e-Privredni

A+ A A-

Ručna obrada maslinika može biti naša prednost

Piše: Ivica Ljubenkov, predsjednik Zajednice udruga maslinara i uljara Hrvatske

Najveći problem hrvatskog maslinarstva, odnosno uljarstva, je plasman gotovog proizvoda. Imamo vrhunska ekstra djevičanska maslinova ulja ali nemamo dobar marketing. A naši najveći konkurenti svoje ulje nude po osjetno nižim cijenama od naših. Razlika u cijeni je najviše posljedica našeg načina obrade maslinika i proizvodnje - jer se za razliku od španjolskih, talijanskih, grčkih plantažnih maslinika, naši maslinici uglavnom obrađuju ručno. Ručno se bere i plod masline, a poznato je da je ručni rad dosta skup. Taj nedostatak trebali bismo pretvoriti u prednost jer je ručni rad pogodan za ekološku proizvodnju. Istina je da je velika većina naših maslinika idealna za ekološku proizvodnju, no za dobivanje markica treba zadovoljiti proceduru zaštite. Većina naših maslinara misli da, ako ne stavlja pesticide ili umjetno gnojivo, automatski ima ekološku proizvodnju. Naravno da to nije tako jer je za ekološki certifikat potrebna stručna potvrda i zadovoljavanje procedure koja do njega dovodi. Bez potvrde certifikacijskog tijela, način obrade na tradicionalan način na tržištu ne vrijedi ništa. Poznato je da zahvaljujući upravo maslinarstvu, neke države imaju veliki udjel ekološke proizvodnje u ukupnoj proizvodnji. Doduše, te države su poticale certificiranje koje zahtijeva određena sredstva. I kod nas se to potiče, ali možemo puno bolje iskoristiti potencijal koje nam maslinarstvo pruža za ekološku proizvodnju.

Dodatni problem naših maslinara, ali ne samo maslinara, je činjenica da smo svi mi individualci koji se nevoljko udružuju u zadruge i udruge. Udruživanje pruža velike mogućnosti i to ne samo u zaštiti, nego otvara razne komercijalne perspektive, od povlačenja sredstava do bolje pozicije na tržištu. Ovako, naši maslinari imaju male posjede i teško mogu živjeti od proizvodnje ulja koja je kod nas, uz rijetke izuzetke, uglavnom dodatna djelatnost ili hobi.

Kako bismo svojim članicama - a one su udruge maslinara i uljara - olakšali poslovanje, osnovali smo Zajednicu udruga maslinara i uljara Hrvatske koja zastupa njihove interese. Jedna od trenutačnih aktivnosti je zaštita izvornosti dalmatinskog ulja. U tome su naišli na probleme jer je Zvijezda uložila prigovor koji je resorno ministarstvo prihvatilo. To je rezultiralo sudskim sporom između nas i Ministarstva poljoprivrede. Najveća zamjerka Zvijezde je bila da ulazimo u područje njihovih robnih marki.

Zaštita dalmatinskog ulja jako je važna, jer bi mu potvrda da se proizvodi na ekološki način osigurala višu cijenu i pristup sve većoj tržišnoj niši u Europi. Pored toga, tako bi se dobila i potvrda da je dalmatinsko ulje proizvedeno na stručan način, a to bi povuklo dalmatinsko maslinarstvo u pravom smjeru: da postane unosna djelatnost od koje se može živjeti. Danas, mi ni na policama ni na stolovima restorana nemamo ni približnu kvalitetu maslinovih ulja kakva je moguća. To bi se pak moglo riješiti većim angažmanom inspekcijskih službi.

Mi smo se u Zajednici udruga maslinara i uljara Hrvatske potrudili da svaki gospodarski subjekt koji puni ulje sklopi ugovor s nama i dobije svoj broj. Tako svaka pakovina ima svoj broj i dokazanu sljedivost.

Zlatna oblica je zaštićena robna marka Zajednice udruga maslinara i uljara Hrvatske. To je sortno ulje, dobiveno od komercijalno najznačajnije domaće sorte, oblice. Prema europskom zakonodavstvu monosortnim uljem se može nazivati ono u kojem je udjel jedne sorte 80 ili više posto. Postupak proizvodnje je propisan i nadzire ga stručno povjerenstvo dok Zajednica, odnosno uljara jamči kvalitetu. Zaštitili smo i maslinovo ulje Cvita koje je aromatizirano ružmarinom, kaduljom i lavandom.

(PV)
25. travnja 2014.

Hitovi: 808

400 NAJVEĆIH 2012.


RANG-LJESTVICA 400 NAJVEĆIH 2012.
"400 NAJ" PO ŽUPANIJAMA
HRVATSKO GOSPODARSTVO U 2012.


Financijska industrija 2012


BANKARSTVO: Produljena recesija
OSIGURANJE: Pokazana velika otpornost
FONDOVI: Nastupa pozitivna nervoza


Business & Lifestyle

Sponzorirani magazin
Bonton - Aplikacije - Intervju Marinko Biškić - Šangaj (24 SATA) - Slavonski pjenušci u bojama
TEHNIKA, MODA, AUTOMOBILI, PUTOVANJA, ZDRAVLJE


Zeleni magazin

Mjesto susreta i razmjene iskustava svih onih koji primjenjuju zeleno gospodarstvo, zaštitu okoliša, održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje.

Poslovna očekivanja

POSLOVNA OČEKIVANJA 2014.
Stisak krize ne popušta, ipak se od 2014. očekuje da bude bolja

 Prognoze gospodarstvenika za 2014.

 

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb