Prosječna dob poslovnih anđela u regiji je 43 godine

22. ožujka 2019.

Foto: Shutterstock

U Hrvatskoj prevladava dojam da je poslovnih anđela vrlo malo, stoga se i krenulo s osnivanjem prve Akademije za poslovne anđele u Hrvatskoj (Business Angel Academy) koji je pokrenula organizacija Keymont Ventures, uz partnersku podršku Impact Huba Zagreb, PricewaterhouseCoopersa Hrvatska i Veleučilišta VERN’. Idući korak Keymont Venturesa je osnivanje mreže poslovnih anđela Business Angels Network. 

"U Hrvatskoj postoji nekoliko stotina poslovnih anđela, koji mnogo više pomažu poduzetnike i startupovce kroz know-how i kontakte, nego kroz financijsku podršku", istaknula je Renata Brkić, poduzetnica i investitorica te visoka povjerenica World Business Angels Foruma.

Cilj akademije je obrazovati nove generacije investitora koji će znati prepoznati poslovne potencijale i povećati investicije u tzv. early-stage projekte u Hrvatskoj. Budući investitori pohađat će program prestižne međunarodne poslovne škole IESE Business School, koji će se izvoditi u okviru VERN’ovih programa cjeloživotnog obrazovanja u executive segmentu. Edukacija će se odvijat će se u 10 blokova, a predavači su domaći i međunarodni stručnjaci u području društvenog i tradicionalnog poduzetništva, te poslovnog, poreznog i financijskog savjetovanja.

"Prosječna dob poslovnih anđela u CEE regiji je 43 godine, dok u zapadnoj i sjevernoj Europi ona iznosi 62 godine. Iako su poslovni anđeli uglavnom muškarci, zanimljivo je da u CEE regiji žene čine 30 posto poslovnih anđela, dok ih je u ostatku Europe upola manje, 15 posto“, istaknula je direktorica Keymont Venturesa Iva Biondić.

Važnost jedinstvenog proizvoda 

Poslovnim anđelima se obično smatraju bogati pojedinci koji imaju prethodno poduzetničko iskustvo te ulažu svoj novac s ciljem stvaranja još većeg bogatstva. Investirajući u određeno poduzeće, mnogi od njih ne ulažu samo svoj novac, već žele, biti i aktivno uključeni u poslovanje toga poduzeća kako bi stvarali dodanu vrijednost.

"Investitori uvijek žele zaštititi svoju investiciju zbog čega je zanimljivo, a to nije samo slučaj u Hrvatskoj, koliko je među poduzetnicima nerazvijena svijest o potrebi zaštite svog intelektualnog vlasništva. Jednom kada proizvod lansiraju na tržište, on je javan i ako ga nisu zaštitili, prijeti im rizik od krađe ideje", istaknuo je John Stefanac, australski stručnjak s 30-godišnjim iskustvom u telekomunikacijskoj i IT industriji te savjetnik brojnih startup kompanija.

Koliko je važno imati jedinstven proizvod, naglasio je Klaus Richter, njemački stručnjak i investitior s bogatim međunarodnim poslovnim iskustvom, jer investitore u neki poslovni projekt zanima što je kod tog proizvoda jedinstveno i može li se kopirati.

"Stoga IT nije jedini sektor u Hrvatskoj u kojem postoje potencijali za investitore, već i ostali sektori koji su jedinstveni za ovo podneblje, poput uzgoja hrane te voća i povrća, jer su unikatni i ne mogu se kopirati", rekao je Richter.

Poslovni anđeli potiču razvoj poduzeća koja će imati pozitivan utjecaj na cjelokupno društvo te okoliš, ali također i razvoj poduzeća koja su osnovali mladi poduzetnici koji najčešće nemaju dovoljno sredstava za daljnji razvoj poduzeća, a nisu u mogućnosti dobiti primjerice kredit. 



P.hr/I.Grgić