Malo lošija sezona dobrodošla je za otrežnjenje

9. kolovoza 2019.

Možda i nije loše da imamo koju lošiju sezonu, da se vratimo u realnost i vidimo gdje griješimo i to ispravimo. Nekoliko sezona s dvoznamenkastim rastom stvara dojam da možete sve. A to nije tako, kaže Tomislav Fain, predsjednik UHPA-e

O stanju u turizmu i ovogodišnjoj turističkoj sezoni razgovarali smo s Tomislavom Fainom, vlasnikom agencije Terra Travel iz Zadra i predsjednikom Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koju vodi već tri godine. Fain procjenjuje da će na kraju ove turističke sezone pokazatelji biti slični kao i prošle godine, a budućnost turizma ne dovodi u pitanje.

Dosta se piše o lošijoj sezoni, žale se i turistički radnici, dok Ministarstvo turizma objavljuje podatke da smo u plusu. Gdje je istina i kakvo je stvarno stanje?

Ne mislim da je ove godine ostvaren značajniji podbačaj u turizmu, mislim da smo na razini prošle godine i da ćemo tako godinu i završiti. Ali kako sam rekao još u travnju: sezona će biti na razini lanjske, a većina će biti nezadovoljna. Gosti se mijenjaju, odnosno sve se mijenja. Tome se jednostavno treba prilagođavati. Ne mogu reći da ne razmišljam o svemu i o svim mogućim scenarijima, tako da ne znam što bi rekao a da ne pogriješim. Moje je mišljenje da ćemo imati godinu na razini prošle, ali ima i nekoliko stvari koje me zbunjuju.

Što Vas zbunjuje?

Ponajprije to što u ovom trenutku imamo približne brojke kao i prošle godine, a s druge strane, iz razgovora s kolegama, a i sami vidimo, ljudi je manje. Zato ne mogu precizno reći za cijelu Hrvatsku, ali je činjenica da u Zadru, na poluotoku, imamo manje gostiju. To je sada realno rečeno. Moje je mišljenje da je jedan od razloga i to što gosti iz obližnjih mjesta nemaju potrebu svaki dan dolaziti u Zadar. Sada u svakome malom primorskome mjestu imate dobar restoran, dobar bar i dosta događanja, tako da gosti nemaju potrebu svaki dan ići u veliki grad. Dođu možda jedan dan i to je to, dok prije pet-šest godina mala mjesta nisu imala baš bogatu ponudu.

Jesmo li skupi?

Ma nismo. Iako je to relativan pojam. Stvar je ponude i potražnje. U istom gradu imate mjesta gdje možete popiti kavu i za devet i za 16 kuna. U jednome mojem restoranu dagnje su 60 kuna, a u drugome 80. Svatko će procijeniti što mu odgovara i prilagoditi se. Sigurno da ne mogu svi imati istu cijenu jer to ovisi o poziciji, kvaliteti usluge, kvaliteti hrane...

Turisti, turizam, ZadarFoto:Pixabay/Ilustracija

Sve se mijenja, treba se prilagođavati

U medijima se objavljuju čudni računi.

U redu, slažem se da ima nerealnih stvari, ali to se brzo regulira. Danas se ništa ne može sakriti jer se sve odmah nađe na internetu i na društvenim mrežama. Ispred većine ugostiteljskih objekata izloženi su jelovnici, svatko može pogledati i vidjeti je li restoran za njegov budžet ili nije. Prevaranata ima svagdje na svijetu, ali ih nema onoliko koliko se stječe dojam iz pojedinih napisa u medijima. Uvijek se ističu negativni primjeri, a gdje su pozitivni? Mislim da u turizmu radi ipak većina kreativnih i urednih poduzetnika, i to je ono najpozitivnije kod nas. Danas se ne može nikoga prevariti. U svakom gradu kod nas možete jesti za normalnu cijenu, ali ima i skupih i jeftinih mjesta. Skupo je noćenje u hotelu s pet zvjezdica, ali s druge strane, imate apartman za četiri osobe za 60 eura, što nije skupo. Stoga se za nas ne može reći da smo skupi. Slažem se da se u Grčkoj i Turskoj može naći povoljnijih aranžmana nego kod nas, i to onih koji uključuju let, ali je kod nas turizam drukčiji.

U kojem se smislu mijenjaju gosti?

Nestali su gosti koji bi boravili u jednome mjestu 15 dana. Sada imamo goste koji dolaze k nama na prosječno četiri-pet dana. Gost koji je prvi put u destinaciji u kojoj boravi tri-četiri dana sigurno neće gubiti vrijeme sjedeći na ručku par sati: takav gost želi vidjeti destinaciju. Prije je gost naručivao predjelo, glavno jelo i desert, a sada je običaj pojesti samo jedno jelo. Mijenjaju se i prehrambene navike gostiju. Sve se te promjene osjete u svim segmentima i treba im se prilagođavati.

Što kažu vaši kolege iz UHPA-e?

Kontaktiram s jednim dijelom kolega i većina je zadovoljna razvojem sezone. Tu i tamo netko ima očekivani pad, a netko neočekivan, netko radi bolje, a netko lošije. Sve ovisi o tome u kojem tko segmentu radi i koliko je uložio. U ovom je trenutku teško analizirati stanje, no u svakom slučaju, turizam postaje sve složeniji posao. Treba se truditi i dati vrijednost za novac. Kada imate zadovoljnoga gosta, on će vas preporučiti dalje.

Koliko radnika zapošljavate?

Ukupno zapošljavamo oko 150 radnika. U jednoj agenciji 25, u drugoj pet, a ostatak je u ugostiteljstvu. Svi su zaposlenici iz Hrvatske.

Ima li mjesta strahu kad govorimo o turizmu iduće i narednih godina?

Mislim da nema mjesta strahu. Možda i nije loše da imamo koju lošiju sezonu, da se vratimo u realnost i vidimo gdje griješimo i to ispravimo. Nekoliko sezona s dvoznamenkastim rastom stvara dojam da možete sve. A to nije tako. Treba se truditi i raditi. Tako je u svakom poslu, pa i turizmu. Turizam neće stati. Vidljiva je činjenica da se dosta radilo na pred i posezoni, na njihovoj promociji, i u tom su dijelu godine rezultati očiti. Svi već znamo da će rujan biti bolji od lipnja, a možda i na razini srpnja. Možda smo malo zanemarili glavnu sezonu i to bi iduće godine trebali ispraviti. Moje mišljenje je da je jedna malo lošija sezona dobrodošla za otrežnjenje svih nas: oni koji su malo poletjeli, spustit će se na zemlju. Turizam je složen posao i stručnost je važna kao i u ostalim djelatnostima.

Ogroman udjel sivog tržišta

Kako komentirate smanjenje stope PDV-a?

To je vrhunska i dobrodošla mjera. Možemo zahvaliti Vladi i ministarstvima financija i turizma što su to prepoznali i donijeli takvu odluku.

Ima li sivog tržišta u turizmu? Koliki je udjel sivog tržišta u turizmu?

Ima ga, a ako na njega otpada čak 30 posto, kako se iznose podaci, to je ogroman udjel. Nadamo se da će Državni inspektorat ispuniti svoju misiju. Sivo tržište vidljivo je na mnogim digitalnim platformama. Vidi se da se nepostojeći subjekti oglašavaju i nude usluge jedrenja i transfera. To je nama urednim poslodavcima u turizmu nelojalna konkurencija, a država također gubi jer nema prihoda. Siva zona je vidljiva i lako ju je suzbiti, samo se s time treba uhvatiti u koštac. Time se treba pozabaviti država. 

Jozo Vrdoljak