e-Privredni

A+ A A-

Nova era zagrebačkog aerodroma

Nakon trogodišnje izgradnje novog putničkog terminala zagrebačke Zračne luke Franjo Tuđman, od 21. ožujka započinje nova era i faza poslovanja te zračne luke. Naime, toga se dana svečano otvara novi putnički terminal koji predstavlja značajan iskorak u poslovanju zračne luke, dok će 28. ožujka poletjeti prvi zrakoplov Croatia Airlinesa po redovnom redu letenja iz Zagreba za Dubrovnik, rečeno je na prošlotjednom obilasku novinara novog putničkog terminala Zračne luke Franjo Tuđman. Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ) dobila je koncesiju nad Zračnom lukom Franjo Tuđman na 30 godina, nakon što je 5. prosinca 2013. godine potpisan koncesijski ugovor u obliku javno-privatnog partnerstva s Republikom Hrvatskom.

Snažan međunarodni konzorcij koji čine vodeće međunarodne i domaće tvrtke u segmentima upravljanja zračnim lukama i izgradnji, osigurava sinergiju znanja i međunarodnog iskustva u upravljanju zračnim lukama. Nova infrastruktura i povećanje kapaciteta omogućit će Zagrebu još bolju iskoristivost potencijala poželjene europske poslovne i turističke destinacije.

Arhitektonski atraktivan, nove funkcionalnosti i brojnih komercijalnih sadržaja za putnike, novi putnički terminal prostire se na 65.000 četvornih metara površine, što znači da je peterostruko veći od dosadašnjih terminala. Njegov je kapacitet pet milijuna putnika tj. dvostruko više u odnosu na kapacitet dosadašnjeg terminala.

Središnje mjesto zračne luke

Predstavljajući novi putnički terminal zračne luke, David Gabelica, član Uprave MZLZ je podsjetio na to kako je povijest zagrebačke Zračne luke na sadašnjoj lokaciji započela 1962. godine kada je izgrađena zgrada starog putničkog terminala. “U sadašnju prvu fazu izgradnje novog putničkog terminala uloženo je 300 milijuna eura. Uz taj se terminal nalazi 1100 parkirališnih mjesta za razliku od starog terminala pored kojeg je bilo parkiralište za 680 automobila”, istaknuo je Gabelica. Dodao je kako se na novom terminalu nalazi 30 šaltera za prijavu putnika i prtljage, a dosad ih je bilo 23. Novost je osam aviomostova koje stari putnički terminal nije imao. Ti mostovi omogućavaju putnicima izravan izlazak i ulazak iz zrakoplova u terminal. U planu je daljnje proširenje tih aviomostova na njih 16, čime će zračna luka u svojoj drugoj fazi razvoja dosegnuti ukupni kapacitet od osam milijuna putnika. Posebice je zanimljiv aerodromski-operativni centar kojeg se naziva srcem aerodroma jer je to središnje mjesto zračne luke. Prateći na monitorima događaje u i oko zračne luke, posebno osposobljeni koordinatori u svakom trenutku mogu reagirati na bilo koji sigurnosni zahtjev opreme ili putnika. Kako je rekao Dragutin Štrlec, koordinator aerodromsko-operativnog centra, u tom centru, među ostalima, rade koordinatori za protuprovalnu zaštitu te sigurnost održavanja, koji mogu odmah reagirati u kriznom trenutku.

Zaposlenici prošli zahtjevnu obuku

Svi zaposlenici novog putničkog terminala Zračne luke Franjo Tuđman prošli su zahtjevnu obuku koja je uključivala nekoliko stotina testiranja u sklopu posebnog procesa ORAT (Operational Readiness and Airport Transfer). Kako je objašnjeno, taj međunarodni proces prilagođen je hrvatskim prilikama, kulturi i okruženju te je individualiziran prema potrebama zagrebačke zračne luke. Kako bi što bolje obavljali poslove i bili na usluzi putnicima, zaposlenici su prošli sedam faza procesa ORAT-a: tzv. familijarizaciju pri čemu se svaki radnik upoznao s novim okruženjem, zatim provjeru funkcionalnosti, tehnički trening, operativni trening, provjeru svih procesa, sudjelovanje volontera kroz rad u grupama te na kraju prijenos svih aktivnosti i opreme na novi terminal.

Još jedna novina putničkog terminala odnosi se na povećanje ugostiteljskih objekata kojih je sada 11. Govoreći o ugostiteljskim i trgovačkim sadržajima,

Ana Penavić, koordinatorica komercijalnih poslova Zračne luke Franjo Tuđman je istaknula kako će u tim objektima poslovati inozemna tvrtka BTA, i to u razdoblju od 13 godina. Osim toga, ta će tvrtka pružati usluge cateringa na letovima. “Tvrtka BTA donosi neke od postojećih, a uspjehom dokazanih koncepata kao što su NeedStop, Cakes&Bakes i Brewmark. Suvremenim putnicima nudi se široka paleta pekarskih proizvoda, svježa tjestenina, kolača i raznih vrsta slastica. U Gastro Baru putnici će se odmoriti uz široki izbor svjetskih premium piva dok se u POM-u poslužuju zdravi napitci”, rekla je Ana Penavić. Dodala je kako će se putnicima nuditi i hrvatska autohtona hrana. Uz to, u trgovačkom dijelu novog putničkog terminala putnici će se uz promociju svjetskih brendova, moći upoznati i s novitetima hrvatskih dizajnera. 

Novi zrakoplovni prijevoznici Stižu Monarch i Emirates 

U protekle tri godine neke su inozemne zrakoplovne kompanije, poput Qatar Airwaysa, razvile interkontinentalni let između Zagreba i Dohe, postepeno povećavajući broj frekvencija i veličinu zrakoplova na tom letu. Zagreb je danas 10 puta tjedno izravno povezan s tim dalekim odredištem. Kako su najavili u MZLZ, 1. lipnja ove godine očekuje se dolazak još jedne velike zrakoplovne kompanije Emirates, čiji će zrakoplovi svakodnevno povezivati Zagreb i Dubai. Uz dolazak kompanije Emirates te povećanja broja letova kompanije Air Transat za Kanadu, tijekom ove godine najavljen je i dolazak niskotarifnog prijevoznika Monarch Airlinesa koji će Zagreb tri puta tjedno povezivati s londonskom zračnom lukom Gatwick te dva puta tjedno s Manchesterom. Ujedno je to i nova linija za Zagreb.

Novi simbol Zagreba Lani registrirano 2,8 milijuna putnika 

Zračna luka Franjo Tuđman u prošloj godini registrirala je 2,8 milijuna putnika što je rast od sedam posto na godišnjoj razini. Ujedno je to više od 20 posto rasta broja putnika u protekle tri godine. Predviđa se kako će novi putnički terminal postati još jedan prepoznatljivi simbol Zagreba, ali i cijele Hrvatske. Naime, već nekoliko godina hrvatska metropola bilježi dvoznamenkasti rast dolazaka i noćenja gostiju, čemu pridonosi podatak da 40 posto stranih turista nije iz Europe.

Sanja Plješa

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb