Najčešće pogreške poduzetnika početnika

6. rujna 2020.

Foto: Pixabay

Pokretanje tvrtke nije nimalo lako. U počecima veliki dio posla odnosi se na planiranje i provedbu zacrtanih ciljeva, a to traži fokusiranost i predanost osnivača.

"Naučio sam iz vlastitih uspjeha i neuspjeha, ali i od mnogih drugih, da su najvažnije dosadne stvari", napisao je Eric Ries, američki poduzetnik, bloger i autor knjige Lean Startup, u kojoj je iznio znanstveni pristup kreiranju startupa i upravljanju u vremenu kada je iznimno važno biti inovativan. Ries ističe da za uspjeh nisu važni geni niti je dovoljno naći se na pravome mjestu u pravo vrijeme, već pri pokretanju posla treba proći određeni proces koji se može naučiti i kopirati, a dio je tog procesa usvajanje i znanja o tome kako izbjeći greške.

U nastavku je devet najčešćih pogrešaka poduzetnika početnika, koje je pobrojao portal entrepreneur.com:

Trošenje previše ili premalo novca

Kako u startu nitko nema mnogo novca, poduzetnici početnici oprezni su s financijama. Ali, ima i onih drugih, manje štedljivih. Stoga su dva najčešća stava koja se mogu čuti među početnicima: "Morate trošiti novac kako biste ga zaradili" ili "Trošit ću minimalno dok ne počnem pristojno zarađivati". Bilo koja krajnost može biti štetna. U počecima novac treba pametno trošiti, istina je, ali ne bojte se ulagati u dobre ljude i kvalitetne proizvode. To će vam se dugoročno isplatiti.

Smatranje da nemate izravnih konkurenata

Uzbuđenje zbog pokretanja novog proizvoda ili tvrtke nove poduzetnike može dovesti u zabludu da misle da nemaju izravnu konkurenciju ili da je njihov proizvod toliko dobar da mu konkurencija ne može parirati. Zapravo je rijetkost da neki proizvod ili usluga nemaju izravnoga konkurenta. Ako niste osmislili potpuno novi proizvod, u vašoj niši sigurno postoji netko tko već posluje na tržištu. Provjerite koliko ima takvih tvrtki i koje su među vama razlike.

Donošenje odluka o zapošljavanju na temelju troškova

Kada su sredstva ograničena, dobiva se dojam da je dobro štedjeti na svim troškovima, pa i na troškovima novih zapošljavanja. Ako ovo izaberete kao strategiju, dugoročno će vas stajati - jer zaposlenici koji traže i zaslužuju nižu plaću vjerojatno će biti neiskusni, nekvalificirani ili nepouzdani - ili sve navedeno.

Postavljanje nedostižnih ciljeva

Posljedica očaranosti "velikim idejom" može biti postavljanje nerealnih i neostvarivih ciljeva. Na 'papir' stavite kratkoročne i dugoročne ciljeve i provjerite jesu li konkretni. Budite razumni u postavljanju ciljeva, a potom odredite koje konkretne korake trebate poduzeti kako biste ih ostvarili.

Zapostavljanje marketinga

Lako bi se mogli prevariti oni koji vjeruju da su njihovi proizvodi toliko revolucionarni da se u promociji mogu osloniti samo na besplatan PR i usmenu preporuku. U stvarnosti velika većina tek osnovanih tvrtki, startupa i novih proizvoda mora mnogo ulagati u marketing ako želi uspjeti. Provjerite što u tom dijelu poslovanja radi vaša konkurencija i zapitajte se kako se možete s njima natjecati, ali i razlikovati od njih.

Preniska marža

Dobro definirana profitna marža presudna je za uspjeh. Ako u startu bude preniska, zakomplicirat će vam stvari u budućnosti jer kupci neće biti nimalo oduševljeni ako u nekom trenutku naknadno budete morali povećati cijenu proizvoda.

Ovo je jedna od češćih grešaka poduzetnika početnika. Istraživanja su pokazala da su oni zbog straha od konkurencije mnogo skloniji postavljanju preniske cijene svog proizvoda/usluge. Zato je ključno proučiti konkurenciju i industriju - jer cijena mora biti realno određena, u skladu s industrijom i tržištem na kojem poslujete, a ne prema nečijoj paušalnoj procjeni.

biznis, ured, muškarac

Foto: Pixabay/lustracija

Uvjerenost da sve možete sami

Kada netko pokrene biznis, nije neuobičajeno da misli da u tom poslu nitko drugi ne može stvari raditi bolje od njega jer zna svoj proizvod/uslugu i strastven je u postizanju zacrtanog. No, dugoročno je to put prema izgaranju i na kraju takav stav može zaustaviti razvoj tvrtke. Uz kvalitetne ljude, dobrog mentora ili savjetnika, svoje ćete poslovanje i situaciju na tržištu moći sagledavati mnogo objektivnije.

Paraliziranost od straha zbog neuspjeha

"Samo oni koji se usuđuju jako griješiti, mogu postići puno", jedna je od izreka Roberta F. Kennedyja. Započeti novi posao veliki je izazov i nije nimalo lako - i nije za svakoga. Razumljivo je da se svi povremeno bojimo neuspjeha ili propasti, ali ako nas strah obuzme, ograničit će nas i stati na put većem uspjehu.

Proizvod/usluga ispred ljudi

Prilikom kreiranja proizvoda/usluge ne smiju se zaboraviti želje i potrebe kupaca na koje se cilja. Novi poduzetnici često su previše zaokupljeni poslom i zaradom, pa zaboravljaju da je ključ održivog poslovanja zadovoljan i odan kupac.

P.hr/I.B.