Kvaliteta i izvrsnost budućnost su ugostiteljstva

22. studenoga 2019.

Foto: Pixabay/Ilustracija

Kvaliteta i izvrsnost budućnost su ugostiteljstva, a da bi to postigli, ugostitelji se moraju bolje organizirati te očekuju i pomoć institucija, prije svega ministarstava turizma, poljoprivrede i obrazovanja, poručuje uoči Kongresa ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a predsjednik Ceha ugostitelja Joso Smolić.

Taj tradicionalni, 32. Kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a ove će godine u Šibeniku od 24. do 26. studenoga iznova okupiti nekoliko stotina ugostitelja iz cijele Hrvatske i njihovih gostiju, uključujući i predstavnike državnih i lokalnih institucija, komora, strukovnih udruga i druge, s time da je prvi dan kongresa okupljanje, dok će radni dio biti održan druga dva dana.

Uz aktualnu problematiku i trendove u ugostiteljstvu i cjelokupnom turizmu, Kongres će raspraviti i teme koje se bave važnosti rabljenja domaćih namirnica u gastroponudi za stvaranje prepoznatljivog proizvoda, strukovnim obrazovanjem i problemima u kurikularnoj reformi te nedostatkom kadrova, zbog čega, kako ističe Smolić, ugostitelji najviše i očekuju pomoć i poteze spomenutih triju ministarstava nadležnih za te procese.

"Kvalitetu ugostiteljske ponude treba temeljiti na kvalitetnoj domaćoj namirnici, kojih imamo i do koje bismo lakše došli kada bi se mali proizvođači, OPG-ovi i drugi udružili s malim ugostiteljima da to mogu lakše i nabaviti. Izvrsnost, s druge strane, traži obrazovani i stručni domaći kadar, koji želi i voli raditi u struci te kojemu za vrijeme školovanja treba više prakse u objektima, čega sada nikako nema dovoljno. Također bi dobro došlo više ciljane promocije hrvatske ugostiteljske ponude i ukupno enogastronomije, više daljnjeg rasterećenja od mnogobrojnih nameta te fleksibilnija regulativa", naglašava u razgovoru za Hinu Smolić, koji je i sam ugostitelj u Šibeniku.

Plaće se povećavaju, no još uvijek nedostaje radnika

Napominje i da, iako se u strukovne ugostiteljske škole upisuje sve više mladih, posebice za kuhare, čemu pridonose i brojne TV kuharske emisije, ipak je još uvijek malo konobara i kuhara koji nakon završene škole ostaju raditi u struci.

"Moguće je da malo njih to i želi raditi, ali i da odlaze u inozemstvo zbog većih plaća, koje su se i u Hrvatskoj povećavale u posljednje dvije-tri godine, da bi se ove godine to promijenilo do te mjere da su zbog nedostatka radnika ugostitelji čak u ponekim situacijama plaćali ljude onoliko koliko traže da bi ih zadržali", iznosi Solić poručujući da su u svemu bitne i bruto plaće odnosno koliko se od njih 'oduzima' za sva davanja, što nije malo.

Kaže i da je uvijek bio pobornik prvenstvenog zapošljavanja domaćih radnika, a time i protiv uvoznih kvota, no kako se domaćih ne može dovoljno naći, smatra da su te kvote dobrodošle te da se danas bez stranih radnika ne može raditi.

Ugostitelji u prosjeku pozitivno poslovali

Smolić uoči Kongresa iznosi i podatke o 12.000 ugostiteljskih obrta u Hrvatskoj koji su u članstvu Ceha HOK-a, u kojemu je još i nekoliko tisuća obrtnika koji se bave turističkom djelatnošću i ukupno zapošljavaju oko 20.000 djelatnika, ali kada im se dodaju i vlasnici obrta i objekata te članovi njihovih obitelji koji manje-više svi aktivno rade, dolazi se do oko 40.000 zaposlenih, za što kaže da je respektabilan broj.

"U prosjeku naši su ugostitelji obrtnici ove godine pozitivno poslovali, no kada se krene od Jadrana prema Slavoniji, u tome ima velikih razlika, odnosno prihodi, zaposlenost i ulaganja na kontinentu, u Slavoniji i drugdje manji su nego na Jadranu gdje je i potrošnja veća, najviše zbog stranih turista. Njih pak još nema toliko u unutrašnjosti zemlje da bi ugostitelji mogli povećati cijene na razinu onih jadranskih, pogotovo u ljetnoj 'špici', nego se cijene drže nižima stoga što ovise o domaćim gostima koji, kako znamo, većinom još nisu na razini visoke kupovne moći. To će se, nadamo se, promijeniti s razvojem turizma na kontinentu, ali do tada treba izdržati", ocjena je Smolića.

Slijedi borba za niži PDV na kavu, vino, pivo i prirodne sokove

O svemu tome govorit će se i na Kongresu, kao i o važnosti smanjenja stope PDV-a za ugostiteljstvo, odnosno na 13 posto za pripremanje i usluživanje jela, za slastice i dostavu hrane.

"Situacija će se uvelike popraviti s nižim PDV-om, no iduće ćemo godine nastaviti intenzivno lobiranje za manji PDV i na kavu, vino, pivo i prirodne sokove u ugostiteljstvu jer je važno da imamo sličnu stopu za sve ponude u ugostiteljstvu ako namjeravamo dalje investirati, zapošljavati, povećavati plaće i biti kreativni, inovativni i moderni u ponudi", smatra Solić.

Zaključuje i da je u posljednjih nekoliko godina, dijelom i zbog Michelinovih zvjezdica i preporuka, ali i novih ulaganja i modernizacije, porastao rejting hrvatskog ugostiteljstva na međunarodnoj sceni, pogotovo stoga što Hrvatska, kako drži, ima još izvornosti. No, da bismo postali jača enogastronomska destinacija, trebat će i više promocije.

Hina, P.hr