Automobilska industrija pred potpunim slomom

23. lipnja 2020.

Foto: Shutterstock/Ilustracija

Kriza izazvana pandemijom koronavirusa snažno utječe na trgovinu automobilima koja je pred potpunim slomom, smatraju u Deloitteu te ističu kako se i prije pandemije ta industrija suočavala s ogromnim izazovima s dalekosežnim posljedicama za tradicionalna automobilska poduzeća. Mali su izgledi da će predmetni izazovi popustiti u trenutačnom okruženju te bi proizvođači trebali očekivati skori i snažni udar.  

U nedavno objavljenom Deloitteovu istraživanju Budućnost prihoda od i nakon prodaje u automobilskoj industriji ispitani su različiti scenariji kako bi se utvrdilo na koji će način prevladavajući trendovi u automobilskoj industriji poput povezanosti, alternativnih pogonskih sklopova, zajedničke uporabe automobila i autonomnih vozila utjecati na prihode i dobit od prodaje te poslovanje nakon prodaje.

Studija je obuhvatila razdoblje do 2035., a njen su predmet bila globalna tržišta Kine, SAD-a i Japana te pet najvećih tržišta u EU, odnosno u Njemačkoj, Francuskoj, Ujedinjenoj Kraljevini, Italiji i Španjolskoj. Zaključak je nedvosmislen: Kina je trenutačno najvažnije prodajno tržište, a njena će se dominacija povećati zbog mirovanja najvećih europskih tržišta.

"Očekujemo da će početni učinci u Kini nastati zbog nakupljene potražnje i zbog toga će to tržište ostati ključno za proizvođače u kratkom roku. Proizvođačima originalne opreme koji žele ostvariti rast na kineskom tržištu savjetuje se odgovarajuća prilagodba ulaganja", preporučio je Zlatko Bazianec, partner u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja i rukovoditelj hrvatskog ureda.

Zlatko_Bazianec_mala slika Zlatko Bazianec / Foto:Deloitte

Zastupljenost alternativnih pogonskih sklopova znatno veća u Kini

Kad je riječ o trendovima mobilnosti, već postoje očigledne razlike između zrelijih tržišta i Kine. Kineski su kupci spremniji prihvatiti alternativne pogonske sklopove nego europski ili američki kupci. Prema procjenama, 80 posto svih novih registriranih vozila bit će u potpunosti električna, hibridna ili vozila s gorivim ćelijama. No, taj će postotak u istom razdoblju iznositi između 31 i 35 posto u Europi i SAD-u.

Očekuje se vrtoglavi porast ukupne prodaje vozila u Kini u ispitanom razdoblju, dok će najvećih pet europskih tržišta mirovati.

"Kina će ostvariti 83 posto budućeg rasta prodaje", tvrdi Bazianec.

Prognoza se temelji na fiktivnom proizvođaču automobila koji je prodao 2,5 milijuna novih vozila te uživa snažan položaj na europskome, američkom i kineskom tržištu. S obzirom na to da su kineski kupci otvoreniji za nove koncepte mobilnosti i povezanost vozila nego druga tržišta, očekuje se da će se prodaja fiktivnog proizvođača i više nego udvostručiti, s 33,1 na 74,6 milijardi dolara u Kini. No, prodaja novih automobila činit će manji dio ukupne prodaje i zabilježiti pad sa 76 posto na 58 posto u Kini te sa 78 posto na 64 posto na četirima glavnim tržištima obuhvaćenim ovom studijom. Usluge mobilnosti i poslovni modeli utemeljeni na podacima čine preostali dio prodaje.

Strmoglavi pad prihoda nakon prodaje

Usluge nakon prodaje čine otprilike sedam posto prihoda fiktivnog proizvođača te oko jedne četvrtine njegove dobiti, uglavnom ostvarene u ovlaštenim servisima te prodajom zamjenskih dijelova. Očekuje se kako će upravo taj sektor iskusiti osobito naglašen pad u prodaji. Električna vozila iziskuju manje održavanja, promjena ulja postaje nepotrebna, a kočnice jedva da pokazuju znakove habanja. Isto tako, sustavi za pomoć vozaču najnovije generacije smanjuju vjerojatnost nesreća, što znači i manju učestalost popravaka.

"Čak ni rast kineskoga voznog parka neće moći nadoknaditi te gubitke. Prema našem istraživanju, prihodi nakon prodaje zabilježit će ogroman pad od 10 posto do 2035., unatoč porastu globalnoga voznog parka od 50 posto. Očekuje se da će europski distributeri, koji su se s problemima profitabilnosti suočili i prije pandemije koronavirusa, biti u najnepovoljnijem položaju u razdoblju nakon krize. Njihovo spašavanje neće biti jednostavan zadatak", najavljuje Bazianec.

Automobili, auti, vozni park

Prihodi od najma i financiranja utrostručit će se u Kini

Drastičan pad prihoda nakon prodaje ilustrira koliko je osmišljavanje novih poslovnih modela važno za proizvođače automobila. Usluge u području mobilnosti mogle bi narasti za 11 posto i osigurati 18,8 milijardi dolara prihoda fiktivnom proizvođaču automobila do 2035. Prema Deloitteovim projekcijama, očekuje se da će poslovni model u sklopu kojeg se vozilo smatra čvorištem mobilne komunikacije, na primjer, monetizacija podataka o mobilnosti za osiguravatelje ili oglašivače, narasti za 20 posto u godini dana, na iznos od 6,5 milijardi dolara. Riječ je o trendu koji će obilježavati vrlo niske početne vrijednosti te će se uglavnom odnositi na kinesko tržište. Većina se ostalih regija neće moći osloniti na te nove proizvode kako bi nadoknadila gubitke tradicionalnog poslovanja.

"Povezanost vozila vrlo će vjerojatno postati pokretač rasta, a ne temelj za druge raznovrsne usluge", objasnio je Bazianec. Prema istraživanju, vlastito će financiranje uistinu pokrenuti rast. Najam i financiranje novih vozila i dalje su u porastu u Kini, gdje se očekuje gotovo utrostručenje rasta. Europa je isto tako zabilježila rast u tom području te je porastao postotak vlasnika novih i rabljenih automobila koji se odlučuju na najam. Jedan je od ključnih razloga tomu što dobar dio današnjih ugovora podrazumijeva jamstvo za ostatak vrijednosti.

"Naše je istraživanje pokazalo kako proizvođači automobila osjećaju jak pritisak da unaprijede svoju ponudu. Taj su pritisak snažno osjećali i prije krize izazvane pandemijom koronavirusa te je potreba za preobrazbom automobilske industrije sve očiglednija", zaključio je Bazianec.

P.hr/I.G.