U autoindustriji nema priznanja bez strategije zaštite okoliša

21. studenoga 2019.

Sve više radimo na uvođenju i korištenju recikliranih ulaznih sirovina, upravljamo i unaprjeđujemo energetsku učinkovitost te ulažemo u nove tehnologije i poboljšanja, kaže Došen

Foto: AD Plastik

Na godišnjoj konferenciji o društveno odgovornom poslovanju 12. put poduzećima su dodijeljene nagrade Indeksa DOP-a za najbolja postignuća u društveno odgovornom poslovanju. Indeks DOP-a metoda je procjene društvene odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj koja se temelji na sustavu rangiranja koji omogućuje objektivnu procjenu društveno odgovornih praksi poduzeća i usporedbu s praksama drugih. Poduzeća su nagrađena u devet kategorija, a ove ih se godine natjecalo više od stotinu. AD Plastik je drugu godinu zaredom dobitnik nagrade u kategoriji velikih poduzeća, pa smo tim povodom razgovarali s Marinkom Došenom, predsjednikom Uprave tvrtke. 

Koliki su rizici u vašoj industriji u smislu klimatskih promjena? Koje ste rizike identificirali?

Razvoj automobilske industrije utječe na visoku koncentraciju ugljičnog dioksida u atmosferi, stoga proizvođači automobila, ali i svi njihovi dobavljači posebnu pozornost pridaju smanjenju emisija i zaštiti okoliša uopće. Proizvođači automobila i svi njihovi dobavljači kontinuirano i intenzivno rade na istraživanju i razvoju što laganijih materijala za proizvodnju vozila. Smanjenjem težine vozila smanjuju se emisije ugljičnog dioksida. Procjenjuje se kako smanjenje težine vozila od deset posto rezultira smanjenjem potrošnje goriva od pet do sedam posto. Unatoč razvoju automobila na alternativna pogonska goriva, analitičari predviđaju kako će benzin i dizelsko gorivo biti još neko vrijeme najrašireniji izvor energije. Stoga je cilj Europske unije smanjiti emisije CO2 čemu i mi kontinuirano pridonosimo razvojem novih materijala i rješenja.

Je li to volja proizvođača komponenti ili je to uvjet da biste radili?

U automobilskoj industriji nije moguće biti na panelu priznatih dobavljača ako nemate jasnu strategiju razvoja i unaprjeđenja zaštite okoliša. Prije svega, mi smo s većinom kupaca potpisali sporazum ili smjernice o pridržavanju pravila društveno odgovornog poslovanja u automobilskoj industriji. Oni redovito ocjenjuju naše održivo poslovanje putem agencije EcoVadis i odnedavna Achilles Automotive, a provode i audite društveno odgovornog poslovanja na našim lokacijama. Primjerice, s nekim kupcima ne možete ni potpisati ugovor o suradnji prije provedenog audita o društveno odgovornom poslovanju. Pitanja na koja moramo odgovoriti odnose se na okoliš, zaposlenike, ljudska prava, pravedne poslovne prakse, politike, etičnosti i održivu nabavu. Uz to što moramo odgovoriti na veliki broj pitanja, te svoje tvrdnje moramo potkrijepiti različitim dokumentima koje od nas traže. EcoVadis je svjetska agencija koja ocjenjuje veliki broj svjetskih kompanija i oni surađuju s većinom naših velikih kupaca. Ocjena EcoVadisa vrlo je važna u automoto svijetu, a njen značaj shvatite već na prvim sastancima s kupcima.

Koliko je AD Plastik napredovao i u kojem je dijelu taj napredak najveći?

Prošle smo godine napredovali gotovo deset posto u odnosu na prethodnu godinu i dobili 79 od maksimalnih 100 bodova. Tako smo ušli među samo jedan posto proizvođača plastičnih komponenti diljem svijeta koje oni ocjenjuju i među pet posto najbolje ocijenjenih kompanija uopće. Najveći smo napredak, od gotovo 20 posto, postigli u područjima poslovne etike, a najviše prostora za napredak imamo u domeni održive nabave. Tu je kod nas situacija pomalo specifična jer nam kupci često uvjetuju nabavu pojedinih materijala. Imamo jasno postavljene strategije upravljanja različitim elementima u vezi s društveno odgovornim poslovanjem i stalno radimo na unaprjeđenjima. Sve više radimo na uvođenju i korištenju recikliranih ulaznih sirovina, upravljamo i unaprjeđujemo energetsku učinkovitost te ulažemo u nove tehnologije i poboljšanja. Ozbiljno se bavimo utjecajima na okoliš unutar grupacije upravo stoga što smo primarno proizvodna djelatnost.

Koliki je iskorak napravila automobilska industrija?

Automobilska se industrija razvija iznimno brzo, automobili su sve bolji i sve povoljniji, laganiji su, sigurniji, udobniji i kvalitetniji nego ikada, a predviđa se kako će se u sljedećih deset godina napraviti veći iskorak negoli u posljednjih 50 godina. Nove tehnologije to omogućavaju, pa će automobilska industrija u relativno kratkom roku znatno snažnije iskoračiti kad je riječ o utjecaju na okoliš, napajanju, upravljanju te također dizajnu i sigurnosti. Električna vozila, autonomna vozila, car sharing postaju stvarnost.

U čemu je specifičnost i izazov AD Plastika? Koji su rizici za vaše poslovanje glede klimatskih promjena?

Mi smo proizvođači plastičnih komponenti, a to je materijal visokih performansi koji ima najmanju specifičnu masu, ne korodira, ima visok elasticitet - što pridonosi sigurnosti, ekonomičan je i reciklabilan, pa će njegova zastupljenost u industriji biti sve veća, ali razvoj samih komponenti to mora pratiti. Primjerice, danas proizvodimo branike koji propuštaju laserke zrake važne za sustav kočenja i prepoznavanja prometne trake. Ne vidimo posebne rizike za svoje poslovanje koji proizlaze iz klimatskih promjena jer uistinu upravljamo utjecajima, poštujemo propise i stalno radimo na unaprjeđenjima. Siguran sam kako ćemo i dalje uspješno proizvoditi sofisticirane komponente za vozila budućnosti.

Što AD Plastik poduzima u borbi protiv klimatskih promjena te za ublažavanje tih rizika?

Broj automobila u svijetu neprekidno raste, unatoč novim trendovima, i automobilska industrija, svjesna svog utjecaja na okoliš, stalno poduzima različite mjere za smanjenje negativnog utjecaja na okoliš. To je u automobilskoj industriji imperativ! Potrebno je još jednom naglasiti kako uistinu ne možete biti na panelu dobavljača automobilske industrije, bilo da ste dobavljač prvog ili drugog reda, ako nemate jasnu strategiju i ciljeve održivosti. Isto tako, mi smo obvezni utjecati na svoje dobavljače, birati ih po tim principima i provoditi redovitu kontrolu.

Kažete da je društveno odgovorno poslovanje bezuvjetan izbor za AD Plastik. Možete li nabrojiti što konkretno poduzimate ?

Društveno odgovorno poslovanje naš je bezuvjetan izbor i dio je svih naših procesa. Istraživanjem i razvojem novih materijala smanjujemo težinu komponenti koje proizvodimo i posljedično težinu vozila. Brinemo o emisijama plinova koji nastaju u našim proizvodnim procesima koristeći najmodernije tehnologije prema najvišim EU standardima. Koristimo reciklat u sve većoj mjeri u samoj proizvodnji. Uveli smo model kemijskog leasinga kojim brinemo o cijelom životnom ciklusu kemikalije, odnosno otapala. Otpadna otpala iz svoga proizvodnog procesa bojenja predajemo ovlaštenom zbrinjavaču koji ih regenerira te ponovno vraća u proces na upotrebu. U suradnji s kupcima radimo na smanjenju količine otpadne ambalaže, pa je ambalaža naših proizvoda većinom povratna.

Kako stojite s certifikatima?

Upravo su različiti certifikati koje imaju sve naše lokacije dokaz kvalitete i odgovornog poslovanja naše grupacije, počevši od IATF-a 16949 pa sve do ISO-a 14001, ISO-a 45001, ISO-a 50001 te ISO-a 27001.

Jozo Vrdoljak