Debeljak: Više ne razmišljam o Uljaniku i 3. maju

3. listopada 2019.

Pomoći ćemo koliko god možemo da brodogradnja na sjeveru Jadrana opstane. Već surađujemo s pulskim Tehnomontom, rade neke sekcije za nas, a za početak možemo neke dijelove dati u Treći maj i Uljanik. O njima kao akvizicijama, nakon svega što se dogodilo, ne razmišljamo , kaže Tomislav Debeljak

Foto: Brodosplit

Među 24 nova kruzera iz cijelog svijeta, koji će zaploviti ove godine, dva su završena u Brodosplitu, objavio je nedavno poznati američki portal cruiseindustrynews.com. Ovo je samo jedan od povoda da nam sugovornik bude Tomislav Debeljak, predsjednik Uprave Brodosplita i DIV grupe, koji posljednjih mjeseci nije baš često istupao u medijima. Debeljak u razgovoru za Privredni najavljuje da će u sljedećih nekoliko godina u Brodosplit investirati do 30 milijuna eura, uvesti nove tehnologije te, između ostaloga, komentira situaciju u domaćoj brodogradnji nakon događanja povezanih s Uljanikom i Trećim majem.

Koliko je popunjena knjiga narudžbi Brodosplita i koliko radnika u ovom trenutku radi u Brodosplitu?

U Brodosplitu svakodnevno radi više od 2.300 radnika, a u knjizi narudžbi nalazi se 12 brodova te niz izvanbrodograđevnih projekata. Samo ta činjenica osigurava nam zaposlenost do 2023. godine.

Kakvo je sada stanje na brodograđevnom tržištu?

Kad govorimo o segmentu srednje velikih kruzera, stanje nikada nije bilo bolje. Velika europska brodogradilišta koja grade megakruzere popunila su svoje knjige narudžbi gotovo za idućih deset godina.

A Brodosplit?

Smatram da imamo idealno popunjenu knjigu narudžbi te niz projekata u završnoj fazi ugovaranja. Na tržištu vlada, kad je riječ o ugovaranju i narudžbi gradnje, dinamična situacija. Brodosplit je otvorio potpuno novu stranicu hrvatske brodogradnje. Nakon svih bulk carriera, tankera i sličnih loših projekata hrvatske brodogradnje u prošlosti te negativnih načina vođenja hrvatskih brodogradilišta, sada smo u mogućnosti stvoriti veliku odskočnu dasku, čiji rezultat će biti vrlo značajan za hrvatski izvoz. I ne samo to - učinit ćemo i veliki tehnološki i razvojni iskorak.

U kojem ćete smislu učiniti tehnološki iskorak?

Trenutno uvodimo veliki broj tehnoloških noviteta, a neke od njih, od svih brodogradilišta na svijetu, prvi koristi upravo Brodosplit. Dosta je inovacija, istraživanja i razvoja. Na primjer, počeli smo primjenjivati lean-tehnologiju gradnje brodova, odnosno predopremamo ih do tako visoke razine koju nijedno brodogradilište na svijetu još ne postiže. Neke stvari već radimo, ali mnogo toga pripremamo se unaprijediti. Imamo mnogo mladih ambicioznih ljudi koji imaju enormnu energiju i ljubav prema brodogradnji te uživamo u radu s njima. U ovom trenutku još je prerano detaljnije o tome govoriti, ali bit će vrlo velikih pomaka i investicija. Uglavnom, na tržištu je vrlo dinamično i zanimljivo. 

Poslovi za druga brodogradilišta donesu 500 milijuna kuna

Znači, postoji interes za gradnju brodova u Brodosplitu?

Naše brodogradilište jako je dobro pozicionirano u segmentu izgradnje srednje velikih te polarnih kruzera. Trenutno smo po kvaliteti projektiranja i gradnje te brzini i tehnologiji same izgradnje među nekoliko najboljih, ako ne možda i najbolje brodogradilište u tom segmentu. Radi se o brodovima od 10.000 do 50.000 bruto tona, dok velika brodogradilišta poput Fincantierija rade brodove od 100.000 do 200.000 bruto tona.

Jeste li zadovoljni suradnjom s talijanskim Fincantierijem?

Naravno da jesmo, ali još je važnije da su s našom suradnjom zadovoljni čelni ljudi Grupe Fincantieri, jedne od najvećih brodograđevnih grupacija na svijetu. Zahvaljujući uspješnoj suradnji koju smo započeli 2014. godine, dogovorili smo dugoročnu suradnju do 2025. godine. Brodosplit je tijekom proteklih pet godina izgradio i u rokovima isporučio opremljene sekcije za tri megakruzera koji su se gradili u Fincantierijevim brodogradilištima. Nedavno smo završili i isporučili jednu megasekciju za brodogradilište u Anconi, a na temelju sporazuma o dugoročnoj poslovno-tehničkoj suradnji ubuduće ćemo mjesečno realizirati do pet milijuna eura, što će nam u razdoblju od 2019. do 2025. donositi do 500 milijuna kuna godišnje. Različite su to narudžbe. Bilo je izgradnje sekcija, odnosno pramčanog dijela trupa s više od 1.200 tona čelika, opremljenih cijevarskim i bravarskim komponentama te elektrotrasama. Imali smo i projekt izgradnje središnjeg dijela broda ukupne dužine više od 100 metara i težine više od 3.000 tona čelika.

Što još radite?

Uskoro ulazimo i u projekte izgradnje off shore konstrukcija na dosta zanimljivih mjesta. Razvijamo se i u toj tzv. izvanbrodograđevnoj djelatnosti. Neki dijelovi Brodosplita rade i na poslovima strojne obrade, ljevaonice i gradnje raznih konstrukcija.

Hoće li biti projekata poput Vrata Venecije?

Sigurno hoće. Radimo na nekoliko velikih projekata; bit će svakako velikih izvanbrodograđevnih poslova. Trenutno gradimo dio čelične konstrukcije za vjetropark u morima Velike Britanije.

Što je s jedrenjakom Flying Clipper? Vidjeli smo da plovi i da je razvio jedra.

Treba dovršiti još neke sitnice da bismo zadovoljili nova pravila klase koja su se u međuvremenu promijenila. Za otprilike mjesec dana sve bi trebalo biti gotovo. Obveza staroga kupca bila je dovršiti jedra i jarbole, a sada ga mi završavamo za novoga kupca. Kako se radi o arbitraži, želim biti profesionalan i ne želim o tome previše govoriti.

Brodosplit jedrenjak cruiser ClipperFoto: Flying Clipper/Brodosplit

Gdje bi mogao Flying Clipper ploviti i po čemu je to poseban jedrenjak?

Jedrenjak Flying Clipper izgrađen je tako da može ploviti svim morima svijeta, pa čak i po Arktiku i Antarktiku. Izgrađen je u skladu sa zahtjevima za klasu leda. Brzina broda s jedrima bit će oko 16 čvorova, a predviđa se da će moći ploviti i do 20 čvorova uz prave vremenske uvjete i sposobnost posade. Dug je 162 i širok 18,5 metra, nosivosti 2.000 tona, ima pet paluba, a na njemu će biti smješteno 450 osoba, od čega 300 putnika u 150 luksuznih kabina, dok će u 74 kabine moći smjestiti 150 članova posade. Sa svojim pogonom od dva motora plovi 16 čvorova, ima zakretne propelere, pramčani porivnik te dva kormila zbog čega ima izuzetne manevarske sposobnosti. Flying Clipper prvi je jedrenjak na svijetu s ugrađenim najvišim sigurnosnim standardima 'Safe return to port' te ispunjava sve zahtjeve američke obalne straže i Službe za javno zdravstvo SAD-a. Jedini je jedrenjak na svijetu koji je dobio najvišu moguću klasu za buku i vibracije.

Luksuzno je uređen, a podsjeća na stare jedrenjake. Ima prostor za biblioteku i velike salone, od čega se jedan proteže na tri palube. Na jedrenjaku je ugrađena najmodernija navigacijska i komunikacijska oprema. Na otvorenim palubama tri su bara i tri bazena, od kojih jedan namijenjen za ronjenje, a kuhinja se prostire na tri palube. Klimatizacija na brodu izvedena je prema visokim zahtjevima da bi zadovoljila udobnost putnika u svim klimatskim uvjetima. S ukupnom snagom od oko 4.200 kilovatsati, troši oko dvije tone nafte na sat. Uz rezervoar od 800 tona, motorom će bez punjenja moći prevaliti 400 sati vožnje. Opremljen je sa šest čamaca za spašavanje koji će služiti i kao tender-čamci za prebacivanje putnika na plaže ili manje luke te s osam splavi, četiri sportska čamca i dva manja čamca.

Niste baš bili u milosti od preuzimanja Brodosplita ovamo, sumnjalo se i u dovršetak Flying Clippera. Što je razlog nepovjerenja i napada na vas? Smatrate li da ste i vi tome pridonijeli na neki način?

Želim istaknuti i mogu zaključiti da smo napravili apsolutno sve, a nakon toga se kao Alisa u zemlji čudesa čudili što se to sve događa oko nas. Na kraju smo shvatili da se opet moramo braniti od organiziranih napada jer su određene interesne skupine pokušale napasti i uništiti Brodosplit. U tim trenucima često mi je padalo na pamet kako je žalosno što se pokazalo da je Bruno Bušić bio u pravu kada je rekao kakvi su Hrvati. Međutim, ubrzo sam shvatio da nas napadaju pripadnici zločinačke hobotnice, koju sam i prije često spominjao. Na kraju, sami smo sebi obećali da ćemo o cijeloj toj situaciji jednog dana snimiti film kako bismo pokazali hrvatsku zbilju i ono što treba mijenjati. Sada je taj nasrtaj hobotnice iza nas, a njen pokušaj da sruši Brodosplit pokazao je koliko smo jaka i vitalna grupacija. Trenutno je vrijednost DIV grupe procijenjena na više od četiri milijarde kuna.

Pripremate li značajne investicije u Brodosplitu?

U tijeku je investicijski ciklus u Brodosplitu vrijedan oko 25 do 30 milijuna eura koji će se realizirati u narednih nekoliko godina. Radimo panel-liniju i liniju za rezanje limova. Predstoji nam investicija u dizalice od 900 tona te neke inovacije i ulaganja na navozima što će rezultirati mogućnošću spuštanja broda u more u horizontalnom položaju. To će uroditi ogromnim tehnološkim napretkom. Nakon toga bit ćemo još brži i efikasniji, i to mnogo. Već se sada možemo pohvaliti da nam je razina prijašnjeg opremanja među najvišima na svijetu zahvaljujući novom tehnološkom pristupu, novoj opremi i novim alatima. Blokovi koji dolaze na navoz već su sada vrlo visoke razine opremljenosti koju, prije dolaska na navoz, do sada još nitko nije postigao. Zahvaljujući svim tim investicijama koje ćemo realizirati u idućih nekoliko godina, u tehnološkom smislu bit ćemo uz bok najvećim i najmodernijim svjetskim brodogradilištima.

Tomislav DebeljakFoto: Brodosplit

Jeste li još zainteresirani za ulazak u Treći maj i Uljanik?

Nakon svega što je bilo, usredotočili smo se na Brodosplit i njegovo poslovanje, a naravno da nam je drago što se našlo rješenje za Treći maj. Pomoći ćemo koliko god možemo da brodogradnja na sjeveru Jadrana opstane. Već surađujemo s pulskim Tehnomontom, rade neke sekcije za nas, a za početak možemo neke dijelove dati u Treći maj i Uljanik. O njima kao akvizicijama, nakon svega što se dogodilo, ne razmišljamo.  

U ovom trenutku svi oni koji u Hrvatskoj donose odluke moraju izabrati i odlučiti hoće li se poslovi i objekti koji se nude izgraditi u Hrvatskoj - jasno, na pozitivan način, kao što smo, uostalom, pokazali da se može - ili će se ti poslovi odraditi u nekoj drugoj zemlji. A riječ je o izvozu sa 70 posto domaće komponente u ukupno izvezenoj vrijednosti.

Može li Brodosplit postati Uljanik?

Možda se u nekim krugovima i spominje takva mogućnost, ali ih moram razočarati. Brodosplit će biti samo još bolji.

Možete li to pojasniti?

U svakoj industriji postoje tvrtke koje propadaju i posluju negativno, a imate i uspješne i profitabilne tvrtke. Brodogradnja nije nikakva iznimka. Brodosplit je nakon šest godina pokazao da je u mnogočemu drukčiji i uspješniji. Naše je poslovanje potpuno druga dimenzija u odnosu na navedena brodogradilišta. Pogotovo nas razlikuje način na koji radimo. Sam trošak nabave istih stvari u Uljaniku bio je prosječno 80 posto veći od našega, a i naša je efikasnost rada višestruko veća negoli je bila u Uljaniku. Uz to, mi imamo drukčiji pristup poslovanju i pozicionirali smo se u potpuno drugu tržišnu nišu. Više puta sam rekao da se prije iz Brodosplita izvlačilo i radilo tako da se štetilo njegovu poslovanju. Danas je Brodosplit sasvim drukčije brodogradilište. Radi profitabilno i njegova se politika dobroga gospodara potpuno razlikuje od one koju je imao nekada. 

Gradit će se još četiri ophodna broda za HRM 

Hoćete li poslovnu godinu završiti pozitivno?

Svakako. Takvo nešto uopće nije nikad bilo upitno. DIV grupa uvijek je bila generator profita.

Često ističete da ugovarate samo profitabilne projekte. Jeste li na nekim projektima ikad izgubili? 

To je naša glavna odrednica u poslovanju. Međutim, imali smo i mi projekte na kojima smo izgubili.

Koji su to projekti koji su vam donijeli gubitak? 

Most kopno - Čiovo i ophodni brod naša su dva negativna projekta, ali isključivo iz patriotske želje da za svoju državu napravimo najbolje. No, iznimno smo ponosni na ta dva projekta. Na Čiovskom mostu napravili smo čudo jer smo sve izgurali u pet puta kraćim rokovima od realnih, a projekt ophodnog broda uspješan je s jedne druge strane jer se pokazao daleko najboljim brodom u svojoj konkurenciji. Te su nam pohvale vrlo važne za pozitivan radni elan, a u nastavku izgradnje serije od još četiri broda očekujemo da ćemo pokriti barem dio gubitaka.

Znači nastavljate gradnju ophodnih brodova?

Naravno, nakon što je završen prvi iz serije, a sva ispitivanja pokazala da je taj ophodni brod među najboljim u svijetu, nema nikakvog razloga da se ne nastavi. Naravno, kao što je tipično u Hrvata, bilo je govora da ne valja ovo, ne valja ono, ali stvarnost i maritimne sposobnosti broda pokazuju da je najbolji u svojoj klasi. Nismo samo mi u Brodosplitu za to zaslužni, već su zaslužni i stručnjaci MORH-a i cijela ekipa koja je radila na projektu. Gradila su naša brodogradilišta odlične brodove poput raketnih topovnjača i razarača, ali nisu bili bolji od ostalih brodova u svijetu u toj klasi. Naš obalno ophodni brod najbolji je u svojoj klasi, a zato su zaslužni MORH-ovi i Brodosplitovi stručnjaci.

Dakle, ide li opcija dva plus dva?

Ugovor je potpisan na pet brodova i on ide dalje. To znači da trebamo izgraditi još četiri ophodna broda. No, uz to, pregovaramo za još neke kupce izvan Hrvatske.

Kako posluje turistička flota?

Tvrtka DIV Cruises u floti ima luksuznu jahtu Katina te minikruzer Monet, kapaciteta 60 putnika smještenih u 30 kabina. Prije mjesec i pol svoju komercijalnu vožnju započela je trojarbolna škuna Klara. Uskoro se floti pridružuje uzobalni putnički brod Picasso za 159 putnika smještenih u 80 kabina. Katina je trenutačno na Crvenom moru, a Monet na Siciliji. Naše jahte zarađuju i rade odlično.

MonetFoto: Monet/Brodosplit

Koliko vas problem radne snage ograničava? Koliko je devastirana hrvatska brodogradnja kad je riječ o stručnjacima i stručnoj radnoj snazi?

Dio naših građana otišao je zbog naših specifičnih frustracija. I to unatoč tome što, kad se usporedimo s Njemačkom, razlika u primanjima kvalitetnih radnika nije nikada bila manja. Primanja, primjerice, kvalitetnoga, efikasnog zavarivača u njemačkom i hrvatskom brodogradilištu gotovo su ista. Ima i tamo radnika koji dobivaju oko 1.500 eura, ali kod nas ih ima i s primanjima većima od toga. Ne govorim pri tome o velikom broju prekovremenih sati, nego je činjenica da je cijena satnice i kod nas visoka, ako se radi o kvalitetnim i učinkovitim radnicima. Unatoč svemu tome, dosta je hrvatskih građana vani. Mi ih pozivamo da se vrate u Hrvatsku, a uz dobru plaću, dajemo im i niz ostalih pogodnosti.

Što im sve nudite?

Svim zaposlenicima za svako novorođeno dijete isplaćuje se bruto iznos od 5.000 kuna. U slučaju da oba roditelja rade, iznos se udvostručuje. Roditeljima troje i više malodobne djece daje se poseban mjesečni doplatak od 200 kuna za treće i svako sljedeće dijete. Ako oba roditelja rade kod nas, iznos se udvostručuje. U slučaju redovnog studiranja djeteta, dobna granica za tu mjeru pomiče se s 18 na 22 godine ili do kraja redovnog studiranja. Oboljeloj djeci zaposlenika doniraju se potrebna sredstva za podmirivanje dodatnih troškova povezanih s liječenjem. Sponzoriramo kulturno-umjetnička društva i sportske klubove u kojima aktivno sudjeluju djeca naših radnika.

Brodosplit

Foto: Brodosplit

Stižu Indijci, zarađivat će kao domaći radnici

Na koji način nadoknađujete nedostatak radnika specijalističkih deficitarnih zanimanja?

Po potrebi uvozimo radnike iz Poljske, Ukrajine, Litve... Potrebe koje imamo uspijemo osigurati na razne načine.

Angažirali ste radnike iz Indije. Zašto baš iz Indije?

A zašto ih ne bismo angažirali? Kod nas u DIV grupi važno je samo to kako tko radi, a ne odakle je. Pored toga, priličan broj tvrtki iz Hrvatske već je angažirao Indijce. Njih se ne spominje, što je na neki način i normalno, ali kada je u pitanju Brodosplit, odmah se postavljaju pitanja, a čini mi se da je i hrvatska birokracija prema nama uvijek barem dvostruko sporija nego inače.

Jesu li Indijci stigli i počeli raditi?

Nisu još stigli, ali će ih jedan dio brzo doći. Indijci su po radnim navikama slični našim radnicima. Pametni su, radišni i inteligentni. Radi se o deficitarnim zanimanjima, a to su zavarivači, cjevari, brodomonteri. Imat će identična primanja kao i naši radnici. A angažirali smo ih zato da ni u jednom trenutku ne dovedemo u pitanje ugovorene rokove izgradnje. Jer ako bismo to doveli u pitanje, gubili bismo poslove, a tada bismo doveli u pitanje i radna mjesta svih 2.300 zaposlenih u Brodosplitu. Eto, zbog toga smo ih angažirali.

Što ima novo u ostalim članicama DIV grupe?

Što se tiče vijaka, trenutačno napadamo američko tržište zato što su u SAD-u na snazi antidampinške carinske mjere prema kineskim vijcima. Sada iznose 25 posto, a podignut će se na 30 posto. To je svakako prostor za nas. Uskoro se isto očekuje u Europskoj uniji. Kvalitetno odrađujemo i svoje poslove povezane sa željeznicom,  na gradnji željezničkih pruga. Imamo najbolju ekipu za gradnju željezničkih pruga u široj regiji. Ostali segmenti proizvodnje preciznih bravarskih dijelova isto tako kvalitetno i dobro rade.

 

Jozo Vrdoljak