e-Privredni

FOTOGALERIJA: ZBF 2018

A+ A A-

Crowdfunding - Važna je priprema, ali i tajming

Iza nas je najuspješnija crowdfunding godina u Hrvatskoj. Naime, prema podacima bloga Crowdfunding.hr, koji je posvećen grupnom financiranju, u 2017. hrvatske kampanje prikupile su 15 milijuna kuna. A do danas je u Hrvatskoj ukupno prikupljeno gotovo 30 milijuna kuna u crowdfunding kampanjama.

Crowdfunding je način prikupljanja novca za ostvarenje nekog projekta. Riječ je o online platformi na kojoj investitori najčešće svojim donacijama mikrofinanciraju start-up za koji smatraju da može naći mjesto na tržištu. Pritom pokretač kampanje ima ograničeno vrijeme u kojem mora doseći zacrtani financijski cilj. Poznatije svjetske crowdfunding platforme su Kickstarter i Indiegogo.

Više od polovine kampanja pokrenuto je u Zagrebu, a tek manji dio u ostalim gradovima Hrvatske. Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2017. najveći je do sada, čak 13.531.

Hrvoje Hafner, stručnjak za servisne platforme, mikroplaćanja i mobilnu telefoniju te autor istraživanja na blogu Crowdfunding.hr, kaže nam kako je za crowdfunding prošla godina u nekoliko segmenata bila najuspješnija. “Samo tijekom protekle godine prikupljeno je novca gotovo kao u svim prethodnim zajedno. Pokrenuto je najviše kampanja, a najviše ih je bilo i uspješno. No po mojem mišljenju je najznačajnije to što je u prošloj godini najviše ljudi sudjelovalo i uplaćivalo u domaće kampanje. Gotovo dvostruko više nego do sada. Ovaj veliki iznos prikupljenoga novca velikim dijelom odnosi se na grupno financiranje vlasničkih udjela čije kampanje uspijevaju privući manji broj podržavatelja, ali uplate su značajnijeg iznosa. Prošle godine imali smo tri takve kampanje na platformi Funderbeam koja u Hrvatskoj posluje u suradnji sa Zagrebačkom burzom”, ističe Hafner.

Tri ključna čimbenika

Trenutačno, nastavlja on, nezahvalno je davati prognoze za ovu godinu. “Mogu samo reći da je početak 2018. godine obećavajući i da se pozitivni trend nastavlja”, naglašava Hafner dodajući kako po količini upita i interesu kreativaca, poduzetnika i aktivista u Hrvatskoj postoji potencijal za velike i svjetski uspješne kampanje.

Najbolja crowdfunding kampanja u Hrvatskoj lani bila je ona Sense Consultinga, hrvatske konzultantske tvrtke za poslovno savjetovanje. Ona je putem kampanje na platformi Funderbeam prikupila 4.951.311 kuna. Kampanja je imala 81 podržavatelja.

Vedran Antoljak, vodeći partner u Sense Consultingu, kaže kako se njihova odluka za dokapitalizaciju preko Funderbeama temelji na činjenici da je tvrtka planirala daljnji rast u Hrvatskoj i na području Jugoistočne Europe te kreiranje novog portfelja digitalnih usluga za ta tržišta. “S obzirom na to da je Sense Consulting srednja tvrtka, naš primarni izvor financiranja je bio prema principu FFF, dakle Friends-Family-Fools i putem financijskih institucija, dok smo za IPO bili premali. Toga smo bili svjesni od samog osnutka prije 11 godina, pa smo strukturu tvrtke, način poslovanja i financijsku transparentnost pripremali tako da možemo brzo i jednostavno krenuti u kampanju Funderbeama”, pojašnjava Antoljak.

Kao poslovni savjetnici, dodaje, tvrtka posjeduje interna znanja, vještine i praktična iskustva u dokapitalizaciji. “Stoga nam postupak pripreme i provedbe Funderbeam kampanje nije predstavljao poseban izazov”, ocjenjuje Antoljak.

Prema iskustvu Sense Consultinga, uspješnost crowdfunding kampanje ovisi o tri ključna čimbenika: pripremi, pripremi i pripremi. “Prva priprema vezana je uz to da se tvrtka posloži organizacijski, operativno i financijski tako da bude transparentna i lako razumljiva investitorima. Druga priprema vezana je uz identifikaciju potencijalnih ključnih tj. većih investitora koji potom služe kao katalizator za druge manje investitore. Treća priprema je ona odgovarajuće komunikacijske strategije prema javnosti i drugim ključnim čimbenicima kampanje. Dodatno bih još naglasio da je tajming sljedeći važan čimbenik uspješnosti crowdfunding kampanje”, pojašnjava Antoljak.

Trgovanje tokenima

U Hrvatskoj, smatra on, postoji veliki broj izuzetno perspektivnih malih i srednjih tvrtki koje mogu iskoristiti benefite crowdfunding financiranja za vlastiti rast i razvoj poslovanja. “Sense Consulting pruža usluge podrške u pripremi i provedbi crowdfunding kampanja, prodaje tvrtke ili akvizicije drugih tvrtki te tako gotovo svakodnevno dobivamo upite od tvrtki iz raznih područja da im pomognemo”, kaže on ocjenjujući kako je Funderbeam platforma odličan izbor za te perspektivne tvrtke. “Svakako preporučujemo svima da je koriste. Prednost koje nudi Funderbeam nad drugim crowdfunding platformama jest ta da možete odmah trgovati svojim tokenima koje ste kao investitor kupili tj. uložili u pojedinu tvrtku, vrlo slično i sukladno principima na burzi dionica”, pojašnjava Antoljak.

Nakon Sense Consultinga, drugo mjesto na ljestvici top pet smjestila se u javnosti dobro poznata kampanja Udruge Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) u sklopu projekta Croatian Makers. Ta je udruga na platformi za grupno financiranje Indiegogo pokrenula crowdfunding kampanju BBC micro:bit - STEM revolucija. Cilj kampanje bio je nabava i masovno uvođenje BBC micro:bit računala za hrvatske škole i ustanove. Riječ je o novoj tehnologiji, svojevrsnom obrazovnom alatu, koji su s partnerima razvili BBC i Microsoft, a koja djeci omogućava brz i jednostavan ulazak u svijet modernih tehnologija uključujući ih ne samo u STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) područje, već i u dizajn, umjetnost i slično. Djeca tako kroz igru razvijaju maštu te uče o robotici, kako programirati i stječu druge vještine i znanja koja su ima potrebna kako bi bili ravnopravni sudionici društva i gospodarstva 21. stoljeća. Kampanja je imala 2364 podržavatelja, što je najviše u Hrvatskoj lani, a prikupljeno je 1.737.726 kuna.

Zadana pravila

Na trećem mjestu nalazi se start-up Aspida, koja je putem Funderbeam kampanje prikupila 1.064.918 kuna. Kampanju je podržalo 88 investitora, od čega gotovo polovina iz inozemstva, prepoznavši tako veliki potencijal za globalno širenje Aspide koja na tržištu već ima 30 aplikacija pod brendom Izzy, novom platformom za digitalni marketing, a s funkcijama za korisnike koje omogućuju bolje, zabavnije i interaktivnije korištenje tipkovnica mobilnih uređaja. Drugi brend Aspide je TVizzy koji je lansiran u partnerstvu s Hrvatskim Telekomom. Riječ je o prvoj aplikaciji u svijetu koja se bavi videonotifikacijama (razvijena i mogućnost pregleda u zaključanom ekranu što je svjetska inovacija), a pokriva ključne trenutke hrvatskog nogometa.

Marin Erceg, direktor i osnivač Aspide, kaže da je u Hrvatskoj problem kako doći do sredstava koja dobrim idejama i projektima omogućuju bilo sami start, bilo proboj na tržište. “Malo je velikih ulagača, a posebice onih koji su spremni ulagati u nešto što percipiraju kao rizik, a svijet start-upa jest svojevrsni rizik. Nerijetko su crowdfunding kampanje stoga i jedini način kako se može pristupiti kapitalu, posebice zato što se tim načinom rizik disperzira na veliki broj malih ulagača, i mi smo to uspješno učinili i prikupili znatno ulaganje”, smatra Erceg napominjući kako su pravila u takvim kampanjama zadana. “No općenito kada su ulagači u pitanju, dokazati im treba dvije stvari. Prva je svakako ideja odnosno proizvod, bez njega se naravno ne može. No ulagači se danas uvelike odlučuju na investiciju i zbog tima. Stoga je iznimno važno dokazati im da iza svega stoji stručan tim, s velikom vjerom u to što rade i neophodnim znanjem i iskustvom koje može biti jamstvo uspjehu. I, svakako, brojke koje pokazuju perspektivu za povrat ulaganja”, naglašava on.

Rasadnik talenata

U Hrvatskoj, smatra Erceg, ima dobrih projekata koji bi se mogli pojaviti na tržištu upravo zahvaljujući crowdfundingu. “Hrvatska kontinuirano dokazuje da je rasadnik mladih talenata koje treba poduprijeti i upravo je crowdfunding način kako prikupiti prvi, možda i jedini novac koji se u danom trenutku može dobiti da bi se krenulo. I to bilo kojim putem - realizacijom same ideje ili daljnjeg razvoja već postojeće”, napominje. Hrvatski start-up CircuitMess sa svojom igraćom konzolom MAKERbuino zauzeo je četvrto mjesto po uspješnosti crowdfunding kampanja u 2017. godini. Kampanjom na Kickstarteru MAKERbuino prikupio je 603.006 kuna, nadmašivši unaprijed zacrtan cilj deseterostruko. Kampanja je imala 1574 podržavatelja. MAKERbuino igraća konzola se isporučuje u dijelovima i potrebno ju je sastaviti, prateći internetske upute, što je proces kroz koji se kod korisnika razvija strast prema programiranju, elektronici i tehnologiji.

Na petom mjestu nalazi se zagrebačka produkcijska tvrtka Julius Film koja je pokrenuvši kampanju Slice of Life na Kickstarteru uspjela prikupiti 489.348 kuna. Kampanju je podržalo 1403 investitora. Slice of Life je film kojim autori žele odati priznanje znanstveno-fantastičnim filmovima iz 1980-ih godina, a posebice kultnom Blade Runneru, koristeći, među ostalim, prave makete. 

Boris Odorčić

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb