Kreativci: Iluzija je da će ovo stati, ovo je nova realnost

9. srpnja 2020.

Tomo In der Muhlen/ Foto: HGK

Na jučerašnjoj proširenoj sjednici Vijeća Zajednice kulturnih i kreativnih industrija HGK Tomo in der Mühlen, predsjednik Zajednice, istaknuo je kako su se ranije više bavili isticanjem važnosti kulture i kreative, ali da su sada svi u 'ratnom dobu'.

"Naše djelatnosti su međusobno isprepletene pa nam je i sada cijeli ekosustav poremećen. Kriza je pokazala koliko svi mi ovisimo jedni o drugima, primjerice utjecaj zatvaranja ugostiteljskih objekata na zarade glazbenicima", rekao je predsjednik Zajednice kulturnih i kreativnih industrija HGK Tomo in der Mühlen.

Istaknuo je da klasične banke ne razumiju čime se ovakve industrije bave, kamate su nerealne. „Vani je bolja podrška u tom smislu, a vidimo da su vlasnici festivalskih licenci stranci i da nam dolaze biti konkurencija na naše tržište. Idemo učiniti pravila igre jednakima za sve",  rekao je Tomo in der Mühlen.

"Kreirali smo dva seta mjera, prvu kao direktnu pomoć pogođenim sektorima za vrijeme obustave kulturnih događanja. Druga je strategija izlaska, odnosno prilagodba aktualnom stanju. S ovim ćemo morati neko vrijeme živjeti", rekao je državni tajnik u Ministarstvu kulture Krešimir Partl, koji je kao jedne od najteže pogođenih istaknuo je kinoprikazivače ne samo u Hrvatskoj nego u cijeloj EU.

"Trebat će dugo vremena za oporavak ove industrije" rekao je Partl, koji je predstavio i konkretne mjere Ministarstva kulture za kreativne i kulturne industrije, kao što su primjerice dodatna sredstva za audiovizualnu djelatnost koja se financira iz HAVC-a za potrebe dodatnih produkcijskih troškova zbog epidemioloških mjera.

Partl je istaknuo i kako su u  suradnji s HAMAG BICRO-om i Ministarstvom financija osigurane su i kreditne linije za poduzetnike u kulturi temeljene na Privremenom okviru Europske komisije. Predviđeno je ukupno 300 milijuna kuna kreditnih linija za koje Vlada daje stopostotno jamstvo uz  kamatnu stopu najviše do 2 posto.

"Dugoročno je cilj da ove industrije povežemo s drugim segmentima gospodarstva, poput prerađivačke, kako bismo kreirali proizvode konkurentne na svjetskom tržištu jer ne možemo ići na ekonomiju obujma, već dodanu vrijednost,“ rekao je potpredsjednik HGK za industriju i energetiku Tomislav Radoš.

Sustavno pratiti pokazatelje i privući vanjski kapital

Poslovna tajnica Zajednice i pomoćnica direktorice Sektora za industriju HGK Jagoda Divić predstavila je predstojeće aktivnosti Zajednice. "Cilj je uspostaviti industrije kao konkurentno i neovisno ekonomsko područje, sustavno pratiti pokazatelje, privući vanjski kapital, uspostaviti platformu za modele financiranja posebno za početnike te nastaviti raditi na zaštiti autorskih prava i dijalogu s institucijama, drugim strukama i znanstvenom zajednicom" rekla je Divić.

Nenad Marčec iz ZAMP-a istaknuo je da je koncept pod kojim se mogu organizirati događanja Vlada i prihvatila, ali da se događanja svejedno ne odvijaju. Organizatori se ne usude investirati. No, također se primjećuje povećanje prihoda od onlinea, kao i povećanje stvaralaštva.

"Ljudi su iskoristili ovo vrijeme da budu produktivni" rekao je Marčec. Prisutni su se složili i da je problem što se u javnosti uvriježila misao da su noćni klubovi glavni krivci zaraze, ili barem jedni od njih.

Robert Zuber, direktor Rab Film Festivala, osvrnuo se na nedosljednost uputa, što zbog brze izmjene, ali i različite provedbe na lokalnim razinama. "Odbijam odustati i odbijam biti kriv ako smo napravili sve kako treba" rekao je Zuber i istaknuo da su sredstva ograničena te da moramo razmišljati kako kreirati model kroz koji se može nastaviti zarađivati.

Sudionici HGK zajednica 09072020 Foto:HGK 

Neizvjesnost je najveći problem

Berislav Marszalek iz Entrija također je potvrdio da je svima problem neizvjesnost. "U Belgiji su napravili aplikaciju gdje organizator prijavi event u sustav, dodijeli mu se boja rizika i to je nešto što on može komunicirati prema publici. Potreban je i model procjene rizika te neko centralno mjesto za informiranje i komunikaciju događanja" rekao je Marszalek. Petar Pavić, dopredsjednik Udruženja marketinga HGK, složio se s platformom koju bi onda i mediji prenosili te bi se time smanjila stigma s organizatora događanja, a struka bi je volonterski punila.

Boris Kovaček iz Weekend Media Festivala osvrnuo se i na neke stare boljke industrije te istaknuo kompliciranu proceduru dovođenja stranih predavača. "Bilo bi dobro i da se festivali izuzmu iz sustava fiskalizacije ako se plaća samo karticama", rekao je Kovaček. Predsjednica Zajednice za industrijski dizajn HGK Silvija Jonjić složila se da je i prije korone bilo problema, poput deficita proizvoda jer industrijski dizajner ne surađuje s proizvođačem.

"To su društva u europskom okruženju napravila kroz jednu kvalitetnu strategiju, koja nam je nasušno potrebna" rekla je Jonjić.

Zaključeno je da je platforma ključna kako bi se riješili aktualni problemi organizatora događanja, ali i na jednom mjestu okupili dostupni modeli financiranja, godišnji pokazatelji za branšu, kao i novine po pitanju regulative važne za ovu struku. Usuglašeno je da HGK će prijedloge za poboljšanje aktualne situacije, kao i dugoročne reforme poput poreznih olakšanja, komunicirati prema nadležnim tijelima.

P.hr/I.G