Proizvodnja soli postala zanimljiva turistička priča

8. srpnja 2019.

Putem suvernirnice i Muzeja soli ostvarujemo već više od 30 posto prihoda solane, turizam nam donosi više od polovice ukupnog prihoda, kaže Sanja Stamenić Oštrić, direktorica marketinga Solane Nin

Foto: Solana Nin

Solanu Nin 2010. godine preuzela je obitelj Oštrić, a prije toga promijenila je nekoliko vlasnika. Od tada naovamo Solana Nin posluje održivo. Prije dvije godine pretrpjela je velike štete od poplave, ali se uspjela vratiti i ponovno kreće prema razvoju i napretku. Sanja Stamenić Oštrić u Solani Nin najviše se bavi marketingom, promocijom, osmišljavanjem novih proizvoda i pozicioniranjem na tržištu, a njen suprug Damir Oštrić vodi poslovanje Solane koja ima bogatu i dugu tradiciju. Riječ je o trećoj solani u svijetu čiji proizvodi imaju ekološki certifikat, a njime se mogu pohvaliti još samo jedna francuska i jedna portugalska solana. Proceduru ishođenja ekološkog certifikata Oštrići su započeli 2011. godine, a dobili su ga krajem 2015. godine.

Solana Nin stara je više od 1500 godina. U sklopu njena prostora, kompleksa koji zauzima 56 hektara i ima 159 bazena, nalazi se Kuća soli, koja je nadogradnja Muzeja soli.

Uprava Solane Nin ima velike planove u vezi s posjetom turista te izlaska na inozemno tržište. Okreću se turizmu i dodanim vrijednostima svojih proizvoda te se otvaraju izazovima stranog tržišta. U suradnji s Turističkom zajednicom Nina osmišljavaju pakete koji će dovoditi turiste iz inozemstva u solanu i u Nin. Sa Sanjom Stamenić Oštrić, direktoricom marketinga, razgovarali smo o postojećim i budućim projektima Solane Nin.

Na kojim se novim projektima radi u Solani Nin?

Aktivirat ćemo stare vagone u kojima se prenosila ubrana sol kako bi turisti doista stekli dojam o tome kako se nekada brala sol u Solani Nin. S obzirom na to da putem suvernirnice i Muzeja soli ostvarujemo već više od 30 posto prihoda solane, turizam nam donosi više od polovice ukupnog prihoda. Razvijat ćemo se i dalje u tom smjeru. Naši proizvodi postali su prepoznatljivi, tako da smo se proširili po većini suvenirnica u Hrvatskoj. Također, naši se proizvodi nalaze u zračnim lukama, pa su postali poznati hrvatski suvenir, a mogu se naći i u svim većim trgovačkim lancima te biotrgovinama i drogerijama.

Koje sve vrste proizvoda nudite?

Ne prodajemo samo sol - imamo 140 do 150 proizvoda. Imamo popularni cvijet soli, kozmetiku sa solju, kekse sa solju, slikovnicu o ptici vlastelici i račiću slanku, puzzle, pakiranja raznih proizvoda, sladoled sa solju, sir s cvijetom soli, čokoladu sa cvijetom solju... Iz godine u godinu povećavamo asortiman. Neke proizvode radimo zajedno s hrvatskim obiteljskim tvrtkama koje imaju sličnu poslovnu filozofiju kao i mi - rade ručno, paze na kvalitetu proizvoda i rade s ljubavlju. Oko 10 posto prihoda ostvarimo od proizvoda koje smo proizveli u suradnji s partnerima. Prodajemo industrijsku sol, dosta soli plasiramo ribarima i riboprerađivačkoj industriji.

Prije dvije godine velika je poplava Solani Nin prouzročila mnogo štete. Jeste li sanirali posljedice?

Da, bila je velika šteta zbog poplave koja je uništila bazene, skladišta i zalihe soli. Radi se o višemilijunskoj šteti koja bi bila i veća da naši radnici nisu branili solanu. Zahvaljujući, između ostalog, i našim radnicima, sanirali smo štetu i vratili se na nekadašnje pozicije. Izbacili smo i neke nove proizvode. Imamo svaka dva tjedna Dane otvorenih vrata, a 2. kolovoza održat ćemo i Festival soli. Ta nepogoda sada je iza nas i okrenuli smo se budućnosti.

Sanja Stamenić OštrićSanja Stamenić Oštrić

Kakva će biti berba soli?

Nešto se cvijeta soli već nakupilo, a ako ne bude kiše i nastavi se suho vrijeme, ove bismo godine mogli imati dobru berbu soli. Međutim, sve ćemo znati za dva tjedna.

Koliko vam pomaže ekološki certifikat?

Ekološki certifikat više nam pomaže u imidžu, u suvenirnicama i trgovinama te na vanjskim tržištima. Naš je cilj da u funkciji turizma aktiviramo okoliš te da još više proširimo aktivnost i priču povezanu s Muzejom soli. Taj certifikat nas čini autentičnim.

Kakva je situacija s ulaganjima?

Mi stalno ulažemo. Doduše, ulaganja su, zbog sanacije pretrpljenih šteta, bila malo usporena. Uz klasična ulaganja u nove prozvode, u tržište, kupce... Trudimo se. Nekada se solana čuvala, a mi smo je potpuno otvorili za posjetitelje.

Koliko vas turista posjeti?

Nemamo preciznih podataka. Prema izdanim računima u našoj suvenirnici, godišnje nas posjeti između 70.000 i 100.000 turista. U Solani radi između 20 i 30 radnika, a u sezoni katkad i do 50 ljudi.

Što je s izvozom?

Izvozimo nešto malo u SAD, Japan, skandinavske zemlje, Poljsku i Austriju. To nije veliki udjel, ali nas veseli; oko tri posto u ukupnom prihodu. Industrija donosi prihod od oko 30 posto, trgovački lanci oko 20 posto. Sa cvijetom soli zastupljeni smo i u nekim Michelinovim restoranima.

Kakvi su vam planovi i želje, kako vidite solanu u budućnosti?

Priželjkujemo osposobiti stare vagone po solani koji bi prevozili turiste i napraviti veći i sadržajniji muzej jer je ovaj postojeći postao mali. Naš je cilj napraviti veći muzej gdje bismo posjetitelje povezali s načinom proizvodnje soli. Tu bi ljudi mogli sami osjetiti kako izgledaju sve faze proizvodnje soli; želimo da se na neki način povežu sa životom u solani. Solana ima i jako bogat biljni i životinjski svijet, a za sve to treba nam sredstava, prostora i vremena. Dugoročni nam je cilj povezati se još značajnije s turizmom i pojačati izvoz. Radimo s mnogo agencija i sve više njih dovodi turiste. Redovito nam turiste dovodi 27 agencija, posjećuju nas turisti s kruzera, mnoge škole...

Koliko su hrvatski potrošači upoznati s različitim kvalitetama soli?

Godinama radimo na tome da ljudi razlikuju jednu vrstu soli od druge. Do nekoliko posljednjih godina Solana Nin nije baš bila prepoznata, no sada se za nas sve više zna. Ipak, mnogi još ne znaju gdje može kupiti naše proizvode, a dobro smo rašireni. Dakle, prostora za razvoj ima dosta. U solane treba dosta investirati jer mi ne prodajemo sol, nego priču o soli. Tu priču raširili smo putem Muzeja, turističke ture, solane, različitih proizvoda o soli, suvenirnice. Jedino tako možemo opstati.

Solana NinFoto: Solana Nin
Jozo Vrdoljak