Značajan rast prodaje u gotovo svim kategorijama proizvoda

3. travnja 2020.

Foto: Pixabay

Prema analizi prodaje košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija na temelju panela odabranih trgovačkih lanaca, koju je provela agencija Nielsen, širom svijeta zabilježena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva oboljenja od virusa COVID-19 rastao, primijećeno je da hrvatski potrošači mijenjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije pristupaju kupovanju.

Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta faza je započela već krajem veljače, kada je 25. veljače potvrđen prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj. I već taj tjedan, od 23. do 29. veljače primijećeni su znatni skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe od čak 159 posto, tjestenine skok od 114 posto, brašna od 108 posto i riže od 97 posto.

Daleko najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15. ožujka kada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65 postotno povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu potrošačkog ponašanja - fazu pripreme zaliha. Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja cijena, što je rezultiralo Odlukom Vlade RH o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.

Promatrajući tjedan od 9. do 15. ožujka godine u odnosu na isti tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za nevjerojatnih 410 posto, riže za 301 posto, praškastih proizvoda za pripremu kolača odnosno kvasca, praška za pecivo, pudinga za 221 posto, tjestenine za 210 posto, gotovih umaka za 191 posto. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni sapuni zabilježili su rast od 232 posto, toaletni papir za 162 posto, sredstva za čišćenje toaleta za 156 posto, dječje vlažne maramice za 127 posto, higijenski ulošci i potrepštine za 112 posto, deterdženti za pranje rublja zabilježio je rast prodaje od 103 posto, dječje pelene i papirnate maramice za 102 posto, sredstva za čišćenje kućanstva za 98 posto.

kolica, trgovina

U trećem tjednu ožujka zabilježeno je ublažavanje stopa rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim, rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali značajno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija bilježi rast od 46 posto u odnosu na isti tjedan godinu ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u odnosu na prethodnu godinu su brašno porast prodaje za 313 posto, sapuna za 231 posto, prašci za pripremu kolača rast prodaje od 216 posto, riža rast prodaje za 206 posto te svježeg kvasca za čak 177 posto.

Faza života u karanteni

Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. out of stock situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u tom trenutku kupci traže alternativu, što radi vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje trebaju. Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije odgovore na potrebe svojih kupaca.

Trenutno se nalazimo u petoj fazi - fazi ograničenog življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu fazu će obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o visokim standardima dostave.

Posljednja, šesta faza je za sve građane „svjetlost na kraju tunela“, faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na online prodaju.

trgovina internet kupovina

Rješenje za proizvođače i trgovce nalazi se u brzoj implementaciji tehnoloških rješenja online poslovanja, aplikacija za naručivanje, automatske pretplate i drugim opcijama online trgovine.

Zabrinutost koju potrošači dijele u Hrvatskoj i širom svijeta, kao i utjecaj novih načina ponašanja s vremenom će se smanjivati, ali neće u potpunosti nestati. One kompanije koje to što prije prepoznaju i prilagode se novim oblicima potreba, ostvarit će uspjeh.

P.hr/I.Grgić