e-Privredni

A+ A A-

Žene moraju izaći iz svoje zone sigurnosti

Zagreb je prošloga tjedna, na Dan žena, treći put bio domaćin jednog od najvećih poslovnih okupljanja žena u poduzetništvu – Kongresa poduzetnica Jugoistočne Europe. Više od 600 sudionica kongresa, koje su došle od sjevera Slovenije do juga Grčke, imalo je zajednički cilj - pokazati pokretačku snagu žena u poduzetništvu. Organizatori kongresa bili su Virtualni ženski poduzetnički centar i Grad Zagreb, a pokroviteljica hrvatska predsjednica Kolinda Grabar Kitarović. Kongres se odvijao pod sloganom Uspješne poduzetnice - izvor naše motivacije ili poslovne frustracije!, a osim panela i predavanja održan je Poduzetnički sajam na kojem su posjetitelji vidjeli i isprobali brojne proizvode i rukotvorine koje su osmislile i izradile poduzetnice.

Kako je istaknuto na ovom kongresu, žensko poduzetništvo postalo je iznimno značajno za gospodarstvo Hrvatske, ali i ono Jugoistočne Europe. U svijetu muške dominacije, bez ženske solidarnosti neće biti moguće ostvariti ravnotežu u liderstvu. To je nešto što žene same, jedna drugoj moraju osigurati. Osvrnuvši se na tu tezu, Sanela Dropulić, organizatorica Kongresa poduzetnica Jugoistočne Europe, istaknula je kako se u 21. stoljeću mora poraditi na ravnopravnosti žena i muškaraca. “Žene su i dalje slabije plaćene od muškaraca iako nerijetko rade više od njih. Osim toga, slabije kotiraju u karijerama za razliku od muškaraca, a uz svoje poslovne projekte moraju promišljati i o obitelji i djeci, dok muškarci najčešće nemaju tih problema”, rekla je Sanela Dropulić. Dodala je kako žene same moraju učiniti prvi korak u ukidanju te dugogodišnje diskriminacije. Žene moraju same izaći iz svojih “čahura” i zone sigurnosti te pokazati da su jednakopravne s muškarcima, a u nekim slučajevima čak i bolje od njih.

Samopouzdanje i vjerovanje u svoj proizvod

U poduzetništvu žena postoji još mnogo prostora. “Osim vanjskih faktora, moramo se zapitati znamo li se nositi s uspjehom kolegica i želimo li uistinu biti liderice”, zapitala se Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK i v.d. predsjednice HGK-Županijske komore Split. Ona je naglasila da iako žene čine većinu stanovništva u Hrvatskoj, vlasnica trgovačkih društava je u 2016. godini bilo tek 21,8 posto. U obrtništvu, one su vlasnice/ortakinje u nešto više od 33 posto svih aktivnih obrta, dok je svega 20 posto žena na upravljačkim funkacijama. “To su brojke koje ukazuju na to da su u hrvatskom poduzetništvu, pogotovo u segmentu vlasništva društava, muškarci znatno aktivniji. Vjerujem da mogućnosti za razvoj poduzetništva žena itekako ima”, rekla je Mirjana Čagalj.

Sudionice kongresa dotaknule su se mnogih tema i pitanja koja se tiču žena u poduzetništvu poput leadershipa, usklađivanja privatnih i poslovnih obveza, poslovanja obiteljskih tvrtki, a navedena su i svjedočanstva nekih žena koje su uspjele u poduzetništvu. Istaknuto je kako su dvije osnovne karakteristike koje moraju imati poduzetnice da bi uspjele u poslu - samopouzdanje i vjerovanje u svoj proizvod. “Kada se poduzetnice suoče s nekim problemom, tada trebaju izvući iz sebe snagu i krenuti dalje. Rast i razvoj u poduzetništvu dolazi kroz iskustvo, učenje, ali i hrabrost”, rekla je Gordana Bauer, vlasnica zagrebačke agencije Bauer-istraživanje tržišta. Dodala je kako će bez marketinga i promocije vlastitog proizvoda izostati i uspjeh njegove prodaje. Možda nije u redu, nastavila je Gordana Bauer, ali forma je u najmanju ruku jednako važna, ako ne i važnija od sadržaja tog proizvoda.

Završni panel pod nazivom Uspješne poduzetnice - izvor naše motivacije ili frustracije moderirao je Darko Buković, direktor i glavni i odgovorni urednik Privrednog vjesnika, koji je upitao panelistice kako su se odvažile na pokretanje vlastitog biznisa te na koje su sve prepreke nailazile na tom putu. Poznato je kako je svaka prepreka zapravo izazov, a Milena Tomić, vlasnica tvrtke MT Komerc iz Beograda, rekla je kako početak nijednog privatnog posla nije lagan. “Nisam iz nužde krenula u privatni biznis već sam smatrala da to mogu napraviti. Čini mi se da je veća odgovornost na onome tko preuzima tvrtku u nasljedstvo”, zaključila je Milena Tomić. 

Novi časopis Poslovna žena

U sklopu Kongresa poduzetnica Jugoistočne Europe predstavljen je magazin Poslovna žena, novo izdanje Privrednog vjesnika. Kako je istaknuo Darko Buković, direktor i glavni i odgovorni urednik Privrednog vjesnika, iza jednostavnog naziva časopisa krije se mnogo priča uspješnih žena i poduzetnica. "Zadržali smo priču na poslovima koje te osobe rade, na njihovim postignućima, mogućnostima i perspektivama. Treba naglasiti kako to nije još jedan ženski časopis već je to magazin koji će čitati i muškarci kako bi vidjeli sve poslove i načine na koje djeluju današnje poslovne žene u svim porama hrvatskog društva", naglasio je Buković.

U Bjelovarsko-bilogorskoj županiji i Zagrebu najviše poduzetnica

Prema podacima Financijske agencije (Fine), s obzirom na vlasničku strukturu poduzetništva Hrvatske prema rodnom kriteriju, udio poduzetnica tj. vlasnica trgovačkih društava u Hrvatskoj, u razdoblju od 2010. do 2016. lagano je rastao. Tako je 2010. taj udio iznosio 17,3 posto, a 2016. povećao se na 21,8 posto. Promatrajući prema županijama, udio poduzetnica u ukupnom poduzetništvu u 2016. godini kretao se od 17,9 do 24 posto, ovisno o županiji. Pritom je najveći udio vlasnica trgovačkih društava imala Bjelovarsko-bilogorska županija, i to 24 posto, te Grad Zagreb 23,2 posto.

Sanja Plješa

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb