Nakon krize nastaju nove prilike i pozitivne promjene

18. svibnja 2020.

Foto: Rotoplast

Rotoplast, zajedno s Bakrotiskom i Hon-ingom kao partnerima u strateškom savezu, jedan je od vodećih proizvođača fleksibilne ambalaže u Hrvatskoj i regiji. Izrastao je iz malog obiteljskog obrta u uspješno poduzeće koje iduće godine slavi 50 godina postojanja. Njihov je fokus ambalaža, ponajprije namijenjena prehrambenoj industriji, a proizvode i ambalažu za proizvode u industriji hrane za kućne ljubimce te u industriji higijenskih i kemijskih proizvoda. Pandemija koronavirusa utjecala je i na njihovo poslovanje, pogotovo stoga što je njihova djelatnost velikom većinom usmjerena na prehrambenu industriju.

"Povećana potrošnja odrazila se i na povećanje narudžbi većine naših kupaca iz prehrambene industrije, ali istodobno je bilo i onih koji su otkazivali, smanjivali ili pak mijenjali narudžbe kad je riječ o količinama i vrsti ambalaže. Bilo je izuzetno važno pokazati fleksibilnost u prilagodbi proizvodnih kapaciteta i dostupnosti sirovina, a trebalo je odgovoriti i na izazove u logistici. Doduše, ovo je bio tek početni efekt, a sada nam tek preostaje vidjeti kako će se to odraziti na naše poslovanje u idućim mjesecima s obzirom na to da se nagomilane zalihe u određenom trenutku moraju potrošiti i da je izgledno da će u nekom trenutku doći do smanjenja poslovne aktivnosti u našoj branši", kaže direktor Rotoplasta Dorijan Naletina te ističe kako u prilog tome ide i neizvjesna turistička sezona koja će sigurno biti ispod svih prijašnjih očekivanja, što se već osjetilo tijekom Uskrsa i ovog predsezonskog razdoblja.

Dorijan- Rotoplast Dorijan Naletina / Foto: Rotoplast

 

Prioriteti zdravlje djelatnika i kontinuitet proizvodnje

U ovoj kompaniji probleme su najviše osjetili u segmentu nabave sirovina, a posebice u nabavi alkohola kao otapala, koji im je jedna od najvažnijih sirovina u procesu proizvodnje jer je sva raspoloživa količina na tržištu bila prioritetno preusmjerena na potrebe proizvodnje dezinficijensa, a većina zemalja je, odmah nakon izbijanja pandemije, zabranila izvoz.

"To je prouzročilo nestašicu i drastični porast cijena što nam je osjetno opteretilo poslovanje. Cijene i nekih drugih grupa sirovina te transporta također su osjetno porasle što je dodatno otežalo poslovanje, a ti poremećaji izazvali su i problem s likvidnošću jer da bismo osigurali isporuke sirovina bez kašnjenja ili uz minimalna kašnjenja, morali smo, uz više cijene, prihvatiti i za nas nepovoljnije uvjete plaćanja. Ali, čak ni u tom najtežem razdoblju nismo mijenjali prodajne cijene za naše kupce jer smo željeli da to bude naš doprinos pomoći gospodarstvu i očuvanju radnih mjesta", kaže Naletina te navodi kako intenzivno rade na internim optimizacijama procesa te revidiraju plan investicija za ovu godinu, a dio njih morat će prolongirati za iduću.

"Imamo pozitivno iskustvo s HGK u vezi s našim potrebama za alkoholom kao ključnom sirovinom. Dobili smo brz i konkretan odgovor o aktivnostima koje su već poduzeli po tom pitanju i koje poduzimaju, poslali su nam kontakte potencijalnih proizvođača alkohola iz EU-a, povezali nas s našim veleposlanstvima u zemljama koje u tom trenutku nisu još uvele zabranu kako bismo lakše i brže ostvarili konkretne kontakte", ističe Naletina.

Rotoplast foto 2 Foto: Rotoplast

Od samog početka i prvih naznaka pandemije prioritet im je bio osiguranje zdravlja i sigurnosti djelatnika, a nakon toga očuvanje kontinuiteta poslovanja, tako da su već na početku krize osnovali Operativni krizni stožer, koji se koordinirao na dnevnoj razini uz kontinuiranu komunikaciju i praćenje svih uputa HZJZ-a i Nacionalnog stožera civilne zaštite te njihovu primjenu u prostorijama poduzeća i procesima poslovanja. Uvedena je redovita dezinfekcija prostora, stroga kontrola ulaza u poduzeće uz dezinfekciju, mjerenje temperature svih zaposlenika, rad na daljinu gdje god je to bilo moguće te primjena zaštitne opreme koja se strogo kontrolirala.

Kako ograničenja polako popuštaju, Naletina smatra kako bi u ovim izrazito zahtjevnim vremenima svim poduzetnicima od velike pomoći bila daljnja digitalizacija državnih institucija što bi uvelike smanjilo troškove, a očekuju i više inicijative državnih institucija u vezi s gospodarskom diplomacijom koja bi trebala otvarati više mogućnosti hrvatskim poduzetnicima u nastupu na stranim tržištima.

Utjecaj na poslovanje cijeloga ambalažnog sektora

Pandemija korona virusa uvelike će promijeniti način poslovanja, trendove te ponašanje krajnjih potrošača što će se svakako odraziti i na cijeli ambalažni sektor, kaže Naletina te smatra kako bi promjenom potrošačkih navika najmanje trebali biti pogođeni proizvođači ambalaže za hranu, lijekove te sredstava za čišćenje i dezinfekciju.

"Ako se turizam ne uspije barem djelomično revitalizirati, proizvođači ambalaže usmjereni na HoReCa kanale i općenito proizvođači kave, osvježavajućih pića i sladoleda također će osjetiti znatan pad prihoda, koji se već i sad osjeća. Općenito, može se očekivati da će se smanjiti potražnja, a time i pasti proizvodnja ambalaže za veliku većinu proizvoda koji ne pripadaju u segmente hrane, lijekova te sredstva za čišćenje i dezinfekciju", kaže Dorijan Naletina, koji ističe da će se i sada, kao i mnogo puta u prošlosti, pokazati da iza svake krizne situacije ili kriznog razdoblja nastaju nove prilike i brojne pozitivne promjene.

"Ubrzana digitalizacija, uporaba tehnologije za rad na daljinu, primjena videopoziva i videokonferencija nisu se ni približno primjenjivale kao danas, iako nam je ta ista tehnologija bila i prije dostupna, ali često je teško izaći iz svoje 'sigurne zone' i odlučiti se na promjene, a ovakve ekstremne situacije jednostavno nam ne ostavljaju alternativu", ističe Naletina te navodi kako su mnogi poduzetnici brzo shvatili potrebu za prilagodbom, pa su preusmjerili proizvodnju u neki novi proizvodni program ili pronašli nove kanale distribucije, nove tržišne niše i načine komuniciranja s postojećim i potencijalnim klijentima.

"Svi smo mnogo naučili i to će nam pomoći da budemo spremniji na neke nove, slične izazovne situacije", zaključuje Dorijan Naletina.

 

Ilijana Grgić