Kako su Splićani, uz odskočnu dasku iz Češke, osvojili Europu

1. listopada 2019.

Splitska tvrtka SeekandHit, koja je uvrštena na Deloitteovu listu 500 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki, Googleov je certificirani partner u Hrvatskoj

Foto: SeekandHit

Splitska tvrtka SeekandHit uvrštena je na ovogodišnju Deloitteovu ljestvicu 500 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki za Europu, Bliski istok i Afriku. Uz njih, u prestižnom društvu, iz Hrvatske su se našle još četiri tvrtke: Q Software, Microblink, Rimac Automobili i Infinum. Ovogodišnji poredak nastao je na osnovi prihoda tvrtki u razdoblju od 2014. do 2017. godine te ukupnom rastu za svaku tvrtku pojedinačno. SeekandHitov rast iznosio je 153 posto. S osnivačem SeekandHita Mariom Frančeševićem razgovarali smo o počecima tvrtke, prekretnici u njenom radu i pozicioniranju na tržište.

Ovo vam je prvi put da ste uvršteni na ovu ljestvicu.

Da, ovo nam je prvi put. Financijska izvješća slali smo i prošle godine, no kako se u obzir uzimaju prihod i rast, tada nismo ušli među 500 tvrtki. Ovogodišnje izdanje sadrži i rezultate nakon naše odluke da uvrstimo i druge usluge u ponudu.

SeekandHit se primarno bavi digitalnim marketingom. Kako je bilo u počecima poslovanja?

S poslovanjem smo započeli još 2007. godine; najprije sam bio sam, a potom mi se priključilo i dvoje kolega. Bavili smo se digitalnim oglašavanjem putem Googlea, Facebooka... Priča o digitalnom marketingu počela se razvijati kasnije. Kako su u početku to bile prve godine velike krize, razvoj je išao malo sporije, ali ipak smo kasnije uvidjeli da ima prostora za razvoj vlastitih alata. Ono što smo u to vrijeme radili bilo je zadovoljavajuće, međutim, s postojećim alatima bili smo mnogo sporiji. Stoga smo ubrzo počeli raditi na vlastitoj softverskoj platformi za oglašavanje. Danas smo tehnološka tvrtka, bavimo se pružanjem usluga i izradom rješenja po narudžbi u marketing-tech, podatkovnoj i analitičkoj industriji.

Što je bilo prekretnica u razvoju? Na koji ste način izišli na šire tržište?

Razvili smo vlastiti proizvod za Facebook oglašavanje 2012. godine i polako počeli izlaziti na vanjska tržišta. Ubrzo smo stupili u kontakt s češkom tvrtkom Socialbakers, koja se bavi analitikom na društvenim mrežama. Počeli smo surađivati s njima - oni su od nas otkupili oglasni softver koji smo izradili, a na nama je bio zadatak da ga integriramo u njihove postojeće softverske proizvode.

Mario Frančešević Mario Frančešević

Čime se bavi Socialbakers?

Socialbakers, osnovan 2008. godine, privukao je znatan broj investitora. S njima smo stupili u kontakt putem društvenih mreža, odnosno Twittera. Nakon neobaveznog razgovora u Pragu, dali su nam rok od 10 minuta da donesemo odluku o suradnji. Naravno, da je prošlo više mjeseci dok se nismo potpuno dogovorili, ali to nam je bio odličan kanal izlaska na vanjska tržišta. Počeli smo rasti i zapošljavati developere, stručnjake za analitiku... Danas u tvrtki radi 45 uglavnom razvojnih inženjera, marketinških stručnjaka i podatkovnih specijalista. Oko 70 posto prihoda dolazi nam iz inozemstva.

Iz kojih zemalja?

To su uglavnom europske zemlje. Europa je zgodno tržište i zbog vremenske zone i zbog niza drugih razloga. Naravno da je Češka, zahvaljujući Socialbakersu, bila odskočna daska. Putem njih stupili smo u kontakt s drugim tvrtkama, primjerice s Kiwi.comom, koji su peti na Deloitteovoj ljestvici Fast 500, s rastom od 14.380 posto. Kiwi.com osnovan je 2012. godine, a sada zapošljava više od 3.000 ljudi. Imamo klijente i iz ostalih zemalja zapadne i sjeverne Europe. Samim uslugama ne bismo mogli ući na ta tržišta jer sve zemlje i regije imaju lokalne tvrtke; morali smo imati nešto što nas razlikuje, a s vlastitim proizvodima to smo uspjeli.

Je li teško naći mlade stručnjake?

Dosta smo dugo na tržištu pa prirodno rastemo. Stalno su otvoreni natječaji tako da netko od kolega nekoga preporuči i mi ga zaposlimo; na takav način najlakše dođemo do kvalitetnih radnika. Tu su i suradnje s fakultetima, razna poslovna i strukovna događanja, konferencije i kretanje u tim krugovima. Potrebno je dosta energije da bismo tvrtku prikazali na lokalnom tržištu te ostvarili vidljivost i zainteresiranost tržišta rada. Zapošljavanje u našem sektoru doista je problem jer ne možete raspisati natječaj za radno mjesto i očekivati da ćete imati 50 kandidata i birati. Važna nam je suradnja s FESB-om i Ekonomskim fakultetom u Splitu. Imamo sedmoro kolega koji su bili na praksi kod nas i nakon toga ostali raditi.

Splitska informatička scena jako se brzo razvija. Je li to samo dojam ili je to doista tako?

To je doista tako. Prije sedam-osam godina većina nas iz ove djelatnosti znala se nalaziti periodično na kavi, jedanput mjesečno. Bilo bi nas najviše desetak, a danas nas na razna okupljanja dođe stotinjak. Taj sektor definitivno raste i dosta se promijenio. Prije ste morali tvrtku premjestiti u Zagreb jer ovdje niste mogli naći klijente, zaposlenike ni prostor za rad, a danas sjedišta ostaju u Splitu.

Koliko imate domaćih klijenata?

Još uvijek je većina naših klijenata iz Zagreba. To nam donekle otežava rad, ali smo se naviknuli. Nije nam problem organizirati i putovati na sastanke u Zagreb. Imamo i nekoliko klijenata iz Splita. Većina tvrtki s kojima surađujemo ima sjedište izvan Splita, a to su Valamar, Podravka, Emmezeta, Sunčani Hvar i mnogi drugi te, naravno, Socialbakers i Kiwi.com, koji su izvan Hrvatske.

Može li se precizno izmjeriti učinak digitalnog marketinga?

Naravno da može, to i jest bit svega što radimo. Preduvjet da se surađuje s nekim jest mogućnost praćenja ulaganja. Tako da ako uložite kunu u digitalni marketing, morate imati podatak vrati li vam se od te uložene jedne kune dvije, tri ili pet kuna. To i jest prednost ovog posla. Znači, klijent precizno vidi učinak kampanje. Mi na mjerenju rezultata čak i inzistiramo.

Radite li usluge za političke stranke u predizbornim kampanjama?

Tu i tamo javi se netko s konkretnim projektom, ali ne možemo reći da smo ozbiljnije sudjelovali u nekoj političkoj kampanji na parlamentarnim ili predsjedničkim izborima. Kada gledamo političke kampanje u svijetu, činjenica jest da je digitalni marketing postao bitan alat u njima. Mislim da se i kod nas polako osvještava ta činjenica.

Imaju li velike hotelske ili turističke kompanije potrebe za uslugama tvrtki poput vaše, unatoč činjenici da su taj dio tržišta pokrili Booking.com, Expedia, Hotels.com, Agoda, Wotif i drugi?

Turističke i hotelske tvrtke, s obzirom na provizije tih rezervacijskih digitalnih platformi, imaju potrebu definirati određen vlastiti oglašivački proračun. To rade kako bi im učinci kampanja bili isplativiji i direktniji. U interesu im je da izravno dovedu goste. U pravilu je bolje dobiti gosta izravno nego putem posrednika. U odnosu na druge sektore turizam je, ne samo zbog ulaganja nego i po znanju, broj jedan u Hrvatskoj. Neki drugi sektori su u tom smjeru krenuli mnogo kasnije. U turizmu se najbolje vidi utjecaj vanjskih tržišta.

SeekandHit

Foto: SeekandHit

Namjeravate li se dodatno specijalizirati ili možda ulaziti u neke druge segmente?

Specijalizacija nam je vrlo važna. Pokazalo se da je naše poslovanje od osnutka do danas imalo dobar smjer. S obzirom na trendove, poput automatizacije, strojnog učenja, umjetne inteligencije, postoji mogućnost da ćemo ozbiljnije ući i na neko od tih područja... To na papiru i u razgovoru zvuči zanimljivo, ali u praksi je teško izvedivo. Međutim, Google i Facebook imaju tehnologiju i rade na tim stvarima te su sve uspješniji, tako da će se možda i ovo što mi radimo razvijati u tom smjeru. Dakle, očekujemo da ćemo izbaciti proizvod pomoću kojeg ćemo klijentima olakšati automatizaciju procesa oglašavanja, ali i donositi mu uštede. Takav proizvod služi tome da klijenti povećaju dobitak od uloženoga. 

Stvarate li i vi poruke i njihove sadržaje?

Naravno. Kada klijent ima pripremljene materijale i ciljeve, mi mu na osnovi svoga iskustva nerijetko sugeriramo neka rješenja. Kada zajedno s klijentom radimo na kreativnom dijelu i planiranju, takve suradnje najbolje funkcioniraju.

Surađujete li s marketinškim agencijama?

Da, to je normalna stvar jer je mnogo uskospecijaliziranih agencija, tako da im dođemo kao nadopuna, osobito kad je riječ o suradnji u nekim uskim segmentima posla, a to su tržište i potražnja veliki.

Je li danas važniji kanal komunikacije ili poruka koju šaljete?

O tome bi se moglo danima raspravljati. Marketing se u posljednjih deset godina jako promijenio. Pogotovo se digitalni dio marketinga razvio i sudara se s nekim rješenjima koja su bila nekada važna i učinkovita. Nije više važno da se budžet samo potroši, nego je nužno da se to ulaganje analizira i izmjeri njegov učinak. Naravno da se svi ti procesi trebaju usmjeravati prema cilju. Digitalni marketing otvorio je nove spoznaje, a da bi se došlo do njih, nužno je dosta energije, znanja i angažmana. Nekome tko je dugo u ovoj industriji, teško je pratiti sve te promjene. Svakako, dobro je to što je digitalni marketing postao dio marketinških planova.

Planirate li daljnji rast?

Nismo opterećeni rastom ni ovakvim nagradama, imamo vlastiti put, rastemo prirodno i kontrolirano. Ne srljamo. Nastojimo raditi dobro, a važno nam je da su naši zaposlenici zadovoljni, da uče i napreduju... Jednako tako i naši klijenti. Ovo priznanje nam je važno, ali ne utječe na način na koji radimo.

Ipak ste došli u središte pozornosti zahvaljujući priznanju. Očekujete li nove klijente?

Naravno da nam ovo priznanje znači mnogo, a možda ostvarimo i pokoju novu  suradnju ili pronađemo novog zaposlenika. Činjenica je da smo postali vidljiviji.

Koja ste priznanja dosad dobili?

Prošlogodišnji smo dobitnici MIXX nagrade za najbolju oglasnu kampanju na pretraživačima. Radi se o natjecanju koje je izrađeno prema međunarodnoj licenciji IAB-a, a u sklopu kojeg se dodjeljuju nagrade najboljim digitalnim kampanjama i digitalnim platformama u području tržišnih komunikacija. Uz to, dugogodišnji smo Googleov partner koji nam je dodijelio certifikat Premier Google Partnera na temelju uspješnog upravljanja značajnim ulaganjima u Google Ads platformu, održavanja i proširivanja portfelja svojih klijenata te postavljanja njihovih online oglasnih kampanja.

Možemo li raščistiti nedoumicu o imenu vaše tvrtke. Je li to Uber ili SeekandHit?

Službeni je naziv tvrtke Uber, ali nemamo nikakve veze s poznatim Uberom. Jednostavno, takav smo naziv odabrali u sudskom registru. S obzirom na to da je SeekandHit engleski pojam, tvrtku 2012. godine nije bilo moguće registrirati pod tim imenom. Na trgovački sud došli smo s tridesetak imena, a kako su sva bila odbijena, prelistali smo latinski rječnik i pronašli pojam Uber. Svidio nam se jer se taj izraz i inače koristi u internetskoj komunikaciji. Kasnije će se pokazati da će onaj veliki Uber postati jako popularan, a zbog tog naziva imamo niz zgoda i smiješnih situacija: od dolaska potencijalnih vozača u naše prostorije do upitnika vozača taksija kada im zatražimo račun na tvrtku. Upravo zato svugdje se pojavljujemo pod imenom SeekandHit.

 

 

Jozo Vrdoljak