnog direktora kompanije Tima Cooka; zbog lošije prodaje telefona uputio je radnicima početkom siječnja memorandum kojim ističe da je ovo stanje prilika za učenje i jačanje misije kompanije. Ta je misija, naravno, dugoročno davanje najboljih proizvoda i usluga.

Lani je u kolovozu ukupna tržišna kapitalizacija ove američke tehnološke kompanije bila 1 138 milijardi američkih dolara, a 15. je siječnja pala na 838 milijardi. Iako naizgled ogroman, nije to prvi takav pad ove tvrtke tijekom povijesti; koncem 2012. vrijednost kapitalizacije bila je 580 milijardi dolara, da bi nekoliko mjeseci kasnije iznosila 346 milijardi. Uz to, početkom krize 2008., vrijednost Applea je sa 137 milijardi u kratkom roku gotovo prepolovljena.

Ipak, ovaj posljednji trend zapravo je posljedica onoga što su Google, Facebook i Netflix već prošli prije nekoliko mjeseci. Mnogi su se investitori na burzama zabrinuli da je to naznaka nove velike krize i početak dugoročnoga silaznog trenda i rasprodaje na burzama (bear market), pri čemu ovakve fluktuacije nisu rijetkost među tehnološkim kompanijama koje ovise o novim proizvodima i uslugama, ali i trendovima. Važno je istaknuti i da je na svjetskom tržištu pametnih telefona upravo u tom razdoblju prvi put zabilježen pad potrošnje, a očekuje se da će se trend nastaviti i ove godine. Procjene TrendForcea ističu kako će se proizvesti 1,41 milijarda pametnih telefona, tj. 3,3 posto manje nego lani.

I Apple i Samsung, kao njegov najveći južnokorejski rival, zabilježili su pad dobiti. Štoviše, Samsung je svoje procjene dobiti smanjio za trećinu, uglavnom zbog toga što se novi telefoni više ne percipiraju kao revolucionarni i gotovo svi nude vrlo slične performanse. Ipak, Appleovi proizvodi za isto traže više novca, a pojavom nove inačice iOsa čak su i stariji telefoni znatno ubrzali svoj rad te smanjili potrošnju baterije, što je dugo bila glavna zamjerka korisnika.

Nakon biznisa s telefonima Appleu najviše novca donose njihove poslovne usluge. Kupovina u App Storeu i iTunesima i usluge poslovanja u oblaku te pretplate na glazbene usluge i Apple Pay najvažniji su dio toga kolača. Uskoro bi se mogle priključiti i usluge video streaminga. Tvrtka je uložila milijardu dolara u proizvodnju televizijskog programa i početkom prošle godine kupila Texture kako bi pokrenuli i vlastiti premium servis vijesti. No novoga revolucionarnog hardvera na vidiku – nema.

„Na posljednjim valovima rasta svoje vrijednosti, inovativnost kompanije kao da je nestala“, kaže Adam Clark Estes, stariji urednik u tehnološkom portalu Gizmodo. „Mnogi tvrde da iPadi, Appleovi satovi i telefoni ne daju ništa smisleno novo već godinama, a MacBookovi i Macovi su samo precijenjene verzije proizvoda koje konkurenti stvaraju već godinama. Touch barovi na novim laptopima 2016. izazvali su podsmjeh, prepoznavanje lica poticalo je nove kupce da kupuju stare iPhone kako bi ga izbjegli, a nedavno hvaljena aplikacija elektrokardiograma na Apple Watchu ne radi baš svaki put”, upozorava Estes.

„Fluktuacije tržišnih kapitalizacija američkih dionica uobičajena su stvar, posebno u posljednja tri mjeseca s obzirom na uvjete u kojima se financijska tržišta trenutno nalaze“, kaže Vlatko Kesegić, broker u FIMA vrijednosnicama. „Uzrok ulagačke neizvjesnosti leži uglavnom u nepredvidivoj Trumpovoj politici pa tržište volatilno reagira na vijesti poput onih u vezi s eskalacijom trgovinskog rata s Kinom. Uz to, financijska se tržišta suočavaju s dobom podizanja kamatnih stopa koje će doći od Američke središnje banke pa se evaluiraju buduće vrijednosti i privlačnost dionica kao imovine za ulaganje“, smatra Kesegić.

U tim se uvjetima Apple ističe jer je imao najveću tržišnu kapitalizaciju pa i najmanja promjena cijene dionica u apsolutnom iznosu znači ogromnu promjenu vrijednosti. Dionice drugih kompanija koje se ubrajaju u FAANG skupinu (Facebook, Apple, Amazon, Netflix i Google / Alphabet) ponajviše su zaslužne za rast američkih burzi i također su zabilježile korekcije svojih cijena, kako kaže Kesegić.

„Negativna očekivanja za budući rast globalne ekonomije u slučaju trgovinskog rata dvaju najvećih svjetskih gospodarstava imaju utjecaj na smanjivanje očekivanja budućih poslovnih rezultata. Neki podatci upućuju i na to da kinesko gospodarstvo već osjeća negativne posljedice nametnutih tarifa. U takvim otežanim okolnostima Apple je nedavno srezao prognoze budućih rezultata, što je polučilo znatno manji analitičarski i ulagački optimizam po pitanju budućega kretanja cijene dionice Applea“, dodaje Kesegić.

Nakon pada cijene od tridesetak posto, cijena se dionice stabilizirala na ovim razinama, što možda pokazuje da su loša očekivanja sada uračunata u cijenu dionice te da investitori prepoznaju i dalje veliku profitabilnost ove tvrtke, sa značajnom pozicijom gotovine koju Apple drži.

„Uzmimo u obzir da je Warren Buffett, kao jedan od najpoznatijih svjetskih ulagača, dokupljivao dionicu tijekom nedavnoga pada te da su takve situacije na američkom tržištu sve češće. To je slučaj zbog povećanoga algoritamskog – unaprijed programiranog – trgovanja, pa donedavno rastuće dionice odjednom dođu na metu rasprodaje. I spomenuta volatilnost uslijed prije opisanih problema je određeni čimbenik koji utječe na sentiment ulagača, a koji se katkad mijenja u svega nekoliko dana“, objašnjava Kesegić.

Budućnost Applea zasigurno više ne može počivati samo na iPhoneu, ali što ova godina nosi kompaniji? Najprodavaniji će proizvod vjerojatno biti iPhone XS, posve predvidljiv svim korisnicima S-modela, s nešto boljim performansama i kamerom. Očekuju se i novi, brži procesori koji bi mogli pokretati bolju umjetnu inteligenciju proizvoda – pametniju Siri. Tu je i bolja kamera, vjerojatno s trećom lećom i mogućim širokom objektivom koji će omogućiti nove softverski poboljšane i zanimljive opcije snimanja fotografije, a i to najveći rivali već nude. Očekuje se i unaprjeđenje prepoznavanja lica te poboljšanje otključavanja otiskom prsta.

Na kraju – mnogi, zapravo, najviše čeznu za punjenjem proizvoda i spajanje putem USB-C porta, na koji su Macovi već prešli. Kupci žele i bolju bateriju te mogućnost stalno uključenog OLED displeja, zatim nešto manji najmanji telefon u ponudi, veću memoriju i, naravno, nižu cijenu.

Krešimir Sočković