e-Privredni

FOTOGALERIJA: Poslovna očekivanja 2015. / GN 2014.

A+ A A-

Žene su obrazovanije od muškaraca

Gotovo svaka žena na menadžerskoj poziciji u nekoj tvrtki susreće se s izazovima vodstva jer se nalazi u još uvijek dominantno muškom okruženju te je zato iznimno važno aktualizirati teme o tome kako poboljšati položaj žena na visokim poslovnim pozicijama, rečeno je na prošlotjednoj konferenciji pod nazivom Corporate Network Group (CNG) - Odvažnost za promjenu - žene lideri kroz povijest. Konferencija je održana u organizaciji Mamforce projekta i Instituta za istraživanje i edukaciju - Zaposlena mama, okupivši 80 predstavnica korporativnog i institucionalnog sektora Hrvatske te malih i srednjih kompanija.

Na konferenciji je, među ostalim, istaknuto kako poslovodstvo kompanija za svoje top menadžere još uvijek uglavnom bira muškarce, ali to nije dobro jer je tako iskorišteno samo 50 posto postojećeg potencijala uspješnih zaposlenika. Naime, kako je naglašeno, potrebno je osigurati veću zastupljenost žena na vodećim pozicijama u tvrtkama jer su one obrazovanije od svojih muških kolega. Gotovo 60 posto od ukupnog broja visokoobrazovanih osoba u Hrvatskoj čine žene. U njihovo školovanje ulagali su roditelji i država pa se zato, ako im se onemogući obavljanje odgovarajućih poslova na tržištu rada, može očekivati svojevrstan odljev mozgova, čulo se na konferenciji. Upravo će posljedica toga biti manje konkurentno gospodarstvo.

Žene trebaju koristiti usluge mentorstva

Govoreći o umrežavanju poslovnih žena, Paul Vanderboeck, jedan od vodećih stručnjaka za žensko vodstvo i upravljanje talentima na rodno balansiran način, rekao je kako je to umrežavanje jako važno i to kako bi se dobio pristup strateškim informacijama i ključnim “igračima” koji pomažu u kreiranju i zadržavanju pozitivnog ugleda neke tvrtke. “Važno je što prije osvijestiti činjenicu da se žene koje se nalaze na vodećim pozicijama u tvrtki ne trebaju ponašati kao muškarci kako bi bile uspješne. Naime, sposobne i talentirane žene trebaju razviti i iskoristiti svoje specifične organizacijske sposobnosti koje će im pomoći u napretku i stvaranju, ali na svoj jedinstveni način”, rekao je Vanderboeck. Dodao je da u svoju korist moraju okrenuti činjenicu da se nalaze u dominantno muškom okruženju. Žene bi, prema njegovim riječima, trebale biti svjesne prepreka i nastojati osigurati pravedan i ravnopravan tretman s muškim kolegama. Osim toga, one trebaju koristiti i usluge mentorstva iskusnih vođa, i to ne samo žena nego i muškaraca.

Usklađivanje obiteljskog života i karijere

Na konferenciji je naglašeno kako žene svoj puni poslovni potencijal mogu dati između 30. i 45. godine života, ali u tom razdoblju imaju pauzu u karijeri zbog odluke na majčinstvo. Upravo zato su majke jedna od najugroženijih skupina jer uz odgovornost rađanja i odgajanja djece te zbog dodatnih obiteljskih obveza ne mogu konkurirati za top pozicije u kompanijama koje nisu dovoljno fleksibilne u načinu poslovanja. Iako neke od tih žena imaju visoke poslovne potencijale, one često dolaze u situaciju u kojoj im se čini da ih samo jedan put dovodi do uspjeha u korporativnoj karijeri, a pritom se ne može uspješno uskladiti obiteljski život i karijera. Zbog toga, one često odlaze iz tih kompanija ili ne prihvaćaju odgovornije pozicije iako imaju odgovorajuće sposobnosti za takva radna mjesta. Mnoge od njih u doba gospodarske krize odlučile su pokrenuti vlastiti posao, i to u uvjerenju kako samo na taj način mogu uspješno uskladiti obitelj i karijeru.

U sklopu konferencije Odvažnost za promjenu - žene lideri kroz povijest, Privredna banka Zagreb i Vipnet potvrdile su status Mamforce kompanije te su im dodijeljeni Mamforce Company certifikati za poboljšanu praksu u području obiteljske odgovornosti i rodne jednakosti u odnosu na stanje prije godinu dana. 

Važno je razumijevanje nadređenih i obitelji

Na prošlotjednoj konferenciji svoja iskustva ispričale su neke od uspješnih poslovnih žena. Tako je Martina Rizman Matić, direktorica Korporativnih komunikacija Vipneta, rekla kako je u poslovnom životu imala podršku mentorica odnosno nadređenih ženskih osoba, što smatra velikim benefitom pri kojem je vrlo važno obostrano povjerenje. Vedrana Čučuković, rukovoditeljica nabave za logistiku i održavanje u Ini, istaknula je kako je svoj profesionalni put vezala uz tu tvrtku gdje je počela raditi već nakon završene srednje škole. Vrlo brzo je napredovala do mjesta asistentice glavnog direktora. Na svom profesionalnom putu također je imala podršku mentorice, ali i mentora, te je uz rad završila i studij. Uz to imala je i podršku supruga koji se brinuo za njihovo dvoje djece. Za razliku od nje, Ida Martinjak, direktorica treninga i HR investiranja u PBZ-u, je samohrani roditelj kojoj je samo majka pomagala u čuvanju djeteta dok se ona uspinjala u poslovnom svijetu. Zato danas iznimno cijeni svoje obje karijere - poslovnu i privatnu. Uspješna poslovna žena je i Ivana Gažić, predsjednica Uprave Zagrebačke burze, koja je rekla kako država treba riješiti problem logistike za majke koje nemaju roditelje i podršku supruga u čuvanju djece. I ona sama u svojoj je karijeri bila suočena s tim problemom jer joj je suprug radio u inozemstvu, a roditelji su joj rano umrli, pa je morala na drugi način riješiti problem čuvanja djeteta.

Sanja Plješa

Hitovi: 312

Kunu bi svake godine trebalo slabiti za dva posto

Kontrolirana devalvacija kune od dva posto godišnje, odnosno 10 posto u idućih pet godina, znatno bi pomogla izvoznim poduzećima, kaže ekonomistica Marijana Ivanov, nova savjetnica udruge Hrvatski izvoznici. Monetarna politika morala bi biti aktivnija i više usmjerena poticanju izvoznog sektora. Udruga će 1. lipnja održati 10. konvenciju na kojoj će najboljim izvoznicima dodijeliti nagrade Zlatni ključ. Devalvacija i nova monetarna politika dio su zahtjeva koje će javnosti i političarima predložiti na konvenciji, najavio je prošli tjedan Darinko Bago, predsjednik Hrvatskih izvoznika.

Izvoznike prije svega zanima kreiranje povoljnih kamatnih stopa za izvoznike. Trebalo bi uvesti povoljne selektivne kredite koje bi HNB davao bankama i HBOR-u, a koji bi bili namijenjeni kreditiranju poduzeća koja su neto-izvoznici. Ima dosta kompanija koje izvoze, ali su istodobno i veliki uvoznici pa bi i o tome trebalo voditi računa. Kamata na takve kredite bila bi vrlo niska ili čak negativna kako bi nadoknadila efekte sadašnjeg deviznog tečaja. “Kako mi s kamatom od šest ili osam posto možemo biti konkurentni na svjetskom tržištu kad naši suparnici imaju kamatu od jedan ili dva posto i kad uz pomoć svojih banaka mogu dugoročno kreditirati svoje kupce na 10 ili 15 godina?”, pita Darinko Bago.

HNB može više

Marijana Ivanov smatra da bi HNB morao koristiti mnogo više modela za poticanje izvoznika i da mu to dopuštaju i postojeći zakoni. Monetarna politika mora biti toliko ekspanzivna da u koordinaciji s drugim ekonomskim politikama postiže optimum stabilnosti cijena, održivog i uravnoteženog ekonomskog rasta, visoke zaposlenosti. Stabilnost cijena nije jedini cilj. Središnja banka u transakcijama s poslovnim bankama i drugim financijskim institucijama treba sudjelovati u otkupu potraživanja od izvoznog plasmana roba i usluga.

U udruzi naglašavaju da je krajnje vrijeme da nositelji ekonomskih politika ozbiljno shvate pritužbe perspektivnih proizvođača i izvoznika pa da oni prestanu biti žrtve atipičnog modela gospodarstva koji je u Hrvatskoj izgrađen posljednjih godina.

Pomoć države nužna je i zbog promjene propisa koji pogađaju proizvođače. Europska unija je nedavno uvela carine na uvoz transformatorskog lima pa zbog toga poskupljuje proizvodnja koju Končar ima u Hrvatskoj (u Međimurju i Zagrebu). O tome će također nastojati otvoriti raspravu na konvenciji, najavio je Bago. 

Igor Vukić

Hitovi: 209

Uz programe važni su i ljudi

Cyber sigurnost postala je nova Ahilova peta kompanija zbog velikog broja računalno-sigurnosnih incidenata koji su rezultirali značajnim gubicima u društvima, ali i novim propisima koji uređuju to područje. Glavni je to zaključak PwC - Godišnje ankete korporativnih direktora za 2014. (Annual Corporate Directors Survey 2014), koju je na temelju odgovora 863 izvršna direktora, članova upravnih odbora svjetskih društava uvrštenih na burzu, provela kompanija PricewaterhouseCoopers koja pruža revizorske usluge te računovodstveno, porezno i poslovno savjetovanje.

Zanimanje za učinkovit nadzor cyber sigurnosti, stoji u istraživanju, je u porastu. Naime, 57 posto ispitanih direktora stavlja cyber sigurnost na dnevni red upravnih odbora, dok njih 87 posto smatra važnim da članovi tih odbora posjeduju stručne kompetencije u području informacijske tehnologije i digitalnih medija.

Studija također pokazuje sve veće zanimanje direktora za nadzor manje tradicionalnih područja, kao što su društveni mediji i tehnologije u oblaku. Tako je 41 posto direktora uključeno u nadzor načina praćenja društvenih medija te strategije o cloudu, što je povećanje od oko 10 posto u odnosu na 2012. godinu. Međutim, gotovo polovina kompanija na dnevnom redu upravnog odbora nema krizni plan u slučaju velikih sigurnosnih incidenata ili uključivanje stručnjaka u cyber sigurnost, dok gotovo 70 posto direktora nije razgovaralo o osiguranju kompanije od incidenata koji utječu na cyber sigurnosti.

Kontrolni mehanizmi

Tamara Maćašović, članica Uprave i direktorica Odjela za savjetovanje o rizicima informacijskog sustava u PricewaterhouseCoopersu, smatra kako srednje i velike tvrtke u Hrvatskoj, a ponajviše banke, osiguravateljska društva i telekom tvrtke, kako zbog regulatora (HNB, HANFA, HAKOM), tako i zbog prirode posla i osjetljivih informacija koje svakodnevno obrađuju, posvećuju veću pažnju kontrolama u njihovom IT okruženju. “To posredno dovodi do veće osviještenosti o rizicima i prijetnjama iz tzv. cyber svijeta, te se stoga veća pažnja posvećuje kontrolnim mehanizmima koji bi pravovremeno uočili takve napade”, ističe ona dodajući kako je uočeno da tvrtke u stranom vlasništvu imaju o IT sigurnosti višu razinu svijesti od tvrtki u lokalnom vlasništvu. “U prilog tvrtkama koje su u stranom vlasništvu ide i činjenica da su više centralizirane što minimizira utjecaj određenih propusta i prijetnji na lokalnoj razini. Ograničavajući faktor domaćim tvrtkama često je budžet i činjenica da njihovim vlasnicima IT sigurnost nije na listi najvišeg prioriteta, iako bi joj u današnje vrijeme svakako trebali posvetiti veću pažnju zbog sve češćih napada koji iskorištavaju propuste i ranjivost u IT infrastrukturi i nedovoljnu informiranost zaposlenika”, napominje.

Tamara Maćašović nadalje smatra kako ne postoji izravna veza između veličine tvrtke i razine posvećenosti ili brige za IT sigurnost. Spremnost jedne tvrtke po pitanju IT sigurnosti najviše ovisi o razini svijesti uprave. “Međutim, važno je spomenuti da veće tvrtke imaju više resursa - financijskih i ljudskih potencijala - i samim time više ulažu u jačanje IT sigurnosti. Bitno je napomenuti da se razina brige oko IT sigurnosti ne bi trebala mjeriti samo financijskim ulaganjima u opremu i specijalizirani softver, nego ljudskim potencijalom koji upravlja tom opremom i sviješću osoba u cijeloj organizaciji. Navedene komponente predstavljaju neophodan, te često i najvažniji element IT sigurnosti. Najslabija karika u području IT sigurnosti je najčešće ljudski faktor”, objašnjava ona.

Zlonamjerni softver

Valja naglasiti kako su različite industrije isto tako izložene različitim vrstama napada, ovisno o njegovom krajnjem cilju. “S obzirom na to da je financijski sektor po prirodi poslovanja najuže povezan s izravnim pristupom novcu, u više od jedne trećine slučajeva imamo napade koji su usmjereni na zloupotrebu različitih sigurnosnih problema s ciljem ostvarivanja direktne materijalne koristi. S druge strane, česti su tzv. Distributed Denial of Service Attacks, odnosno napadi koji rezultiraju nemogućnošću pružanja usluge u određenom vremenu i također predstavljaju trećinu napada. U posljednje vrijeme u financijskom sektoru došlo je do porasta tzv. spearfishing napada, u kojima se pojedince ciljano potiče da prihvaćanjem određenog računalnog sadržaja, primjerice, dokumenta, poveznica ili web stranica omoguće pristup informacijskim sustavima svojih organizacija”, kaže ona.

Osim globalno poznatih napada vezanih uz HeartBleed Bug i Shellshock malware (zlonamjerni softver), u posljednje vrijeme zabilježen je porast sigurnosnih upada u tvrtke koje obrađuju POS transakcije. “Upadom i zarazom POS sustava određenim malwareom, omogućava se pristup kritičnim podacima, na način kako to čini najnoviji malware PoSeidon. Ukoliko uzmemo u obzir dolazeću turističku sezonu u Hrvatskoj i očekivano povećanje POS transakcija, bilo bi preporučljivo da tvrtke koje rade obradu ovakvih transakcija posvete dodatnu pažnju sigurnosti svojih informacijskih sustava i pojačaju nadzor nad ovakvim transakcijama u skladu s vlastitom procjenom rizika”, zaključuje Tamara Maćašović. 

Boris Odorčić

Hitovi: 269

Digitalna transformacija

Pilot-projekt EU digitalne inicijative predviđen je u sektorima turizma, poljoprivrede i prehrambene industrije, graditeljstva, tekstilne i autoindustrije, područjima u kojima se koriste nove napredne digitalne tehnologije. Cilj je potaknuti malo i srednje poduzetništvo na korištenje tih tehnologija, a ova EU inicijativa može poslužiti kao poluga za povećanje ponude poslova u zemljama članicama i europskim regijama, kazala je Leila Krešić Jurić, direktorica Sektora za turizam HGK, prilikom predstavljanja digitalne inicijative Europske komisije EU konferencija: Poticanje razvoja malog i srednjeg poduzetništva kroz digitalne transformacije, namijenjene hrvatskim institucijama, ministarstvima te udrugama u zajedničkoj organizaciji Europske komisije, Ernst&Younga i Hrvatske gospodarske komore.

Europska komisija razvila je niz pilot-projekata u šest sektora od kojih se ova platforma pokazala najuspješnija u području turizma, poljoprivredi te tekstilnoj i modnoj industriji, djelomično u autoindustriji i graditeljstvu, dok je bila neuspješna u području logistike i transporta.

Hrvatska ekonomija ovisi o turizmu, stoga je odabrano to područje gospodarstva za provedbu ovog projekta. Primjerice, u području turizma umjesto da svaki hotel, muzej ili turistička agencija razvija vlastitu mrežnu stranicu, iskoristila bi se zajednička platforma za cijelu turističku industriju te bi se time integrirao cijeli proces. Projekt je predvidio 10 milijuna eura financiranja putem CIP programa, a obuhvaćeno je 20.000 tvrtki malog i srednjeg poduzetništva.

Milijun radnih mjesta

“Europska komisija kroz ovu inicijativu namjerava europsko gospodarstvo učiniti konkurentnijim, a ključni je pokretač pružanje podrške digitalnoj transformaciji te integraciji unutar pojedinih sektora malog i srednjeg poduzetništva’’, kazao je Patrice Lefeu, izvršni direktor EY-a te dodao da su rezultati pokazali kako se pojedini troškovi mogu smanjiti za 80 posto.

Pojasnio je zašto je digitalizacija važna za europsku ekonomiju. Naime, prema istraživanjima EY, mali i srednji poduzetnici upotrebom digitalne tehnologije rastu dva-tri puta brže, imaju 22 posto veće prihode, a u posljednje tri godine otvorili su dvostruko više radnih mjesta. Također, naglasio je da će u EU pomoću internetske ekonomije biti otvoreno 1,5 milijuna novih radnih mjesta. Predviđa se i da će kroz digitalnu ekonomiju sljedeće godine zemlje G20 ostvarivati 3,2 bilijuna eura. Istraživanje je pokazalo, ističe Lefeu, da digitalna tehnologija pruža veći potencijal rasta i to čak do 10 puta.

Transformativna moć

“Hrvatskoj, punopravnoj članici EU-a, osobito je važno pratiti svjetske trendove digitalizacije te time pridonositi jačanju gospodarstva. Strukovna udruženja i zajednice pri HGK-u intenzivno se učlanjuju u odgovarajuće asocijacije na europskoj razini i tako ostvaruju interese svojih članica’’, istaknula je Leila Krešić Jurić.

Prema Lefeuovim riječima, konkretna rješenja digitalne transformacije trebaju biti prilagođena poslu i tvrtkama, stoga je neophodna pomoć HGK osobito u procesu edukacije te povezivanja tvrtki.

Lefeu je kao najveće značajke digitalne transformacije za Europu izdvojio transformativnu moć digitalnog. Digitalna tehnologija, kaže, iz temelja mijenja način na koji ljudi žive, rade, komuniciraju; ima ogroman potencijal rasta jer, kako je istaknuo, tvrtke koje koriste najnovije tehnologije 10 puta su uspješnije od svoje konkurencije, a zadnje, iako ne i manje važno, stvaraju dodanu društvenu vrijednost. U tom smislu, tvrdi Patrice Lefeu, tehnološka rješenja mogu riješiti probleme u ključnim područjima kao što su zdravstvo, obrazovanje i zapošljavanje ili održivost okoliša. 

Ivana Zobenica

Hitovi: 294

400 NAJVEĆIH 2013.


RANG-LJESTVICA 400 NAJVEĆIH 2013. - "400 NAJ" PO ŽUPANIJAMA - HRVATSKO GOSPODARSTVO U 2013.


Financijska industrija 2013


BANKARSTVO
: Zatočenici statusa quo - OSIGURANJE: U rukama liberalizacije - FONDOVI: Više smirenosti i hrabrosti


Business & Lifestyle

Bonton - Aplikacije - Intervju Marinko Biškić - Šangaj (24 SATA) - Slavonski pjenušci u bojama
TEHNIKA, MODA, AUTOMOBILI, PUTOVANJA, ZDRAVLJE


Zeleni magazin

Mjesto susreta i razmjene iskustava svih onih koji primjenjuju zeleno gospodarstvo, zaštitu okoliša, održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje.

Poslovna očekivanja

POSLOVNA OČEKIVANJA 2015.
Prošlo je vrijeme parola, vrijeme je za konkretne mjere za izlazak iz krize

 Prognoze gospodarstvenika za 2015.

 

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb