Dobar feedback je ustvari besplatna konzultacija

20. svibnja 2020.

Gošća u ovotjednoj emisiji BizCastinga voditelja Vite Turšića bila je Manuela Šola, poduzetnica, komunikacijska i event stručnjakinja. Iako je u mladosti mislila kako se nikad neće baviti poduzetništvom, to se ipak dogodilo, a Šola već 16 godina stoji iza jedne od najpoznatijih PR & event agencija Komunikacijski laboratorij, nekad poznate kao Abrakadabra, zbog čega su je u javnosti često nazivali i čarobnicom PR scene.

"Drago mi je što sam krenula u poduzetničke vode. Mislim da to nije neuobičajeno kod djece koja su odrasla u poduzetničkom okruženju, gdje poduzetništvo postaje način života, a vjerojatno su ga moji roditelji u mene i sestru nesvjesno usađivali, tako da je očito poduzetništvo bio moj put", kaže Šola, koja je iz svoje poslovne karijere kao najbolji easy money izdvojila rad na benzinskoj postaji u Bjelovaru.

"Skužila sam sistem da se petkom i subotom najbolje zarađuje, tako da tim danima nisam išla van. Ne mogu se sjetiti točnog iznosa, ali mogu reći da bismo za deset dana rada zaradile, prijateljica i ja, za cijelo ljetovanje", otkriva Manuela.

Manuela Šola i VitoTuršić Manuela Šola i VitoTuršić/ Foto:BizCasting

Nije znala da će se baviti event-menadžmentom, ali kad se s time susrela na drugoj godini fakulteta, nakon nekog vremena odlučila je uploviti u samostalne vode. Kao poduzetnica za sebe zna reći kako je općenito smirena.

"Danas, kad gledam s vremenskim odmakom, sigurno jasnije i transparentnije komuniciram nego prije, o svemu, pa i o problemima. Mislim da je to pitanje odrastanja, i životnog i poslovnog. Rekla bih kako je u tom kontekstu danas sa mnom lakše raditi. Jer, prije bih te 'onako' pogledala i imala bih taj neki polublagi osmijeh, a zapravo sam mislila nešto drugo. To je sigurno zbunjivalo moje kolege i kolegice. Mogu reći kako danas jasnije komuniciram o problemima i izazovima te načinu na koji ćemo ih rješavati", ističe Šola i dodaje kako nije osoba koja viče te vrlo rijetko digne glas.

"Kod mene je gore kad se utišam. Onda je to vrlo jasna poruka da su stvari ozbiljne", otkriva Manuela.

Za odabir suradnika kaže kako je selekcijski put dobro razrađen te da će, ako mora birati između onoga tko zna više ili onoga tko zna malo manje, ali će se dobro uklopiti u njihovu poslovnu kulturu ili je dobar čovjek, odabrati drugu osobu.  

"Svakodnevno radimo s ljudima te je izuzetno važno da na dnevnoj bazi generiramo dobre ideje, da ih uspijemo realizirati i 'prodati', odnosno prezentirati klijentu tako da mu to odgovara i da on sam vidi te benefite. Kod nas je jako važno da se može komunicirati i da se ne puca pod pritiskom jer su izrazito kratki rokovi, jako je mnogo posla i na kraju jako mnogo kritika", ističe Manuela navodeći kako se sa zajedljivim kritikama prije jako teško nosila te ih shvaćala osobno, no sada je to drukčije.

"Kad započne neki event koji mi radimo, to mi je uvijek prilika za učenje jer tada vidim što smo mogli drukčije. Zato se i kaže da jednu trećinu vremena učiš kod kuće, jednu na poslu te jednu od ljudi od kojih dobivaš feedback nakon obavljena posla, bilo da je riječ o publici ili o klijentima", kaže Šola dodajući kako je uvijek dobro tražiti povratnu informaciju, a one su ustvari besplatne konzultacije te na njima treba biti zahvalan.

"Naš je posao uvijek napraviti najbolje, a uvijek će se naći i netko tko misli da je to moglo drukčije", kaže Šola.

Uvijek stati na stranu žrtve 

Kad je pak riječ o skandalu koji je potresao HUP, a riječ je o istupu 14 djelatnica koje su se pravobraniteljici žalile na seksualno uznemiravanje, Šola, koja je članica udruge od samih svojih početka, istaknula je kako joj je prva reakcija bila istupiti iz udruženja.

"A onda sam shvatila da ne mogu to napraviti zbog njih 14. Nikad nisam bila u takvoj situaciji, ali shvaćam koliko je žrtvama teško podnijeti prijavu. Najmanje što mogu učiniti jest podržati ih jer je to previše važno", kaže Manula te ističe kako sporazumni način na koji je udruženje prekinulo radni odnos s jednim od svojih direktora drži skandaloznim, pogotovo stoga što su mu planirali isplatiti otpremninu od 900.000 kuna. 

"To je poruka svim poslodavcima, svim žrtvama i svim nasilnicima", kaže Šola navodeći kao razumije da je sporazumni prekid radnog odnosa jednostavan način rješavanja ove situacije te da se u ovom slučaju nije trebala na taj način rješavati.

Za posao u PR-u zainteresirano samo 20 posto muškaraca

Kad je pak riječ o radu u njezinoj agenciji, Manuela ističe kako se na oglase za posao najčešće javljaju žene, pa ako se na oglašeno radno mjesto javi 100 ljudi, 80 njih su žene. No, smatra kako je vrlo važno imati i muške kolege, upravo zbog ravnoteže u pogledu na stvari. 

"Muški i ženski mozak često drukčije vide i stvaraju ideje te je taj balans ustvari jako dobar jer se tako najbolje generiraju stvari", kaže Šola koja, kad usporedi poduzetnički pristup muškaraca i žena, vidi razliku.

"Ne volim termin 'žensko poduzetništvo'; dokle god moji kolege ne počnu govoriti o muškom poduzetništvu, do tada ne volim taj termin. Sigurno postoji drukčiji način vođenja te drukčiji izazovi s kojima se žene susreću u poduzetništvu ili u poslu. Iako mislim da je pristup poduzetništvu pitanje osobnosti. Nikola (op. a. Nikola Žinić) i ja drukčije radimo i drukčije pristupamo poslu. A i drukčiji smo, on je mnogo topliji i tolerantniji, dok ja u odnosu na njega nisam", kaže Manuela te ističe kako treba govoriti o poduzetništvu i o izazovima s kojima se svi susreću. A jedan od izazova s kojima se poduzetnice susreću jest svakako i majčinstvo.

"Za mene kažu da me majčinstvo jako smekšalo, ali sigurno mi je to bio izazov. Nisam imala problema u trudnoći i vrlo rano sam se vratila na posao te sam nakon dva tjedna bila na prvom sastanku, a nakon mjesec dana počela raditi u malo drukčijem ritmu. Bilo mi je jako zahtjevno, s time da sam imala jako dobru potporu, od svog partnera, do tete koja je čuvala dijete kad sam ja radila i svojih roditelja koji su mnogo pomagali. Dakle, uza svu tu pomoć, opet mi je bilo teško", kaže Šola dodajući kako cijeli taj sustav ima jako mnogo prostora na kojem se treba poraditi kad je riječ o pomoći ženama koje imaju vlastiti posao, kako bi taj posao nastavile raditi i nakon što postanu majke.

Nakon što je prokomentirala komunikacijske kampanje tvrtki u vrijeme krize, Manuela je i Viti podijelila nekoliko savjeta o tome kako da BizCasting u komunikacijskom smislu bude još bolji te mu predložila da u ranu jesen organizira event.

"Mislim da će ljudi nakon svega ovoga biti željni takvih sadržaja te im to treba omogućiti", rekla je na kraju Manuela Šola.

P.hr/I.G.