Dobra godina za najvećeg proizvođača specijalnih sorti rajčica

8. prosinca 2019.

Foto: Zarja grupa

Najveći hrvatski proizvođač manjih sorti rajčica Zarja grupa ove godine očekuje porast ukupnih prihoda na oko 28,5 milijuna kuna i dobiti na oko tri milijuna kuna te nastavak pozitivnog poslovanja u 2020. kada navršava 25 godina od osnivanja, ističe direktor te tvrtke Zvonimir Belić.

"Ova je godina bila dosta intenzivna jer ne samo što smo nastavili ulagati u proizvodnju i počeli izvoziti u Srbiju već smo uložili i u rebranding. Tako su sada naše specijalne sorte rajčica (cherry, shake, cocktail i maxicoctail) pod brendom Rajska, čime poručujemo da su prirodno proizvedene bez pesticida i herbicida te da cijele godine imaju isti okus i miris", kaže za Hinu Belić otkrivajući da ove godine završavaju investicijsku fazu od 1,33 milijuna kuna, od čega je približno 700.000 kuna uloženo u opremu, dok je ukupna vrijednost investicije iznosila 23,5 milijuna kuna.

Specifičnost njihove proizvodnje rajčica jest etažni hidroponski uzgoj, kada se biljka ne sadi u zemlju nego u vreće s kompostom, koji nije tretiran kemijskim sredstvima. To utječe na kvalitetu ploda, kao i to što rajčice rastu u kontroliranim, zaštićenim uvjetima pa nisu podložne nepovoljnim vremenskim uvjetima ni bolestima, a za njih se, uz ljude, 'brine' i 10.000 bumbara koji oprašuju cvjetove.

zarja grupa mala foto 700

Takav uzgoj omogućava i berbe od travnja do prosinca, dok se preostala četiri mjeseca radnici brinu o biljkama i pripremaju novi ciklus berbe, a sve se događa u staklenicima u Kerestincu kod Svete Nedelje gdje su početkom 2017., u nastavku investicijskog ciklusa i uz potporu sredstava iz EU fondova, proširili proizvodne kapacitete za 2,5 hektara - na ukupno pet hektara površine.

"To je bila dobrodošla prilika za proširenje kapaciteta, koju smo dugo čekali jer prije poljoprivrednici kojitse bave stakleničkom proizvodnjom nisu uopće mogli aplicirati za korištenje prvo predpristupnih, a kasnije i EU fondova za bespovratno financiranje poljoprivredne proizvodnje", podsjeća Belić.

Sada godišnje proizvedu otprilike tri milijuna komada rajčica koje i pakiraju i prodaju u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji, pri čemu izvoz čini 25 posto od ukupne prodaje, a u budućnosti planiraju i širenje proizvodnje i izvoznih tržišta, uz zadržavanje sorti koje su kupci prepoznali.

Uz domaće, žele zadržati i strane radnike iz Indije i Nepala 

Kako se povećavala proizvodnja, trebalo im je i više radnika, te se ove godine domaćim radnicima, kojih je 60, pridružilo i 15 Indijaca te osam Nepalaca.

"Kao i drugi, i Zarja se suočila s problemom nedostatka radne snage. Prvi put smo taj nedostatak primjetili 2016., ali smo tada nove zaposlenike još mogli pronaći na domaćem tržištu. Od početka ove godine taj se problem povećao te smo ih putem specijalizirane agencije potražili izvan Hrvatske. Prve smo, 13 Indijaca, zaposlili ove godine u srpnju, a potom su stigli i drugi", iznosi Belić naglašavajući da su plaće radnicima porasle osam posto te da iduće godine ne planiraju koristiti nove kvote za strane radnike nego zadržati postojeće.

Zaključno upozorava i na, kako kaže, gorući problem nejasnog pakiranja proizvoda jer se na deklaracijama proizvoda na policama domaćih trgovina može naći podatak gdje je proizvod pakiran, ali ne i gdje je proizveden, što ostavlja velike mogućnosti uvoznicima hrane da manipuliraju porijeklom proizvoda, a smatra i da nije dobro što se strategija poljoprivrednog razvoja nije mijenjala više od desetljeća, dok se istovremeno tehnologija, potrebe kupaca i proizvođača i drugo brzo mijenja.

 

Hina/P.hr