U Hrvatskoj je svega 12 posto domaćih franšiza

15. listopada 2019.

Foto: Surf'n'Fries

U Hrvatskoj posluje otprilike 200 franšiza, od čega je samo 12 posto domaćih, po čemu smo na posljednjem mjestu u svijetu, pa je krajnje vrijeme da se taj profitabilni poslovni model prepozna kao poslovni model u zemlji te kao način internacionalizacije poslovanja, istaknuto je na prvom forumu franšiza. Forum u organizaciji Hrvatske gospodarske komore i njene Zajednice franšiznog poslovanja okupio je oko 200 sudionika zainteresiranih za tu vrstu poslovanja i tvrtki koje na hrvatskom tržištu već posluju po franšiznom modelu u različitim gospodarskim granama, trgovini, posredovanju u prometu nekretninama, marketingu, turizmu i ugostiteljstvu te drugima.

forum franšiza

Franšizni forumi se u Hrvatskoj organiziraju posljednjih 14 godina, no kako je prije nekoliko godina pri HGK pokrenuta strukovna zajednica, ovo je prvi forum pod okriljem HGK i prvi koji je okupio tako veliki broj sudionika, uključujući i predstavnike banaka poput HPB-a i HBOR-a kako bi se bolje upoznali s mogućnostima kreditiranja tog poslovanja, čemu banke u Hrvatskoj do sada baš nisu bile sklone, kazala je dopredsjednica te zajednice i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u Hrvatskoj Ljiljana Kukec.

"Šteta je da smo posljednji u svijetu po domaćim franšizama jer imamo inovativnih i pametnih ljudi i projekata koji bi mogli postati franšize, ali kao da se o tome dovoljno ne zna. Primjerice, Mađarska ima ukupno 341 franšizu, pri čemu ih je 70 posto domaćih i zapošljavaju 100.000 ljudi, a u Italiji je od 1.000 franšiza više od 90 posto domaćih. Voljeli bismo da poduzetnici u Hrvatskoj, te svi oni koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo, shvate da je franšizni model odličan za početak, kao i za održivost poslovanja jer statistike pokazuju da oko 40 posto tvrtki nakon prve godine poslovanja propada, dok je kod onih koje krenu s franšizom taj postotak tek oko tri posto. I nakon pet godina njih 90 posto opstaje. Važno je znati da se franšiza ne kupuje niti prodaje, nego preuzima, odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vrijeme, uz obveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne pristojbe, koju određuje tržište, odnosno onaj koji ustupa franšizu s obzirom na njen stupanj uspješnosti. U svemu važno je imati realna očekivanja. Control-freakovi ne mogu to raditi jer se u franšizama podrazumijeva suradnja, dijeljenje znanja, prenosivost i slično", kaže Ljiljana Kukec.

Otprilike 200 franšiza u Hrvatskoj ima oko 1.000 prodajnih mjesta te ta poslovanja imaju oko 17.000 zaposlenih.

josip zaher

Prema ocjeni potpredsjednika HGK Josipa Zahera, franšiza bi u Hrvatskoj moglo biti mnogo više, a naveo je da odnedavno postoji mogućnost da se putem HZZ-a sredstva za samozapošljavanje mogu koristiti i za ulazak u franšizno poslovanje. "Dobrih primjera koji su polučili značajan uspjeh na inozemnim tržištima imamo, primjerice: Galeb, Surf'n'Fries, Muzej iluzija, Place2Go, CarWiz i Direct Booker, ali naši poduzetnici još ne prepoznaju dovoljno ovaj oblik poslovanja kao model svojeg razvoja, bila riječ o davanju ili primanju franšize. HGK procjenjuje da budući razvoj ovog modela ovisi o dobroj edukaciji gospodarstvenika, financijskih institucija, pravnih stručnjaka, ali i o različitim oblicima potpore poduzetnicima", kaže Zaher.

Andrija Čolak, dopredsjednik te zajednice pri HGK i vlasnik jedne od najuspješnijh domaćih franšiza u svijetu Surf'n'Fries, govorio je o iskustvima ulaska i opstajanja u tom poslu, kazavši da nije ni slutio da će njihova ideja s posebno prženim krumpirićima i uz specifičnu ambalažu naići na toliko zanimanja i u zemlji i u svijetu. "Nije sve bilo jednostavno, ali smo se uspjeli proširiti na četiri kontinenta, u 20-ak zemalja sa 60 dućana i dokazati da se uz dobar proizvod može izvoziti i pamet. Dobro je fokusirati se na tzv. monoprodukt, a ne raditi na mnogo toga, i važna je inovacija po kojoj ćete biti posebni na tržištu. Tada, kao u našem slučaju, ne nudite franšizu nego drugi dolaze k vama. Nama je upravo franšiziranje donijelo rast, u suradnji s lokalnim partnerima na svakom tržištu, bez čega nema dobre franšize", savjetovao je Čolak.

Slično je poručila i Damjana Domanovec, koja je franšizirala svoj luksuzni časopis za putovanja Place2Go u četiri zemlje, što je rijetkost u svijetu medija, pogotovo među tiskovinama. Za sve je, kako je objasnila, uz ideje, bio važan i njezin tim te mnogo razgovora i suradnje s ljudima izvan Hrvatske, bez čega danas to ne bi bila profitabilna i održiva franšiza. 

P.hr/Hina