Treba se iznimno potruditi kako bi netko u RH izgradio tvornicu auta

6. svibnja 2019.

Zagovaramo dovođenje nekog od proizvođača automobila u Hrvatsku jer to bi zasigurno pokrenulo cijeli niz dodatnih gospodarskih aktivnosti, kaže Marinko Došen, prvi čovjek AD Plastika

Marinko Došen, AD Plastik

AD Plastik grupa, tvrtka za razvoj i proizvodnju komponenti interijera i eksterijera automobila u Hrvatskoj i jedna od vodećih u istočnoj Europi, ima svoje pogone na osam lokacija u pet zemalja. Sjedište je tvrtke u Solinu, a ima još dvije proizvodne lokacije u Zagrebu, dvije u Rusiji - Kalugu i Togliatti, po jednu u Srbiji i Mađarskoj te joint venture tvrtku u Rumunjskoj. Sveukupno u svojim tvornicama zapošljava gotovo 3000 zaposlenika, ne računajući lokaciju u Rumunjskoj, a proizvode isporučuje u 24 zemlje diljem svijeta. 

Marinko Došen, prvi čovjek AD Plastika, svoju je karijeru započeo u hrvatskoj petrokemijskoj industriji, a prije dolaska u ovu kompaniju obnašao je više rukovodećih i izvršnih funkcija. U AD Plastik grupu došao je 2012. godine kao generalni direktor tvrtke u Togliattiju, a predsjednikom Uprave imenovan je 2015. godine. Od svog dolaska napravio je značajne promjene unutar grupacije i pod njegovim su vodstvom ostvareni rekordni financijski rezultati poslovanja tvrtke. S Došenom smo razgovarali o situaciji na tržištu, planovima kompanije, okruženju u kojem posluje te o situaciji na pojedinim tržištima. Došen je iznio i svoje mišljenje o mogućnosti dolaska investitora u RH koji bi uložio u tvornicu automobila, o poziciji izvoznika te o rusko-hrvatskim gospodarskim odnosima i perspektivi suradnje.

Koliko pozicija za automobile proizvodi AD Plastik?

Proizvodimo više od milijun različitih dijelova godišnje, a primjerice samo za novog Twinga, čija je proizvodnja nedavno započela, proizvodimo 223 komponente. Naši se proizvodi nalaze u vozilima najvećih svjetskih proizvođača automobila poput Grupe Renault, PSA grupe, FCA grupe, VW grupe, Suzukija, Bentleya, Toyote, Nissana, Forda, Opela, BMW-a, Dacije, Daimlera, VAZ-a, GM-VAZ-a, Daewooa, Mitsubishija i mnogih drugih.

Kakvi su rezultati u prošloj godini?

U prošloj su godini ostvarene rekordne brojke u poslovanju, pa tako bilježimo rekordne prihode i dobit AD Plastik grupe. Ostvareni su poslovni prihodi u iznosu od 1,3 milijarde kuna na razini Grupe, što je rast od 21,2 posto u odnosu na godinu ranije. Neto dobit iznosila je rekordnih 89,32 milijuna kuna, a u odnosu na godinu ranije to je povećanje od 27,23 posto. Dobit prije kamata, poreza i amortizacije bilježi manji rast u odnosu na godinu ranije i iznosi 161,73 milijuna kuna.

Kako je prošao prvi kvartal ove godine?

Rezultati prvog tromjesečja u skladu su s našim planovima, a do kraja ćemo godine realizirati zadane ciljeve. Ostvarili smo poslovne prihode od 348,3 milijuna kuna što predstavlja rast od 7,7 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ostvarena neto dobit Grupe za prva tri mjeseca 2018. godine iznosi 27,9 milijuna kuna, a EBITDA 46 milijuna kuna.

Najveće smo napore u ovom razdoblju uložili u pripremu proizvodnih lokacija za početak serijske proizvodnje, ali i u pregovore s potencijalnim i postojećim kupcima. U tijeku je izmjena serijske proizvodnje Twinga, Smarta i Clia s redizajniranim i moderniziranim verzijama pa je tako krajem ožujka započela serijska proizvodnja novog Twinga, a za Smart fazu 2 i Renault Clio 5 očekuje se početak serijske proizvodnje u narednom razdoblju.

Što se očekuje u narednom razdoblju? Što je obilježilo početak godine i kada započinje novi ciklus proizvodnje?

Unatoč padu prodaje automobila na europskom i ruskom tržištu, najave naših kupaca više su od optimističnih, i to je vrlo pozitivan pokazatelj za daljnji rast našeg poslovanja. Ovo je godina u kojoj započinje serijska proizvodnja navedenih modela vozila Renault grupe, ali do kraja godine očekuje nas i početak serijske proizvodnje za novog Forda Puma. Isto tako, u Rusiji počinje serijska proizvodnja VW Rapida. Ove godine ujedno krećemo u proširenje kapaciteta i unaprjeđenje infrastrukture u Kalugi zbog novih poslova koji nas očekuju na tom tržištu.

Koliko imate ugovorenih poslova?

U prošloj smo godini ugovorili 136 milijuna eura novih poslova, a od početka ove godine ugovorili smo novih 57 milijuna eura. To nam daje dodatnu stabilnost i sigurnost, a na temelju najava i očekivanja naših kupaca očekujemo dodatno povećanje prihoda.

Povećanje kapaciteta u Hrvatskoj i Rusiji

Planirate li nova ulaganja?

Čekaju nas ulaganja u povećanje kapaciteta na lokacijama u Hrvatskoj, a uvodimo i nove podtehnologije koje će našemu postojećem portfelju proizvoda dati dodanu vrijednost. Planirana su ulaganja i na lokaciji Kaluga zbog proširenja kapaciteta te u razvoj i istraživanja koji su primarno usmjereni na razvoj proizvoda manje težine i primjenu dekorativnih tehnologija za proizvodnju interijera i eksterijera.

Jeste li potpuno integrirali u grupu svoju posljednju akviziciju Tisza Automotivea? Što vam donosi ta akvizicija i kakve planove imate s tom tvornicom?

Integracija Tisza Automotivea u AD Plastik grupu u tijeku je i planiramo je završiti do kraja godine. Akvizicija je utjecala na dodatni rast prihoda od oko šest posto u prošloj godini, a oko 15 posto rasta odnosi se upravo na organski rast. Ovom smo akvizicijom proširili portfelj svojih kupaca, a u planu su daljnji rast i razvoj ove lokacije te cijele Grupe. Tvornica ima veliki potencijal, a nedavno smo ugovorili i nove poslove za Suzuki. To je važno zbog kontinuiteta suradnje s najvećim kupcem u našoj mađarskoj tvornici.

Marinko Došen

Očekivani rast u 2019. veći od 10 posto

Potpisali ste ugovor o prelasku u Vodeće tržište Zagrebačke burze, što to donosi i što očekujete od te pozicije?

Vodeće tržišta najzahtjevniji je segment Zagrebačke burze u kojem se nalaze kompanije s najvišom razinom transparentnosti i korporativnog upravljanja. Vjerujem prije svega kako će investitori to prepoznati. Nedavno su tako kompanije s Vodećeg tržišta bile predstavljene u New Yorku, a mi podržavamo takve aktivnosti koje će omogućiti zajedničkim snagama oživjeti hrvatsko tržište kapitala. Vjerujem kako će potencijal naše dionice i poslovanja biti prepoznat i u cijeni naše dionice te adekvatno valoriziran.

Ovih ste dana održali svoj prvi Dan investitora. Jeste li zadovoljni, kako je prošao?

To je još jedan korak u unaprjeđenju transparentnosti našeg poslovanja. Prezentirali smo rezultate prošle godine i prvog tromjesečja te nam je cilj bio upoznati investitore sa specifičnostima našeg poslovanja. Bili su vrlo zadovoljni obilaskom naših proizvodnih pogona, a moram priznati kako smo očekivali više pitanja. To govori u prilog našem načinu izvještavanja i informiranosti naših investitora.

Kakve planove imate i što ste otkrili investitorima?

Uz početak proizvodnje novih projekata i potpunu integraciju Tisza Automotivea, usmjereni smo i na unaprjeđenje pozicije AD Plastik Grupe kao dobavljača visoke kvalitete i pouzdanosti. U ovoj ćemo godini osigurati stabilan novčani tijek Grupe i optimizaciju financijske stabilnosti. Do kraja godine očekujemo rast prihoda veći od deset posto, EBITDA maržu od 13 posto i neto profitnu maržu od 6,5 posto.

Propuštene prilike

U posljednje vrijeme govori se o mogućem dovođenju proizvodnje automobila u Hrvatsku? Koliko je to izgledno i što bi to značilo?

Mi apsolutno zagovaramo dovođenje nekog od renomiranih proizvođača automobila u Hrvatsku jer to bi zasigurno pokrenulo cijeli niz dodatnih gospodarskih aktivnosti. Neke smo prilike propustili, ali ako pogledamo neke od zemalja u okruženju, jasno je koliko razvoj ove industrije pridonosi sveukupnom razvoju gospodarstva. Proizvođači automobila infrastrukturu nabave lokaliziraju i traže od dobavljača izgradnju svojih tvornica u njihovoj neposrednoj blizini. Dovođenje proizvođača automobila u Hrvatsku sigurno bi snažno potaknulo zapošljavanje i gospodarski rast. Treba se jako potruditi da netko od proizvođača izgradi tvornicu u Hrvatskoj, ali korist bi sigurno bila višestruka. Velikim igračima treba se pristupiti individualno, sagledati i jasno predstaviti sve koristi njihovog dolaska na naše tržište. Zanimljiv je podatak kako naša industrija na jednog zaposlenika veže još 20 zaposlenika u pratećim industrijama.

Kakva je budućnost proizvođača komponenti za autoindustriju u odnosu na određenu krizu proizvođača automobila?

Iako Europa i Rusija bilježe pad prodaje, najave su naših kupaca dobre. Udio plastičnih komponenti u automobilima budućnosti zasigurno će rasti, bez obzira na to o kojoj vrsti pogonskog agregata je riječ. To je prilika za daljnje unaprjeđenje poslovanja, napredak i razvoj. Svojim znanjem, iskustvom i postojećim resursima možemo ponuditi razvojno-proizvodna rješenja komponenti koje će zadovoljiti potrebe naših kupaca i krajnjih korisnika vozila. Spremno prihvaćamo sve nove izazove koje donosi razvoj automobilske industrije.

Nije lako hrvatskim izvoznicima

Potpredsjednik ste Kluba izvoznika. Kakva je pozicija hrvatskih izvoznika? 

Sve svoje proizvode iz hrvatskih tvornica plasiramo u izvoz i jasno je da zbog toga učestalo ističemo problematiku tečaja. Kao i za sve velike hrvatske izvoznike, jak tečaj kune jedna je od značajnih zapreka povećanju profitabilnosti. Zbog administracije, porezne politike i davanja hrvatski izvoznici ne mogu lako ostvariti konkurentnost na inozemnom tržištu, ali u takvim okolnostima njihova je uspješnost dodatno priznanje.

Nedavno ste izabrani za predsjednika Poslovnog vijeća za gospodarsku suradnju s Ruskom Federacijom. Kakva je ta suradnja?

Interes za gospodarsku suradnju s Ruskom Federacijom velik je jer to je iznimno veliko tržište i prepoznate su njegove mogućnosti. Naravno, mnogo je prostora za poboljšanja i unaprjeđenja suradnje jer Rusija ima svoje specifičnosti poslovanja, kao i sve ostale zemlje, a nesnalaženje i nedovoljna informiranost na samim počecima izlaska na to tržište može biti velika prepreka. U tome možemo i želimo pomoći hrvatskim gospodarstvenicima, ali i ruskim gospodarstvenicima koji dolaze na naše tržište.

Kakva je situacija na pojedinim tržištima, a pogotovo na ruskom gdje imate dvije tvornice?

Prodaja automobila na tržištu EU bilježi pad, koji je nešto manji i u Rusiji u prvom tromjesečju, ali to tržište ipak se stabilizira i najveći proizvođači automobila s kojima surađujemo na tom tržištu bilježe rast prodaje. Imamo ozbiljne najave novih poslova na ruskom tržištu i vjerujem kako će se one uskoro realizirati.

U posljednje vrijeme često dobivate nagrade za društveno odgovorno poslovanje. Koliko vam to znači i koliko je razvijena korporativna kultura u Hrvatskoj?

Korporativna kultura u Hrvatskoj sve je razvijenija, a društveno odgovorno poslovanje naprosto postaje nužnost u modernome poslovnom svijetu. Jako smo velike napore uložili i napravili značajne pomake u posljednjih nekoliko godina i iznimno nam je drago što je to stručna javnost prepoznala. Koliko je društveno odgovorno poslovanje u automobilskoj industriji važno, govore redovita ocjenjivanja naših kupaca kad je o toj temi riječ, a ta je ocjena unutar industrije iznimno važna i iz godine u godinu je poboljšavamo. Više od 35 godina iskustva, strast i znanje naših zaposlenika utkani su u svaki proizvod, jamstvo su naše kvalitete i pouzdanosti. Svojim znanjem, iskustvom i postojećim resursima možemo ponuditi razvojno-proizvodna rješenja komponenti koje će zadovoljiti potrebe naših kupaca i krajnjih korisnika vozila.

Jozo Vrdoljak