Tko se boji umjetne inteligencije?

11. veljače 2019.

En Premier

Nova tehnologija, autonomna vozila i međusobno povezani strojevi u digitalnim tvornicama slika su budućnosti. Široka primjena ogleda se u većoj učinkovitosti te smanjenom obujmu repetitivnih poslova i  boljoj usluzi za klijente. Izvještaj Ericsson Consumer and Industry Laba s naslovom Kreativni strojevi – utjecaj umjetne inteligencije na tržište rada, otvara važna pitanja, a neka su od njih: imaju li računala s umjetnom inteligencijom kreativnu stranu te hoće li nadopunjavati ili zamijeniti ljudske vještine.

Još od prve industrijske revolucije zaposlenici s nepovjerenjem gledaju na novu tehnologija zbog straha da bi ona mogla zamijeniti njihova radna mjesta. No premda taj strah nije bio neosnovan, strojevi nisu zamijenili sve poslove. Danas se pak suočavamo s nedostatkom radne snage u nekim industrijama, pa je digitalna transformacija za njih itekako dobrodošli put. Član Izvršnog poslovodstva Ericsson Nikole Tesle Miroslav Kantolić podsjeća na to kako je rasprava o tome mogu li računala biti kreativna započela prije dvije godine kad je svjetskog prvaka u društvenoj igri strategije Go pobijedio računalni program AlphaGo koji je razvila Googleova kompanija DeepMind.

„Riječ je o tome da je stroj napravio potez u igri kakav nikad nije napravio ni jedan čovjek niti je bio predvidljiv, tako da je igrač otišao iz prostorije. Tada smo počeli razmišljati o tome da strojevi tj. računala mogu i sama početi kreirati nove stvari, pa da nam procesiraju podatke koje zahtijevamo od njih. Od tada počinje i intenzivno istraživanje mnogih kompanija, pogotovo tehnoloških, u tome smjeru i otvaraju se brojna područja o primjeni i razvoju umjetne inteligencije“,  istaknuo je Kantolić.

Važno je cjeloživotno učenje 

Upotreba sustava UI u budućnosti utjecat će na većinu zanimanja. To ne znači da će radna mjesta nestati, nego da će se opisi poslova promijeniti, što je u uskoj vezi s velikom važnošću cjeloživotnog učenja u današnjem društvu. Razvojem tehnologije u procesu stalnog učenja koji tehnologija olakšava i ubrzava unapređuju se i ljudske vještine. Kako su elektrifikacija i digitalizacija olakšale i učinile učinkovitijima neke zadatke i procese, tako će upotreba strojnog učenja osloboditi vrijeme i resurse. Kad su u pitanju jednostavni zadaci, novi će sustavi najvjerojatnije moći zamijeniti potrebu za ljudskom interakcijom. Na primjer, općina Trelleborg u Švedskoj ima robota koji obavlja jednostavne administrativne zadatke poput obrade prijava za financijsku pomoć i sigurnosnih alarma. Sustavi umjetne inteligencije već se primjenjuju u nekim industrijama, od financijskih usluga do mrežne sigurnosti. U zdravstvu, primjerice, skeniranje i utvrđivanje nepravilnosti u radiološkim snimkama te preporuke temeljene na njima liječnicima omogućavaju veću učinkovitost jer s više snimki u manje vremena dobivaju vrijeme za druge zadatke. Kad je riječ o jednostavnijim zadacima, sustavi umjetne inteligencije mogu u potpunosti zamijeniti ljude. Prema novom izvješću koje je objavio Svjetski gospodarski forum u suradnji s Deloitteom, umjetna inteligencija ubrzano mijenja način na koji institucije za financijske usluge privlače i zadržavaju klijente, te će biti potrebni novi modeli suradnje među tržišnim konkurentima. U izvješću je utvrđeno da umjetna inteligencija mijenja način pružanja financijskih usluga, utječe na slabljenje poveznica među sastavnim dijelovima službenih financijskih institucija i otvara vrata potpuno novim modelima poslovanja.

„Klasični diferencijator kojim ste privlačili i držali svoje klijente, prije svega tu mislimo na cijenu, brzinu usluge i pristup tim financijskim uslugama, oni jednostavno nestaju i ono je na što će se financijske institucije sve više i više koncentrirati, a samom time pružat će i jedan drugi način svoje usluge tako da ćete morati prilagođavati svaki vaš proizvod specifično svakom vašem korisniku. Financijske kompanije morat će sve više kopirati način na koji velike tehnološke kompanije kao što su Google i Facebook privlače svoje korisnike jer će koristiti tu mogućnost obrade velikog broja podataka da vam mogu pružati tu jednu uslugu koja neće isključivo biti u vezi s financijskim komponentama nego će vam dati neku drugu uslugu, a stalnim bombardiranjem novim uslugama pokušavat će korisnicima cijelo vrijeme držati pažnju“, rekao je Vanja Vlak, partner za revizijske i savjetodavne poslove u Deloitteu Hrvatska.

Kod industrija s kompleksnijim zadacima, inteligentni strojevi radit će zajedno s ljudima. IBM Watson, jedan od najpoznatijih sustava umjetne inteligencije, koristi se u financijskim uslugama i cyber sigurnosti, a i za mnoge druge primjene. Riječ je o sustavu koji analizira velike količine podataka te daje preporuke, čime zaposlenicima pomaže da se usredotoče na najvažnije dijelove svoga posla. Drugi je primjer Myntra, indijska modna kompanija, koja već dugo koristi umjetnu inteligenciju. Jedan od njihovih sustava uočava trendove u bojama, uzorcima i krojevima skenirajući društvene mreže te predlaže nove dizajne.

U slučaju umjetne inteligencije bit će potrebno zajedničko preispitivanje načela i tehnika nadzora kako bi se riješila etička i regulatorna pitanja koja smanjuju spremnost institucija na njezino uvođenje u mjeri koja bi više preobrazila postojeće kapacitete.

Ilijana Grgić