Tema
Uz dobre turističke rezultate, Rab se sprema za slavlje
S Ivanom Matušan, direktoricom ureda Turističke zajednice grada Raba, razgovarali smo o turističkom pozicioniranju Raba u godini u kojoj obilježava značajne obljetnice: slavi se 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada i 18. rođendan Rabske fjere. Kakvi su turistički rezultati Raba? Iza nas je prvih šest mjeseci i možemo se pohvaliti dobrim rezultatom. Na području grada Raba zabilježili smo rast od tri posto, kako u dolascima tako i u noćenjima. Odakle vam dolaze gosti i mijenja li se s godinama njihova struktura? Naši su turisti najčešći s njemačkog govornog područja, Nijemci i Austrijanci, a slijede ih Hrvati, Slovenci, Česi i Talijani. Rab je oduvijek slovio kao omiljeno odredište njemačkih pokrajina Bayern i Baden-Württemberg, međutim smatram da su i domaći turisti odlično tržište koje funkcionira kroz cijelu godinu. Zasad ne osjećamo velike promjene u strukturi gostiju, naime, radi se možda samo o zamjeni položaja određene nacije. Međutim, vidljivo je da od ove godine Britanci započinju napad na Top 5, tako da se veselimo i nekim novim ulazima. Kakva je struktura smještaja, koji segment smještaja ima bolju sezonu? Većina smještajnih kapaciteta nalazi se u privatnom smještaju, gotovo 80 posto kapaciteta s oko 15 tisuća ležajeva. Hoteli i kampovi imaju oko tri i pol tisuće ležajeva. Zasad možemo reći kako hoteli i privatni smještaj imaju dobru sezonu. Naime, hoteli bilježe rast od čak osam posto, a privatni smještaj od oko četiri posto. Kampovi trenutno bilježe minus od dva posto, a nekomercijalni smještaj pad od čak sedam posto. S obzirom da su susjedni otoci zabilježili pad broja dolazaka i noćenja od jedan do tri posto, mislim da možemo biti zadovoljni postignutim, ali naravno za kompletnu sliku moramo pričekati kraj sezone. Kakvo je Vaše viđenje razvoja Raba kao destinacije, što se promijenilo od Vašeg dolaska na čelo Turističke zajednica Grada? Priznat ću da je najteže sebe ocijeniti, možda ne radi manjka subjektivnosti, već zbog nemogućnosti da se odmaknete od onoga što radite i s čime živite svaki dan. Međutim, u ovom pokušaju, mogu reći kako ja vidim promjenu – Rab je kao destinacija postao progresivniji i predvodnik u nekim načinima promocije. Kako se Rab pozicionira na tržištu? Koji su izazovi? Naša pozicija na tržištu se mijenja, jer se i sama destinacija mijenja i to ne treba čuditi. Vrijeme je promjena, trenutačno su u izradi i Strategija ukupnog razvoja grada Raba te Strategija razvoja turizma grada Raba. Vjerujem da ćemo kada ta dva ključna dokumenta budu kompletirana, moći jasnije nastupati prema izazovima kojih svakim danom imamo sve više. Od vremenskih (ne)prilika, prometne (ne)povezanosti, (ne)diferenciranja ponude, manjka sredstava za oglašavanje ili nove turističke proizvode, sve su to izazovi s kojima se svakodnevno susrećemo.  Ivana Matušan Koliko manifestacije potiču prepoznatljivost i razvoj destinacije? Najbolji pokazatelj koliko manifestacije potiču prepoznatljivost destinacije je činjenica da se Rab prepoznaje po Rabskoj fjeri, uz primjerice četiri zvonika (vizure povijesne jezgre) te Rabsku tortu. Fjera je nadišla pojam manifestacije i danas je ona projekt u kojeg su uključene tri institucije: Grad Rab, Pučko otvoreno učilište Rab te Turistička zajednica grada Raba, ali i cca. 700 kostimiranih osoba, od kojih je 600-injak s Raba, a ostali iz stranih država ili drugih gradova Hrvatske. Moram naglasiti kako je Rabska fjera prije osamnaest godina bila prvi srednjovjekovni ljetni festival iz kojeg se rodilo niz sličnih. Ta činjenica nas čini ponosnima jer smo uz zadržani kontinuitet dali ideju i drugim destinacijama i sredinama da organiziraju nešto slično. Koje su nove manifestacije u Rabu? Uz Fjeru, posljednje tri godine pokrenute su i nove manifestacije koje su ubrzo postale motivom dolaska u destinaciju. To su "Kantuni", urbana i životna manifestacija koja oživljava skrovite kuteve tj. "kantune" gradske jezgre, uz notu urbanog i mladenačkog štiha, dostupnog publici od 7 do 77 godina. Underwater Photo Marathon Cup dovodi na Rab podvodne fotografe iz Hrvatske i svijeta, a dogodine nam se smiješi i Europsko prvenstvo. Gledajući u prirodne ljepote Raba, zaboravimo koliko interesantno podmorje imamo – a k tome još i odlične ronilačke centre, koji znaju biti logistika tako zahtjevnim natjecanjima. Uz gotovo 150 kilometara biciklističkih staza, ne čudi da smo interesantni i biciklistima, iz godine u godinu razvijamo cikloturizam, a natjecanja kao što su "Big Four" to populariziraju. Kažete da se okrećete novim vidovima promocije destinacije, što to podrazumijeva i koji su vam promotivni alati? Kako se i destinacija mijenja, tako smo započeli i s drukčijim vidovima promocije, trudimo se posebnijim ponudama privući turiste kojima možda Rab nikad nije došao kao rezultat na internetskoj tražilici. I dalje ulažemo u klasične vidove oglašavanja, brošure i ostale tiskane materijale, no primat nam je promocija na društvenim mrežama. Jako puno ulažemo i u dolazak novinara u destinaciju, te, smatram, kako ovakvim obuhvatnim i progresivnim pristupom dolazimo do željenih rezultata. Koliko su investicije i preuzimanje hotela Imperiala utjecale na kvalitetu ponude? Rab se trenutačno kao destinacija nalazi u posebnom položaju, nazvala bih ga procesu tranzicije, koji će sigurno trajati još bar tri do pet godina. Naime, pričamo o repozicioniranju, stvaranju slike Raba kao destinaciji 4*, da ju tako nazovemo, jer činjenica je da se Rab sada nalazi u poziciji između 3* i 4*, a same investicije Valamar Riviere u destinaciji, pokrenule su lavinu promjena. Podizanjem kvalitete ponude, čitava je destinacija primorana na promjene, međutim, to se ne događa preko noći. Priprema li se novi investicijski ciklus? Najavljen je nastavak ulaganja hotelijera koja također prate i ulaganja naših privatnih iznajmljivača, koji kvalitetom žele privući goste veće platežne moći. Što je s cjelogodišnjim turizmom i smanjivanjem izrazite sezonalnosti? Sezonalnost prvenstveno smanjuju hoteli s cjelogodišnjim poslovanjem, ili barem duljim poslovanjem. Rab zasad ima jedan hotel koji radi cijelu godinu, no uvjerenja sam da će se i to promijeniti i da ćemo imati veći broj objekata koji su otvoreni i izvan sezone. Također, imamo i iznajmljivače koji rade cijelu godinu i ulažu u dodatne sadržaje koje turisti koriste izvan vremena predviđenog za sunce i more. Što konkretno poduzimate? Kao turistička zajednica, kreiramo nove turističke proizvode kako bi privukli goste i izvan same turističke sezone. Primjer je projekt Najljepši otočni advent, kojeg TZG Rab radi zajedno s partnerima Gradom Rabom i POU Rab, a kojim se oživljava vrijeme Adventa na Rabu. Podaci pokazuju da u tom segmentu radimo dobar posao, za primjer prošli doček Nove godine na području grada imali smo čak četiri otvorena hotela i program koji je trajao kroz cijelo vrijeme Adventa. Kakva je suradnja unutar destinacije i kako ide transformacija turističke zajednice u destinacijsku menadžment kompaniju? TZG Rab najuže surađuje s Gradom Rabom i Pučkim otvorenim učilištem, možemo ih nazvati našim strateškim partnerima te bez uzajamne pomoći ne bi bilo rezultata kojima se ponosimo. Vjerujem da smo na dobrom putu, ali naravno imamo još prostora za razvijanje. Za to će nam biti potrebno više kadra i sredstava. Mogu napomenuti kako smo rad kao destinacijska menadžment kompanija već započeli, naime za jednu svjetski poznatu kartičarsku tvrtku smo osmislili luksuzni paket za njihove korisnike, a sve u cilju promocije i marketinga. Ove godine obilježavate dvije velike obljetnice. Naša Fjera ove godine postaje punoljetna, dakle, već osamnaest godina od 25. do 27.srpnja živimo za srednjovjekovni prikaz Raba i borimo se ostati u samom vrhu sličnih manifestacija. Izuzetno smo ponosni da je Fjera lani ponijela laskavu titulu Turističkog događaja godine, među Top 10 nagrada na Danima hrvatskog turizma na Hvaru. Velika je to čast, ali i obveza da budemo još bolji i interesantniji. Svake godine se trudimo novim radionicama obogatiti Fjeru, a već lani smo započeli s novim pristupom zabave nakon samog zatvaranja – naime, nakon svečanog završetka uz pucanj topa i glazbenog vatrometa, britanski će bend MKM Collective zabavljati naše turiste do kasno u noć. Uz to, još jedna obljetnica ove godine podsjetit će nas koliko već dugo živimo turizam. Ove godine slavimo 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada Raba, kojeg zapravo kroz cijelu godinu živimo, ali nas prava proslava očekuje u rujnu. Planiramo višednevno slavlje, koje će vjerujem, biti dobra prilika da na dostojan način proslavimo rođendan rapskog turizma, ali i da pokažemo naš diverzitet.
Poslovanje
Renault prodao osjetno manje vozila u prvoj polovini godine
Francuski proizvođač automobila Renault izvijestio je da je u prvoj polovini godine prodao 6,7 posto manje vozila nego u istom prošlogodišnjem razdoblju, upozoravajući na trend slabljenja prodaje širom svijeta. Ukupno je francuska kompanija u prvih šest ovogodišnjih mjeseci prodala 1,94 milijuna lakih vozila. Pad prodaje za 6,7 posto nešto je blaži u odnosu na kompletno globalno tržište koje se u promatranom razdoblju smanjilo za 7,1 posto, ističu u Renaultu. Globalna automobilska industrija prolazi kroz teško razdoblje, obilježeno padom prodaje na velikim tržištima i trgovinskim barijerama. Jučer je francuska grupa PSA također izvijestila o značajnom padu prodaje u prvoj polovini godine, za čak 12,8 posto, zbog zaustavljanja proizvodnje u Iranu i snažnog pada prodaje u Kini. "Renault je zadržao tržišni udio u prvoj polovini godine, i to u uvjetima naglog pada prodaje", ističu u toj kompaniji. Prodaja temeljnog brenda Renaulta potonula je u prvoj polovini godine 11,5 posto, dok su neki jeftiniji brendovi bilježili rast - Dacia za 4,5 posto, te ruska Lada za 6,8 posto. Na europskom je tržištu prodaja na razini grupe stagnirala dok je u regiji koja obuhvaća Afriku, Bliski istok i Indiju potonula 27,7 posto, uglavnom zbog prošlogodišnjeg povlačenja iz Irana slijedom američke prijetnje sankcijama. U euroazijskoj regiji koja uključuje i Rusiju isporuke su pale 5,2 posto, te za 3,9 posto na području obje Amerike. Uprava pritom očekuje oporavak prodaje u Brazilu u cijeloj 2019., uz procijenjenu stopu rasta od osam posto. Globalno bi se tržište pak ove godine trebalo ponovo smanjiti, i to za tri posto, predviđaju u Renaultu, prognozirajući pad ruskog tržišta za dodatnih dva do tri posto, stagnaciju u Europi, i to pod uvjetom da Britanija izađe iz Europske unije uz dogovor o budućem trgovinskom režimu.
Poslovanje
IKEA zatvara tvornicu u SAD-u, 300 ljudi ostaje bez posla
Švedski lanac trgovina namještaja IKEA planira krajem godine zatvoriti jedinu tvornicu u SAD-u, ukidajući tako 300 radnih mjesta, budući da im je jeftinije proizvoditi u Europi i potom uvoziti u Sjedinjene Države. Troškovi sirovina previše su visoki u SAD-u u usporedbi s onima u Europi, što znači i da su cijene "znatno više", poručili su iz kompanije poznate po proizvodima upakiranim u dijelovima u velike kutije ali i po ponekad nerazumljivim uputama za montažu.. "Uložili smo maksimalne napore kako bismo poboljšali i sačuvali konkurentnost tvornice, no troškovni uvjeti, nažalost, nisu na razini koja bi omogućila daljnju proizvodnju u Danvilleu", objasnio je u priopćenju objavljenom prošlog tjedna direktor Bert Eades. Tvornica u Danvilleu u američkoj saveznoj državi Virginiji otvorena je 2008. godine a proizvodi drvene police i elemente za spremanje odjeće i kućanskih potrepština namijenjene američkom i kanadskom tržištu Zatvaranje pogona najavljeno je za prosinac. "U narednim mjesecima učinit ćemo sve što je u našoj moći kako bismo podržali naše suradnike u ovom razdoblju promjena i potrage za novim poslom i mogućnostima za obuku", rekao je Eades. Iz kompanije poručuju da će surađivati s predstavnicima radnika i američkim agencijama kako bi radnicima pomogli u traženju novog posla. IKEA ima proizvodne pogone na 24 lokacije u devet zemalja širom svijeta i zapošljava oko 20.000 radnika.
Poslovanje
Valamarovim kampovima oznaka EU Ecolabel
Valamar Riviera prva je domaća turistička kompanija koja je dobila znak EU Ecolabel za turistički smještaj za čak šest svojih kampova: Istra Premium Camping Resort 5* u Funtani, Ježevac Premium Camping Resort 4* i Krk Premium Camping Resort 5* na Krku, Lanterna Premium Camping Resort 4* i Solaris Camping Resort 3* u Taru te Orsera Camping Resort 3* u Vrsaru. EU Ecolabel je oznaka koja promiče ekološku izvrsnost, odnosno pomaže pri identifikaciji proizvoda i usluga koji imaju smanjen utjecaj na okoliš, od početne faze uporabe sirovina, preko proizvodnje pa sve do njihova korištenja i konačno odlaganja. Ova se oznaka u potpunosti fokusira na okolišnu održivost. Kriteriji za njezino dobivanje usuglašeni su od strane znanstvenika, nevladinih organizacija i zainteresiranih strana, a EU Ecolabel proizvode i usluge prosuđuju neovisni stručnjaci da bi se osiguralo dostizanje visokih standarda smanjenog utjecaja na okoliš. "Eko-oznaka EU Ecolabel putnicima i gostima pruža jasnu poruku da usluga smještaja koju koriste poštuje prirodni okoliš te je učinkovita u odnosu na energiju koju koristi. Uvjeren sam kako dodjeljivanjem znaka EU Ecolabel za ovih šest kampova direktno postajemo konkurentniji na velikom i značajnom europskom tržištu koje prepoznaje zelene proizvode i usluge", rekao je ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić. Da bi se dodijelio znak za okoliš EU-a, turistički smještaj mora biti sukladan svakom od 22 obvezna mjerila iz područja općeg upravljanja, energetske efikasnosti i korištenja obnovljivih izvora energije, racionalne potrošnje vode, smanjivanja i upravljanja otpadom i otpadnim vodama te ostalim obveznim mjerilima te biti sukladan odgovarajućem broju od preostalih 45 mjerila radi stjecanja dovoljnog broja bodova. Cilj mjerila jest promicanje uporabe obnovljivih izvora energije radi štednje energije i vode, smanjenja količine otpada i poboljšanja lokalnog okoliša. "Valamar sustavno primjenjuje visoke standarde u zaštiti okoliša kao ključnom resursu u turizmu. Prestižna oznaka EU Ecolabel s jedne strane daje potvrdu da naši proizvodi i usluge zadovoljavaju najzahtjevnije standarde zaštite okoliša, a s druge strane motivira naše goste i partnere da među proizvodima i uslugama na tržištu odaberu one koji su zeleniji i odgovorniji prema okolišu", istaknuo je Željko Kukurin, predsjednik Uprave Valamar Riviere. Zeleni Valamar, jedan od devet krovnih programa društveno odgovornog poslovanja kompanije, obuhvaća projekte energetske učinkovitosti i različite inicijative usmjerene na zaštitu okoliša, kako u okviru redovnog poslovanja tako i u smislu edukacije gostiju, zaposlenika i šire lokalne zajednice o važnosti očuvanja Jadranskog mora i njegove obale. Valamar je kroz projekte u okviru ovog krovnog programa u 2018. godini uložio 22 milijuna kuna.
Poslovanje
Prilika za inovativna mala i srednje velika poduzeća
Europska investicijska banka  i ProCredit Group inovativnim malim i srednje velikim poduzećima nude 800 milijuna eura u okviru Europskog fonda za strateška ulaganja, središnjeg elementa Plana ulaganja za Europu tzv. Junckerova plana, i instrumenta za davanje jamstava MSP-ovima InnovFin. Financiranje će biti usmjereno na poduzeća koja koriste nove tehnologije i stvaraju nove proizvode u jednoj od jedanaest zemalja u kojima je dostupan instrument InnovFin a riječ je o Albaniji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Gruziji, Njemačkoj, Grčkoj, Moldovi, Sjevernoj Makedoniji, Rumunjskoj, Srbiji i Ukrajini. Prema podacima iz lipnja 2019., u okviru Junckerova plana mobilizirana su dodatna ulaganja u vrijednosti od gotovo 410 milijardi eura. Podršku u okviru Plana trenutno koristi 952.000 malih i srednje velikih poduzeća diljem Europe.  Inače, Junckerov plan, ima tri cilja a to je uklanjanje prepreka ulaganjima, osiguravanje veće vidljivosti i tehničke pomoći za projekte ulaganja i pametnije korištenje financijskim sredstvima. Plan se sastoji od tri stupa. Prvi stup čini Europski fond za strateška ulaganja iz kojeg se osigurava jamstvo EU-a za mobilizaciju privatnih ulaganja. I u ovom stupu Europska komisija surađuje sa svojim strateškim partnerom, Grupom Europske investicijske banke. Drugi stup čine Europski savjetodavni centar za ulaganja i Europski portal projekata ulaganja, koji osiguravaju tehničku pomoć i veću vidljivost prilika za ulaganje, a time pridonose da se predloženi projekti ulaganja ostvare. Savjetodavni centar je zajednički pothvat s Grupom EIB-a. Dok je treći stup čini poboljšanje poslovnog okruženja uklanjanjem regulatornih prepreka ulaganju na nacionalnoj razini i razini EU-a. 
Poslovanje
Odobrena koncentracija Petrola nad dijelom Crodux Plina
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja dobrila je koncentraciju slovenskog Petrola nad dijelom poslovanja tvrtke Crodux Plin koji se odnosi na ukapljeni naftni plin.  Provedbom koncentracije Petrol preuzima dio poslovanja Crodux Plina vezan uz UNP, uključujući i poduzetnika Adria-Plin, koji djelatnost trgovine na malo UNP-om obavlja regionalno, na jednom prodajom mjestu, na području Splitsko-dalmatinske županije. Također se dodaje kako Crodux Derivati Dva, povezano društvo Crodux Plina koje obavlja djelatnost trgovine na malo naftnim derivatima, uključujući i UNP-om, nije predmetom transakcije. Iz AZTN-a ističu kako im je fokus u analizi mjerodavnog tržišta i učinaka provedbe predmetne koncentracije bio primarno usmjeren na trgovinu na veliko i trgovinu na malo UNP-om. Navode i da u ukupnoj domaćoj potrošnji UNP-a, Ina sudjeluje sa 70 posto, dok se 30 posto UNP-a dobavlja iz uvoza. Od 2013. godine bilježi se snažan rast uvoza UNP-a u Hrvatsku, koji u odnosu na 2012. iznosi gotovo 200 posto. U uvozu UNP-a sudjeluju i Petrol i Crodux Plin, koji putem uvezenih količina u ukupnoj potrošnji UNP-a na hrvatskom tržištu sudjeluju svaki s oko 10 posto, navode iz Agencije. Najveći udjel u ukupnoj potrošnji UNP-a u Hrvatskoj u 2017. ima sektor prometa s udjelom autoplina od 50 posto. Slijedi građanstvo (UNP u bocama i malim spremnicima) s udjelom od 30 posto, a sektor industrije i uslužni sektor u ukupnoj potrošnji sudjeluju svaki sa po 10 posto. Agencija navodi i da Ina raspolaže s gotovo 60 posto ukupnih skladišnih kapaciteta za UNP u Hrvatskoj, dok će Petrol nakon provedbe koncentracije raspolagati s manje od 20 posto ukupnih kapaciteta. Tržišni udjel Petrola na hrvatskom tržištu trgovine na malo UNP-om će nakon provedbe koncentracije biti manji od 20 posto, ističu iz Agencije napominjući kako treba imati na umu da je hrvatsko tržište UNP-a otvoreno i liberalizirano te da će i nakon provedbe koncentracije Petrol/Crodux Plin, Ina i dalje zadržati poziciju vodećeg tržišnog takmaca. Iz AZTN-a podsjećaju i da su već ranije, djelomičnim rješenjem od 13. svibnja, ocijenili dopuštenom dio transakcije koji se odnosio na stjecanje kontrole Petrola nad dijelom poslovanja Crodux Plina, vezanog uz električnu energiju. Inače, Crodux Plin, koji je u vlasništvu Ivana Čermaka, u ožujku je objavio da je prodao svoje poslovanje s prirodnim plinom, ukapljenim naftnim plinom i električnom energijom slovenskom Petrolu i njegovoj tvrtki-kćeri Geoplin.