Ljuta istarska priča: Forto!

11. travnja 2019.

foto: Forto

Istra se više možda ne ponosi brodogradnjom, ali se odnedavno ponosi svojim ljutim umacima. Stefan Petrović iz Labina, inače student brodogradnje, vidi svoju budućnost u proizvodnji ljutih umaka. Forto, istarska riječ za jako, je ime branda kojim se željelo označiti proizvod koji će prenijeti i istarski duh ovih proizvoda.

Stefan Petrović, Forto umaci

Stefan je posao s ljutim umacima započeo 2016. godine. Tada je, iz znatiželje, sa svojim ocem zasadio 30 sadnica ljutih papričica. Kada je shvatio da papričicama odgovara istarska zemlja, koja je vapnenačka, obiluje kalcijem i mineralima, te mogućava papričicama da u potpunosti razviju kapsaicin, tvar koja im daje ljutinu, počeo se sve više zanimati za uzgoj, ali i za daljnju preradu sirovine u ljute umake. Godinu kasnije otvorio je svoje obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, zasadio je veći broj sadnica, te krenuo s ozbiljnijom proizvodnjom i brendiranjem.

"Početak cijele priče mi je bio užasno težak. Bio sam bez iskustva i nije mi sve isprve polazilo za rukom, a uz to sam imao i mnogo birokratskih poslova i mnogo papirologije. Morao sam sve naučiti i puno eksperimentirati", priča nam Stefan i dodaje kako je jedino što je znao bio put kojim želi ići - a to je ekološka proizvodnja.

"U proizvodnji koristimo zemlju sa biocerftifikatom, ne koristimo se pesticidima, kemikalijama niti konzervansima, a kišnica koju skupljamo među najkvalitetnijima je u Hrvatskoj", kaže Stefan.

Trenutno uzgaja 17 različitih vrsta papričica, od kojih dio koristi za proizvodnju pet različitih vrsta umaka, a dio namjerava koristiti u proizvodima koje namjerava razviti u budućnosti.

Prvi lansirani umak iz Forto linije bio je Treska, a naziv je dobio po riječi koju Istrijani koriste za šamar. Treska je prva krenula u proizvodnju i prodaju, ne samo zbog okusa koji papričice dobiju nakon fermentacije, nego i zato što je Treska vlasnikov favorit. "Treska, kao ime, nastala je zato što vas taj umak opali kao šamar", pojasnio je Stefan sa smješkom.

Uz Tresku, trenutno na tržištu možemo pronaći Jugo i Kogo, a uskoro će u prodaju krenuti Strela i Cimitar. Različiti po imenima, različiti i po pripremi i po uporabi. Tako je Jugo najblaži i osmišljen da ide uz salate, morske plodove i tjestenine, a spravljen je kao spoj papričica i domaćeg meda. Kogo je umak kao stvoren za kuhare, savršen je za gulaše, jer ga karakterizira spoj papričica, mrkve i luka. Strela je dobila ime po tome što se ljutina može odmah osjetiti, a Cimitar je najjači umak kojeg se može dobiti prirodnim putem, jer u njega ulaze četiri papričice koje su po ljutini u samom vrhu svjetske ljestvice, a predvodi ih sorta Carolina Reaper. Inače i Cimitar je dobio ime po istarskoj riječi. On istrijanima označava groblje. 

"Prijatelji, poznanici i obitelj me guraju naprijed. Zbog njih sam ovo započeo, a zbog ljubavi prema ovom poslu ću to i nastaviti. Svi koji su probali moje umake, ostali su oduševljeni i vraćaju se po još", kaže Stefan Petrović.

"Sam svim svojim kupcima kažem - ako ne probaš, ne možeš ni znati sviđa li ti se", dodaje mladi Istrijan.

Stefanova priča ovdje ne staje. Zasadio je još 1000 sadnica papričica, proširuje proizvodnju i poslovanje: "Zauvijek namjeravam ostati pravi istarski - Forto", zaključuje Petrović.

Bartol Uhač