Nova era kruzing turizma

21. studenoga 2018.

Veliki rast, ali i značajna ograničenja

Foto: Shutterstock

Zbog poznate situacije sa Venecijom koja je ograničila dolaske kruzera, velike i male kruzing kompanije se sve više okreću prema Ravenni, ali i prema našoj strani Jadrana.

Problem je što se i kod nas sve glasnije priča o potrebi smanjenja broja gostiju, pogotovo u Dubrovniku koji je donio niz odluka u smislu ograničenja te bolje organizacije prihvata turista. Jedna od najznačajnijih je da u jednom danu neće primati više od 4.000 gostiju. Te mjere imati će praktičnu primjenu tek u 2020. godini jer su aranžmani s kompanijama za 2019. godinu već dogovoreni.

Pozitivni trendovi

S druge strane, u Hrvatskoj se događa i jedan povoljan trend što se tiče dolaska kruzera. Naime, Dubrovnik je već četvrtu godinu polazišna luka za kompaniju Marella Cruises koja britanske goste dovodi na dva kruzera, a razmišljali su i o trećem, no to se nije ostvarilo. Da su uveli treći brod, prema predviđanima ostvarili bi više od 100 ticanja u 2019. godini, a osim Dubrovnika njihovi brodovi pristaju i u lukama Korčula, Hvar, Split, Šibenik, Zadar, Rijeka, Pula i Rovinj.

Kruzing turizam je svoj suvremeni razvoj počeo krajem osamdesetih godina i rastao je snažno, u jednom dijelu i nekontrolirano, ali danas ulazi u svoju zreliju fazi. Sve se više govori o održivosti ovog segmenta turizma, a u tom smislu se poduzimaju i konkretne mjere. Nije na odmet spomenuti niti činjenicu da gost kruzera može precizno planirati i svoju potrošnju što kod stacionarnih gostiju ide malo teže. Potražnja za ovim oblikom turizma u posljednjih deset godina u svijetu je povećana za više od 60 posto, a ponuda izražena u raspoloživim noćenjima za više od 80 posto. Na Mediteran otpada otprilike petina svjetskog kolača.

Rast tržišta

Mediteran će unatoč razvoju novih destinacija ostati atraktivan za kružna putovanja, a u nekoliko narednih godina izgradit će se više od 100 novih brodova upravo za takva putovanja. Svjetska flota kruzera tako bi se trebala povećati za oko 30 posto. Prošle je godine tržište je raslo za oko 5,5 posto a kada se u opticaj stavi tih 100 novih kruzera koji su sve većih kapaciteta, opet će doći do naglog skoka. Istovremeno jačaju zahtjevi za unapređenje okolišnih performansi tako da će gradnja kruzera od 2020. godine poskupjeti najmanje od 10 do 15 posto.

Lučka uprava Zadar potpisala je polovicom rujna ugovor o koncesiji za pružanje osnovnih lučkih usluga putnicima i ostalih gospodarskih djelatnosti sa Zadar International Port Operations, kompanijom koja je među najvećim lučkim operaterima na svijetu. Koncesionar bi, po ugovornoj obvezi, uskoro trebao početi s aktivnostima.

Tijekom koncesije Zadar International Port Operations će svake godine Lučkoj upravi Zadar uplaćivati nešto više od 1,6 milijuna kuna. Ugovor je sklopljen na 20 godina, tijekom kojih će Lučka uprava Zadar, uz stalnu godišnju naknadu za koncesiju, imati prihod i od promjenjive naknade od ukupnog prihoda koncesionara u iznosu od 12 posto za obavljanje osnovnih lučkih djelatnosti i 6 posto za obavljanje ostalih gospodarskih djelatnosti.

Povećanje prometa

„Stavljanjem u gospodarsku funkciju međunarodnog putničkog terminala zaokružili smo dugogodišnji investicijski ciklus, a vrhunska infrastruktura omogućit će novi gospodarski uzlet i razvoj šire zadarske regije i dati dodatan zamah hrvatskom turizmu“, istaknuo je Robert Škifić, ravnatelj Lučke uprave Zadar.

Koncesionar se obvezao i značajno povećati međunarodni putnički promet, bilo kroz home port, bilo kroz linijski promet. Prema ugovoru tijekom naredne tri godine treba ostvariti 64 933 putnika i 13 677 vozila u međunarodnom linijskom prometu te 72 528 putnika u okviru home port luke i 246 544 putnika u tranzitu.

Jozo Vrdoljak