Uz dobre turističke rezultate, Rab se sprema za slavlje

16. srpnja 2019.

Rapski hoteli za sada bilježe rast od osam posto, privatni smještaj od oko četiri posto, a kampovi minus od dva posto

Foto: Pixabay/ Ilustracija

S Ivanom Matušan, direktoricom ureda Turističke zajednice grada Raba, razgovarali smo o turističkom pozicioniranju Raba u godini u kojoj obilježava značajne obljetnice: slavi se 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada i 18. rođendan Rabske fjere.

Kakvi su turistički rezultati Raba?

Iza nas je prvih šest mjeseci i možemo se pohvaliti dobrim rezultatom. Na području grada Raba zabilježili smo rast od tri posto, kako u dolascima tako i u noćenjima.

Odakle vam dolaze gosti i mijenja li se s godinama njihova struktura?

Naši su turisti najčešći s njemačkog govornog područja, Nijemci i Austrijanci, a slijede ih Hrvati, Slovenci, Česi i Talijani. Rab je oduvijek slovio kao omiljeno odredište njemačkih pokrajina Bayern i Baden-Württemberg, međutim smatram da su i domaći turisti odlično tržište koje funkcionira kroz cijelu godinu. Zasad ne osjećamo velike promjene u strukturi gostiju, naime, radi se možda samo o zamjeni položaja određene nacije. Međutim, vidljivo je da od ove godine Britanci započinju napad na Top 5, tako da se veselimo i nekim novim ulazima.

Kakva je struktura smještaja, koji segment smještaja ima bolju sezonu?

Većina smještajnih kapaciteta nalazi se u privatnom smještaju, gotovo 80 posto kapaciteta s oko 15 tisuća ležajeva. Hoteli i kampovi imaju oko tri i pol tisuće ležajeva. Zasad možemo reći kako hoteli i privatni smještaj imaju dobru sezonu. Naime, hoteli bilježe rast od čak osam posto, a privatni smještaj od oko četiri posto. Kampovi trenutno bilježe minus od dva posto, a nekomercijalni smještaj pad od čak sedam posto. S obzirom da su susjedni otoci zabilježili pad broja dolazaka i noćenja od jedan do tri posto, mislim da možemo biti zadovoljni postignutim, ali naravno za kompletnu sliku moramo pričekati kraj sezone.

Kakvo je Vaše viđenje razvoja Raba kao destinacije, što se promijenilo od Vašeg dolaska na čelo Turističke zajednica Grada?

Priznat ću da je najteže sebe ocijeniti, možda ne radi manjka subjektivnosti, već zbog nemogućnosti da se odmaknete od onoga što radite i s čime živite svaki dan. Međutim, u ovom pokušaju, mogu reći kako ja vidim promjenu – Rab je kao destinacija postao progresivniji i predvodnik u nekim načinima promocije.

Kako se Rab pozicionira na tržištu? Koji su izazovi?

Naša pozicija na tržištu se mijenja, jer se i sama destinacija mijenja i to ne treba čuditi. Vrijeme je promjena, trenutačno su u izradi i Strategija ukupnog razvoja grada Raba te Strategija razvoja turizma grada Raba. Vjerujem da ćemo kada ta dva ključna dokumenta budu kompletirana, moći jasnije nastupati prema izazovima kojih svakim danom imamo sve više. Od vremenskih (ne)prilika, prometne (ne)povezanosti, (ne)diferenciranja ponude, manjka sredstava za oglašavanje ili nove turističke proizvode, sve su to izazovi s kojima se svakodnevno susrećemo. 

Ivana MatušanIvana Matušan

Koliko manifestacije potiču prepoznatljivost i razvoj destinacije?

Najbolji pokazatelj koliko manifestacije potiču prepoznatljivost destinacije je činjenica da se Rab prepoznaje po Rabskoj fjeri, uz primjerice četiri zvonika (vizure povijesne jezgre) te Rabsku tortu. Fjera je nadišla pojam manifestacije i danas je ona projekt u kojeg su uključene tri institucije: Grad Rab, Pučko otvoreno učilište Rab te Turistička zajednica grada Raba, ali i cca. 700 kostimiranih osoba, od kojih je 600-injak s Raba, a ostali iz stranih država ili drugih gradova Hrvatske. Moram naglasiti kako je Rabska fjera prije osamnaest godina bila prvi srednjovjekovni ljetni festival iz kojeg se rodilo niz sličnih. Ta činjenica nas čini ponosnima jer smo uz zadržani kontinuitet dali ideju i drugim destinacijama i sredinama da organiziraju nešto slično.

Koje su nove manifestacije u Rabu?

Uz Fjeru, posljednje tri godine pokrenute su i nove manifestacije koje su ubrzo postale motivom dolaska u destinaciju. To su "Kantuni", urbana i životna manifestacija koja oživljava skrovite kuteve tj. "kantune" gradske jezgre, uz notu urbanog i mladenačkog štiha, dostupnog publici od 7 do 77 godina. Underwater Photo Marathon Cup dovodi na Rab podvodne fotografe iz Hrvatske i svijeta, a dogodine nam se smiješi i Europsko prvenstvo. Gledajući u prirodne ljepote Raba, zaboravimo koliko interesantno podmorje imamo – a k tome još i odlične ronilačke centre, koji znaju biti logistika tako zahtjevnim natjecanjima. Uz gotovo 150 kilometara biciklističkih staza, ne čudi da smo interesantni i biciklistima, iz godine u godinu razvijamo cikloturizam, a natjecanja kao što su "Big Four" to populariziraju.

Kažete da se okrećete novim vidovima promocije destinacije, što to podrazumijeva i koji su vam promotivni alati?

Kako se i destinacija mijenja, tako smo započeli i s drukčijim vidovima promocije, trudimo se posebnijim ponudama privući turiste kojima možda Rab nikad nije došao kao rezultat na internetskoj tražilici. I dalje ulažemo u klasične vidove oglašavanja, brošure i ostale tiskane materijale, no primat nam je promocija na društvenim mrežama. Jako puno ulažemo i u dolazak novinara u destinaciju, te, smatram, kako ovakvim obuhvatnim i progresivnim pristupom dolazimo do željenih rezultata.

Koliko su investicije i preuzimanje hotela Imperiala utjecale na kvalitetu ponude?

Rab se trenutačno kao destinacija nalazi u posebnom položaju, nazvala bih ga procesu tranzicije, koji će sigurno trajati još bar tri do pet godina. Naime, pričamo o repozicioniranju, stvaranju slike Raba kao destinaciji 4*, da ju tako nazovemo, jer činjenica je da se Rab sada nalazi u poziciji između 3* i 4*, a same investicije Valamar Riviere u destinaciji, pokrenule su lavinu promjena. Podizanjem kvalitete ponude, čitava je destinacija primorana na promjene, međutim, to se ne događa preko noći.

Priprema li se novi investicijski ciklus?

Najavljen je nastavak ulaganja hotelijera koja također prate i ulaganja naših privatnih iznajmljivača, koji kvalitetom žele privući goste veće platežne moći.

Što je s cjelogodišnjim turizmom i smanjivanjem izrazite sezonalnosti?

Sezonalnost prvenstveno smanjuju hoteli s cjelogodišnjim poslovanjem, ili barem duljim poslovanjem. Rab zasad ima jedan hotel koji radi cijelu godinu, no uvjerenja sam da će se i to promijeniti i da ćemo imati veći broj objekata koji su otvoreni i izvan sezone. Također, imamo i iznajmljivače koji rade cijelu godinu i ulažu u dodatne sadržaje koje turisti koriste izvan vremena predviđenog za sunce i more.

Što konkretno poduzimate?

Kao turistička zajednica, kreiramo nove turističke proizvode kako bi privukli goste i izvan same turističke sezone. Primjer je projekt Najljepši otočni advent, kojeg TZG Rab radi zajedno s partnerima Gradom Rabom i POU Rab, a kojim se oživljava vrijeme Adventa na Rabu. Podaci pokazuju da u tom segmentu radimo dobar posao, za primjer prošli doček Nove godine na području grada imali smo čak četiri otvorena hotela i program koji je trajao kroz cijelo vrijeme Adventa.

Kakva je suradnja unutar destinacije i kako ide transformacija turističke zajednice u destinacijsku menadžment kompaniju?

TZG Rab najuže surađuje s Gradom Rabom i Pučkim otvorenim učilištem, možemo ih nazvati našim strateškim partnerima te bez uzajamne pomoći ne bi bilo rezultata kojima se ponosimo. Vjerujem da smo na dobrom putu, ali naravno imamo još prostora za razvijanje. Za to će nam biti potrebno više kadra i sredstava. Mogu napomenuti kako smo rad kao destinacijska menadžment kompanija već započeli, naime za jednu svjetski poznatu kartičarsku tvrtku smo osmislili luksuzni paket za njihove korisnike, a sve u cilju promocije i marketinga.

Ove godine obilježavate dvije velike obljetnice.

Naša Fjera ove godine postaje punoljetna, dakle, već osamnaest godina od 25. do 27.srpnja živimo za srednjovjekovni prikaz Raba i borimo se ostati u samom vrhu sličnih manifestacija. Izuzetno smo ponosni da je Fjera lani ponijela laskavu titulu Turističkog događaja godine, među Top 10 nagrada na Danima hrvatskog turizma na Hvaru. Velika je to čast, ali i obveza da budemo još bolji i interesantniji. Svake godine se trudimo novim radionicama obogatiti Fjeru, a već lani smo započeli s novim pristupom zabave nakon samog zatvaranja – naime, nakon svečanog završetka uz pucanj topa i glazbenog vatrometa, britanski će bend MKM Collective zabavljati naše turiste do kasno u noć. Uz to, još jedna obljetnica ove godine podsjetit će nas koliko već dugo živimo turizam. Ove godine slavimo 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada Raba, kojeg zapravo kroz cijelu godinu živimo, ali nas prava proslava očekuje u rujnu. Planiramo višednevno slavlje, koje će vjerujem, biti dobra prilika da na dostojan način proslavimo rođendan rapskog turizma, ali i da pokažemo naš diverzitet.

Jozo Vrdoljak