Sve što ima veze s gastronomijom odlično prolazi u Italiji

1. listopada 2019.

Hrvatska ima pozitivan imidž u Italiji, što potvrđuju i rezultati ostvareni u ovoj godini. Talijani koji su bili u Hrvatskoj najčešće ističu naše prirodne i kulturne ljepote, more, otoke i odličnu gastronomsku ponudu, kaže Viviana Vukelić.

Foto: HTZ

Viviana Vukelić, dugogodišnja djelatnica Hrvatske turističke zajednice, točno je prije dvije godine imenovana direktoricom predstavništva HTZ-a u Milanu koje pokriva talijansko i španjolsko tržište. S njom smo razgovarali o stanju na tim tržištima, posebno talijanskom, iznimno važnom za Hrvatsku.

Možete li otkriti neke podatke o dolascima gostiju iz Italije i Španjolske?

Hrvatska s talijanskog tržišta u ovoj godini bilježi kontinuirani rast turističkog prometa. Tako su pozitivni rezultati zabilježeni za uskršnje i prvosvibanjske praznike te u samoj špici sezone. U dosadašnjem dijelu godine, odnosno tijekom ovih devet mjeseci, s ovog je tržišta ostvareno više od 1,1 milijun dolazaka i oko 5,3 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od 2,5 posto u dolascima i tri posto u noćenjima. S tržišta Španjolske tijekom devet mjeseci ostvareno je 294.000 dolazaka i 661.000 noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od osam posto u dolascima i deset posto u noćenjima. 

Poznato je da Ferragosto kakav je nekada bio više ne postoji, ali su Talijani zadržali navike odlaska na odmor u kolovozu. Koliko su se promijenile navike gostiju iz Italije?

Ponovno se pokazalo da Talijani i dalje tradicionalno biraju kolovoz kao mjesec za ljetni godišnji odmor. Tada se u Italiji zatvaraju brojne tvrtke, škole i vrtići te je sve usmjereno na godišnje odmore. Ferragosto je i dalje aktualan i započinje 15. kolovoza te većina Talijana u tom razdoblju ide na godišnje odmore. Kad je riječ o trendovima, čak ih 80 posto radije bira more, a ostali idu u planine i na jezera. Najčešće ostaju u svojoj zemlji, čak 85 posto, gdje odlaze na more, u posjet rodbini i prijateljima, dio boravi u hotelima i privatnom smještaju, i to u regijama kao što su Puglia, Emilia Romagna, Sicilia, Liguria, a njih 15 posto bira inozemstvo za svoj ljetni godišnji odmor, primjerice, Grčku, Španjolsku, Hrvatsku, a u posljednje vrijeme i Egipat, Tunis i Tursku. I dalje Talijani rezerviraju godišnje odmore u posljednji trenutak, čekaju povoljne ponude, ovisnici su o vremenskoj prognozi, gospodarskim prilikama u zemlji i okruženju te mogućnosti da spoje praznike. Na godišnjem odmoru provode od sedam do 13 dana, ali ako im se sviđa u nekoj destinaciji, često produljuju na licu mjesta svoj boravak. Vrijeme na godišnjem odmoru vole provoditi na moru i suncu, i u tome se nisu promijenili. Takva putovanja najčešće oplemenjuju izletima, istraživanjima destinacije uz obveznu gastronomsku ponudu koja im je jedan od najvažnijih čimbenika. Sve više u pred i posezoni putuju po Europi i što se tiče Hrvatske, vole naše otoke i obalu, ali otkrivaju i kontinentalni dio, i to posebno Zagreb, Plitvička jezera, Hrvatsko zagorje i Slavoniju. 

Kako talijanski turisti vide Hrvatsku? Kakav nam je imidž?

Hrvatska ima pozitivan imidž u Italiji što potvrđuju i rezultati ostvareni u ovoj godini. Talijani koji su bili u Hrvatskoj najčešće ističu naše prirodne i kulturne ljepote, more, otoke, odličnu gastronomsku ponudu, vole obilaziti lokalne proizvođače hrane i tržnice, a u posezoni su tu aktivni odmor, wellness, zdravlje i relax, eno-gastro ponuda, a nadasve se u Hrvatskoj osjećaju sigurno. Mlađe generacije Talijana u Hrvatskoj žele što više vidjeti, doživjeti i istražiti, a u posljednje vrijeme u Hrvatsku dolaze radi zabave na festivale i koncerte. Također, u Hrvatsku dolazi sve više osoba iz javnog života Italije; primjerice, ovo ljeto Hrvatsku su posjetili poznati motociklist Valentino Rossi, popularni talijanski kuhar Carlo Cracco s obitelji, nastupe u Umagu i na Zrću odradio je i poznati influencer i DJ Gianluca Vacchi, koncert u Puli održao je i poznati talijanski pjevač Umberto Tozzi, a za 15. kolovoza na sam dan Ferragosta u Opatiji je koncert održao i Eros Ramazzotti. Dodatnu popularnost našoj zemlji osigurao je i odličan uspjeh hrvatskih nogometaša na posljednjem Svjetskom prvenstvu održanom u Rusiji.

Na koji se način turistička Hrvatska promovira i pozicionira na talijanskom tržištu?

Talijansko tržište karakterizira individualnost i last minute rezervacije, pa mu se u tom smislu pristupa s posebnom pažnjom u vidu promidžbenih aktivnosti koje provodi Hrvatska turistička zajednica. Predstavništvo HTZ-a u Italiji odrađuje zadane aktivnosti Programom rada u dogovoru s Glavnim uredom HTZ-a, a sve radi jačanja nacionalnog brenda, prepoznatljivosti te porasta turističkog prometa s ovog za Hrvatsku značajnog tržišta. Uz klasične nastupe na sajmovima, organiziraju se poslovne radionice i prezentacije te se surađuje sa strukovnim udrugama na tržištu. Predstavništvo HTZ-a u Italiji sustavno radi na imidžu i prepoznatljivosti Hrvatske na ovom tržištu putem svoje PR strategije koja obuhvaća odnose s medijima, oglašavanja, PR evente, i to dijeleći teme na razdoblja poput aktivnog odmora, kulturnog turizma, zdravstvenog turizma, eno-gastra... Mnogo se pozornosti usmjerava na njegovanje odnosa s medijima informirajući ih o svim novostima i atraktivnostima u hrvatskom turizmu, intenzivnim animiranjem medija da posjete Hrvatsku i pišu o njoj te stalnim lobiranjem za što veću prisutnost hrvatskog turizma u talijanskim medijima. Rezultat kvalitetne suradnje s medijima upravo je često spominjanje Hrvatske u tamošnjim medijima koji posvećuju pozornost svakodnevnim objavama o našoj zemlji i u tiskanim i u digitalnim izdanjima, posebno reportaža na talijanskom TV-u Rai, Canaleu 5... Uoči glavne turističke sezone najviše se pisalo o hrvatskim otocima i obali, ljetnim festivalima, lokacijama gdje je snimana popularna serija Igra prijestolja, nacionalnim parkovima, prekrasnim plažama, a objavljene su i detaljne reportaže o putovanjima na motociklima i kamperima.

Što smatraju prednošću Hrvatske?

Uvod u glavnu ovogodišnju turističku sezonu obilježile su četiri naslovnice turističkih magazina o Hrvatskoj te na samom početku kolovoza još jedna naslovnica. Većina talijanskih medija ističe kako je naša zemlja sačuvala autentičnost, ambijentalnost i tradicionalan način života te da obiluje kvalitetnom eno-gastronomijom, ali i vrlo atraktivnom festivalskom ponudom prigodnom za mlade talijanske goste. Talijanski mediji veliki su prijatelji Hrvatske te vrlo rado pišu o našim destinacijama i turističkoj ponudi. S obzirom na trendove, veseli činjenica o interesu talijanskih blogera i influencera koji imaju velik broj pratitelja, a žele posjetiti Hrvatsku. Ove godine organizirana su opća i tematska studijska putovanja novinara i influencera, a posebno je bio zapažen posjet talijanskih influncera festivalu Ultra, radi populariziranja Hrvatske kao destinacije za mlađu populaciju. Time je znatno pojačana naša vidljivost i prisutnost Hrvatske na talijanskom tržištu te u konačnici svijest o postojanju jedne prekrasne destinacije za provođenje godišnjeg odmora.

Možete li izdvojiti neke primjere uspješno odrađenih aktivnosti?

Predstavništvo Hrvatske turističke zajednice u Italiji aktivnosti usmjerava na proizvode i geozone od interesa za Hrvatsku te tako ujedno usmjerava svoje kampanje na tržištu, a sve radi porasta turističkog prometa. Izdvojit ćemo primjer promocije zemlje putem gastronomije. Gastronomija je oduvijek bila jedan od ključnih motiva dolazaka talijanskih turista u Hrvatsku i poznato je da će talijanski gost potrošiti i više od planiranog budžeta za odmor ako mu se gastronomska ponuda predstavi na kvalitetan način. Vole degustirati, zanimaju ih kvalitetne namirnice, priprema jela, posebno zbog toga što je većina njih čula da se u Hrvatskoj kvalitetno jede. U posljednje dvije godine odrađeni su kulinarske izvedbe hrvatskih i talijanskih vrsnih kuhara u Rimu i Milanu, u suradnji sa specijaliziram gastročasopisima Sale e pepe, a u suradnji s brendom Michelin organizirana je večera Four hands dinner u Milanu… Na poslovnim susretima poput poslovnih radionica, npr. lani na radionici hrvatskih i talijanskih partnera, uz općenito predstavljanje destinacije, svojim delicijama prezentirala se regija Slavonija, na poslovnim sajmu TTG u Riminiju za poslovne partnere organiziramo nakon sastanaka i aperitivo s degustacijom hrvatskih vina i sireva. Također, s TZ-a Kvarnera odrađen je kulinarski performans uoči otvaranja najvećega međunarodnog sajma dizajna Salone del mobile, a gosti prezentacije bili su novinari specijalizirani za razne teme – od turizma, dizajna, gastronomije, putovanja..., blogeri, influenceri, arhitekti, utjecajni poslovni ljudi i partneri sajma. Sve su te aktivnosti izuzetno dobro prihvaćene i rado se o njima izvještavalo. Općenito, sve što ima veze s gastronomijom odlično prolazi u Italiji jer i oni sami mnogo polažu u gastronomiju i ovo je niz sjajnih prilika da predstavimo Hrvatsku u najboljem svjetlu i nastavit ćemo s tim aktivnostima u budućnosti.

Što karakterizira španjolsko tržište? Kako nas vide španjolski turisti?

Hrvatska drži pozitivnu poziciju na španjolskom tržištu, a hrvatske destinacije sve više privlače Španjolce, i to tijekom cijele godine. HTZ odrađuje nastup na sajmu FITUR u Madridu, strateške projekte, prezentacije i webinare za turističke agente, studijska putovanja novinara i agenata. Prošle godine Hrvatsku je posjetilo 290.000 turista iz Španjolske, što je 14 postotni rast u odnosu na 2017. Istovremeno je zabilježeno 641.000 noćenja, što predstavlja rast od 13 posto. Jadan od razloga tog rasta svakako su i aviolinije, pa tako valja napomenuti kako u 2019. godini imamo prvi put cjelogodišnji direktni let Iberie na relaciji Madrid - Zagreb i Dubrovnik. Isto tako prvi put Vueling leti cijelu godinu iz Barcelone za Dubrovnik, što će zasigurno osnažiti turistički promet s ovog tržišta u pred i posezoni. Također, ove je godine Iberia express prvi put u srpnju i kolovozu prometovala iz Madrida u Zadar. Španjolci vrlo dobro poznaju glavne turističke atrakcije poput Dubrovnika, Plitvičkih jezera i Zagreba, a primjetna je i nova potražnja za neotkrivenim destinacijama. Motivi su dolazaka kulturna i prirodna baština, cijene posebno kvalitetnu gastronomiju i tijekom ljetnih mjeseci vole obilaziti destinacije na Jadranu uživajući u suncu i moru. U daljnjem i još snažnijem pozicioniranju Hrvatske na tržištu Španjolske zasigurno će pridonijeti i najavljeno otvaranje ureda predstavništva HTZ-a u Madridu.

Što Hrvatska priprema u ovoj i narednoj godini na ovim tržištima?

Sljedeća turistička godina svakako će biti izazovna za hrvatski turizam, ali i turizam drugih zemalja kada su u pitanju putovanja Talijana u inozemstvo, ponajpije zbog općenite gospodarske situacije. Tržište Italije zahtijeva stalna ulaganja, ali i prisutnost hrvatskih gospodarskih subjekata koji moraju biti aktivni na talijanskom tržištu sudjelovanjem u promidžbenim aktivnostima. Predstavništva organiziraju poslovne radionice, sajmove i prezentacije u sklopu kojih talijanski partneri dobivaju ključne informacije o uvjetima novih ulaganja, kapacitetima i proizvodima. Predstavništvo HTZ-a u Italiji će, u suradnji s Glavnim uredom, nastavljati provoditi svoje aktivnosti, tematske promidžbene kampanje fokusirane na razdoblja uoči praznika u Italiji, PR evente, tematske i opće prezentacije te smo sigurni u zadržavanje pozicije naše zemlje kao jedne od top stranih destinacija Talijana.

 

 

 

 

 

Jozo Vrdoljak