Sveti gral svakog poduzetnika je životna ravnoteža

7. veljače 2019.

Shutterstock

Produktivnost je uspješnost nekog posla u odnosu na iskorištene resurse. I to je ono najvažnije što razlikuje dobit od gubitka neke tvrtke. No produktivnost uvelike ovisi o tome koliko je radnik zadovoljan na poslu. Jer ako je zadovoljan i sretan na poslu, može u tome smjeru djelovati i na ljude oko sebe, a to će se zasigurno odraziti i na poslovanje, ali i na bolje stanje računa tvrtke.

Uspjeh tvrtke, osobito onih koje se bave novim tehnologijama, jako je ovisan o zadovoljstvu radnika koji stvaraju njenu novu vrijednost. A to najveći i najznačajniji tržišni igrači te oni koji to žele biti uvelike prepoznaju. Neki od njih oblikuju radnu sredinu nalik na dom ili mjesto izlaska i druženja, pa boravak na poslu postaje užitak i zabava. S druge strane, čarobna formula može se pronaći i u kraćem radnom danu ili tjednu te duljim godišnjim odmorima, pa poslodavci dobivaju odmorene ljude spremne na znatno veće napore u ostvarivanju novih poslovnih ideja.

Drukčiji obrasci ponašanja

Psiholozi se slažu da nakupljanje stresa na radnome mjestu i u radnom danu koji nikako da završi uništava i kvalitetu posla i volju za radom. No posljednjih godina vidljiva je nova pojava: posao i privatni život više nisu jasno razdvojeni. Naime, mnogima su najbolji prijatelji upravo kolege s posla ili pak sa svojim obiteljima rade u obiteljskim tvrtkama. Više ne tražimo ravnotežu života i rada nego - životni balans.

Stručnjaci koji se bave osobnim razvojem ističu da trebamo usvojiti drukčije obrasce ponašanja kako bismo ostvarili tu ravnotežu. Marilyn Puder York u svojoj knjizi The Office Survival Guide (Kako preživjeti u uredu) ističe neke ideje kojima se i sama vodi. “Moramo se osloboditi perfekcionizma. To je teško čak i djetetu koje samo ide u školu i ima neki hobi, a kamoli odraslim ljudima. Kada napredujete na poslu, obitelj vam se povećava, a obveze bujaju; savršenstvo je nemoguće ostvariti", smatra Marilyn Puder York.

Rob Dube, vlasnik tvrtke za upravljanje poslovnom dokumentacijom Image One, jedne od tvrtki koje je Forbes stavio na listu američkih malih giganata, ističe kako je pravi izazov upravo odvojiti posao od života. "Često dijelimo stvari na ono što moramo i ono što želimo raditi. To nam stvara teškoće jer često moramo završavati svoje poslovne projekte dok bismo radije bili na predstavi svoga djeteta u školi ili odgovaramo na mailove umjesto da spavamo. Ako provodimo puno vremena na poslu, znači li to da ne živimo?", pita se Dube. I odmah odgovara: "Radije razmišljam o ravnoteži posla i života kao životnom balansu." "Što god radim i koga god sretnem, to je moj život bez obzira na to jesam li sa svojom obitelji ili na poslu. Ravnoteža nije nešto što je moguće dijeliti i procijeniti njen stupanj jer je nemoguće ocijeniti kvalitetu svakog jedinstvenog događaja. No svaki taj događaj možemo učiniti boljim, bili na poslu ili ne", ističe Dube.

On smatra da postoji nekoliko načina za uspostavljanje prave ravnoteže u životu. "Prema mojim iskustvima, trebamo iskoristiti svaki trenutak kao da nam je posljednji jer katkad uistinu može biti tako. Naći ćemo se pred mnogim teškoćama, ali i mnogim uzbudljivim trenucima u kojima ćemo uživati, i u slobodno vrijeme i na poslu. Pitanje je možemo li ih prihvatiti kao životnu lekciju", smatra Dube.

Jaroslav Lehenčuk, direktor proizvodnje u producttribe.com-u i direktor marketinga u tvrtki koja se bavi razvojem aplikacija Djangostars, kaže kako ga priča o ravnoteži posla i privatnog života uvijek razbjesni. "Zar to ne zvuči kao da su to dvije suprotne strane koje isključuju jedna drugu ili jedine dvije stvari od kojih se život sastoji? Posao je isto toliko dio našeg života koliko su i naše obitelji, prijatelji, hobiji... Ravnoteža među svim tim stvarima ono je što nas čini onime što jesmo, i još više od toga - čini nas sretnima", naglašava Lehenčuk.

"Joshua Lee, osnivač LF Media, rekao je kako ne vjeruje u potrebu za ravnotežom života i posla, i s time se potpuno slažem. Imamo životnu ravnotežu gdje sve što činiš pridonosi tvomu životnom radu. Njegova obitelj glavni je razlog zašto je svoj posao prilagodio tomu da više vremena provodi s njom. Takav pristup pomaže postavljanju prioriteta, njihovu miješanju i izgradnji rasporeda za svaki dio života, bila to obiteljska večera, poslovni sastanak ili odlazak na masažu", zaključuje Lehenčuk.

Zadovoljan radnik gine za svoju tvrtku

Za tvrtke je korist jasna - zadovoljan radnik kojemu se stvori zanimljivo i inspirativno radno okruženje skloniji je više vremena provoditi na njemu i "ginuti" za tvrtku u kojoj radi. Na taj način tvrtke osiguravaju i zadržavaju najbolje ljude u tvrtki, ali jednako tako osiguravaju i širenje dobre priče o njima i radnim uvjetima što, naravno, donosi i velik interes potencijalnih novih zaposlenika. U tome prednjače tvrtke koje se bave novim tehnologijama, programiranjem ili drugim intelektualnim poslovima. Sada nije rijetkost ni u Hrvatskoj, a pogotovo ne na zapadu, pronaći tvrtke koje imaju zajedničke prostore za razonodu, teretanu, vrtić, sobe za dojenje, automate za grickalice i piće, koji su nerijetko besplatni, a team building često je oblik stvaranja timskog duha i navijanja za svoju tvrtku.

Neke od svojih dobrih iskustava strane korporacije prenijele su na naše tržište. Tako su njemački trgovački lanci dm, Lidl i Müller zbog svojih politika već niz godina najpoželjniji poslodavci, a atraktivni su postali i domaći inovativni poslodavci poput Infinuma i Rimac Automobila. I sami ispitanici u istraživanju koje svake godine provodi MojPosao ističu kako im je najvažnije da na poslu imaju skladne odnose s kolegama.

U privlačenje novih ljudi uključuju se i države koje primjećuju demografske promjene, pa budući da znaju da im manjka radna snaga i da se otvara pitanje održavanja sustava sa sve starijom populacijom, raznim zakonodavnim rješenjima i olakšicama omogućavaju tvrtkama skraćivanje radnog vremena, rad od kuće, beneficije za vrijeme roditeljskog dopusta za oba roditelja, brigu za radnike na bolovanju...

Oni koji se bave ljudskim potencijalima dobivaju i podršku alata kojima se služe. Programi za upravljanje radnicima, poput Oracle Human Capital Managmenta, uključuju dimenziju životne ravnoteže pri odabiru, zadržavanju i optimiziranju vremena radnika za ostvarivanje poslovnih projekata i njegova slobodnog vremena.

U ovakvom novom okruženju radnik se lakše identificira s tvrtkom, koja mu postaje drugi dom i druga obitelj. Zato se na odlazak iz takve obitelji i takva okruženja nije tako lako odlučiti.

 

Ivana Barać

Zamagljena granica između privatnog i poslovnog

Ivana Barać, rukovoditeljica odnosa s investitorima Atlantic grupe, smatra kako ravnoteža kao pojam u današnjem životu ne postoji. "Događa se ponekad da je posao prioritet, pa ostalo privremeno pada u drugi plan, što je u redu dokle god je takva situacija uistinu privremena i kratkotrajna", kaže Ivana Barać. "Neki uživaju u prekovremenom radu, no meni je on nužno zlo. Rokovi se moraju poštovati i zato prekovremeni sati nisu rijetkost, no dobro je to što na poslu imam puno prijatelja, pa je zamagljena granica između privatnog i poslovnog. Veže nas posao, ali i mnogi interesi. Naravno, važno je održavati vezu i s osobama izvan poslovne sfere, iako je to veliki izazov", dodaje Ivana Barać. U kompaniji imaju i kolegicu koja vodi interni trkački klub - treninzi se održavaju triput tjedno prije posla.

Sami rješavaju probleme

Gordana Majerić Tomić, vlasnica FisKulture i fitness trenerica koja individualno trenira mnoge poslovne ljude, ističe kako većina njezinih klijenata pokušava naći pravi balans posla i privatnog života. Iako ima sreću da dijeli posao sa suprugom, pa im je dijete uvijek s jednim od roditelja, smatra da ipak nema dovoljno vremena za sebe. "To je druga strana medalje privatnog poduzetništva: dok kuham, sastavljam rasporede i odgovoram na mailove", kaže Gordana Majerić Tomić. 

Gordana Majerić Tomić 

Pomoć u stvaranju ravnoteže njezini klijenti najčešće traže sami, uz meditativne metode i selfhelp knjige. Nisu skloni osobnom savjetovanju na razini jeftine filozofije tipa 'budi zahvalan na tome što imaš' ili 'ono što projiciraš u univerzum, to će ti se i vratiti', no svjesni su toga da svaku situaciju mogu sami riješiti. "Ja sam im često coach s kojim dijele svoje frustracije, ali i zadovoljstvo poslom. Na zagrijavanju, u prvih 15 minuta, moram osjetiti kakvom energijom raspolaže klijent i tome prilagoditi rad. U ovome smo poslu i psihoterapeuti i kineziolozi jer ono što činimo s tijelom, prije toga činimo i sa psihom", smatra Gordana Majerić Tomić.

Krešimir Sočković