Koje su obveze poslodavca kod rada od kuće
Zbog pandemije koronavirusa rad od kuće silom prilika za mnoge je postao uobičajeni način obavljanja posla. Kada se stvari vrate u normalu, neki će poslodavci zaposlenicima omogućiti daljnji stalni ili povremeni rad od kuće.
Zakon o radu predviđa mogućnost rada na izdvojenomu mjestu rada, kada radnik ugovoreni posao obavlja kod kuće ili u nekome drugom prostoru koji nije u vlasništvu poslodavca. U ovom sučaju izuzetak su poslovi s posebnim uvjetima rada koji se ne mogu obavljati na izdvojenomu mjestu.
Odredbom članka 17. Zakona o radu propisuje se da ugovor koji se sklapa za rad na izdvojenomu mjestu sadrži i dodatne, izrijekom navedene, podatke.
Uz uobičajene podatke koje treba imati, svaki ugovor o radu mora sadržavati i sljedeće:
- podatke o radnom vremenu
- podatke o opremi i alatima potrebnima za obavljanje poslova, a koje je poslodavac dužan osigurati, instalirati i održavati
- podatke o korištenju vlastitih uređaja, alata i druge opreme zaposlenika i naknadama koje je u vezi s tim dužan isplatiti poslodavac
- isplatu naknade eventualnih drugih troškova povezanih s obavljanjem poslova.
Kako to propisuje Zakon o radu i Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima, bez obzira na to gdje zaposlenik obavlja ugovorene poslove, poslodavac je dužan voditi evidenciju. Za vođenje evidencije o radnom vremenu može biti zadužen i sam zaposlenik, ali odgovornost za vođenje evidencije uvijek je na poslodavcu koji, u slučaju da nije pravilno vođena, može prekršajno odgovarati.
Svi posodavci koji su zaposlenike iz ureda poslali da radne zadatke obavljaju od kuće, trebaju napraviti izmjene ugovora o radu, dodati potrebnu klauzulu, posebno u slučajevima kada će zaposlenik i u budućnosti raditi od kuće.
Ako to ne učine, novčano neće biti kažnjeni, a inspektorat rada bi im mogao izreći upravnu mjeru i naložiti sklapanje izmjena ugovora o radu.