Kriza nam je pokazala kako prilagoditi poslovanje i biti fleksibilan

28. svibnja 2020.

Poslovne zgrade A klase na top-lokacijama, sa snažnim i stabilnim miksom zakupaca, najmanje će osjetiti posljedice krize, ocjenjuju u Colliers Internationalu

Foto: Pixabay

Pandemija koronavirusa stvara nova pravila i obrasce ponašanja u gotovo svim segmentima života, pa tako i na tržištima nekretnina, konkretnije, komercijalnih nekretnina. Mnoge su se tvrtke našle pred izazovima definiranja novih strategija poslovnih aktivnosti kako bi zadržale svoje poslovanje na što višim razinama, pritom uzimajući u obzir zdravlje zaposlenika.

"Kada govorimo o posljedicama pandemije COVID-a 19, možemo zaključiti da su promjene u obrascima ponašanja vidljive u velikoj mjeri, iako ne znamo hoće li se i u kojoj mjeri zadržati dugoročno. Što se tiče komercijalnih nekretnina, tijekom krize je većina transakcija, bez obzira na to jesu li povezane s kupoprodajom ili zakupom, bila na čekanju zbog neizvjesnosti te ograničenja kretanja i putovanja, odnosno nemogućnosti kupaca da obiđu nekretninu prije eventualne kupnje", kaže Nuccia Basanić, starija konzultantica Odjela za savjetovanje i posredovanja komercijalnim nekretninama Colliers Internationala.

Uvijek je dobro podsjetiti kako ugovor o zakupu poslovnog prostora predstavlja jedan od dugoročnih i strateških pothvata svake kompanije, a sam uredski prostor utječe na efikasnost, zadovoljstvo zaposlenika i imidž kompanije, no predstavlja i znatan udio u ukupnom trošku poslovanja za zakupce, te je i osnovna stavka prihoda za zakupodavca.

Nuccia Basanić Nuccia Basanić / Foto: Colliers International 

Nuccia Basanić ističe kako je njihova tvrtka upravo zbog novonastalog stanja na tržištima nekretnina pripremila vodič i preporuke za zakupce poslovnih prostora, kako bi što spremnije odgovorili na novo stanje na tržištu te omogućili nastavak poslovanja u ovoj kriznoj situaciji uz optimizaciju troškova i u kratkoročnom (kriznom) i u dugoročnom razdoblju. Preporuke se odnose na njihovo kratkoročno i srednjoročno ostvarivanje ušteda, počevši od analize mogućnosti, redefiniranja ugovora o zakupu, pripreme strategije pregovaranja sa zakupodavcima, a sve kako bi se postigle uštede i istodobno zadržali dobri odnosi sa zakupodavcima.

"S druge strane, zakupci moraju biti svjesni činjenice da svaki oblik pregovaranja, a posebice u kriznim situacijama, bespovratno utječe na odnose svih strana uključenih u pregovore, stoga je za ovakav pothvat važna dobra priprema. Sada kada kriza prolazi, vrijeme je da svi zbrojimo štete i posljedice te provodimo mjere za brzi oporavak, međutim, jako je važno kako smo se postavili za vrijeme trajanja krize. Istaknuli su se zakupci koji su dobrom strategijom i pripremom te potpunim razumijevanje tržišnih trendova, a uzevši u obzir mogućnosti iz ugovora o zakup, ostvarili uštede koje će im pomoći što brže prebroditi krizu te zakupodavci koji su proaktivno pristupili zakupcima i saslušali njihovu trenutnu situaciju te pronašli optimalno rješenje za sve strane uključene u transakciju", kaže Basanić.

Optimizacija poslovnih prostora

Uz pandemiju koronavirusa, Zagreb je krajem ožujka pogodio i snažan potres koji je dodatno prouzročio štetu poslovnim prostorima, pogotovo kad je riječ o užem centru grada, stoga će i taj segment tržišta najvjerojatnije doživjeti promjene. Isto tako, u glavnom je gradu stopa nepopunjenosti uredskih prostora na rekordno niskim razinama, odnosno manja je od pet posto.

"U segmentu uredskih prostora i poslovnih zgrada očekujemo najviše aktivnosti glede optimizacije poslovnih prostora, ponajprije zbog smanjenog opsega posla u nekim sektorima te posljedično smanjenja broja zaposlenika, ali i činjenice da je novonastala kriza donijela nove načine rada tj. rad od kuće, trend koji će se u manjoj ili većoj mjeri kod pojedinih kompanija nastaviti i nakon krize. Dodatno, promjene u načinu rada mogu utjecati i na povećanje površine zakupa kod nekih kompanija čiji će zaposlenici raditi u uredskom prostoru, a kao posljedica obveznoga fizičkog distanciranja", kaže Nuccia Basanić te dodaje kako je za zakupodavce poslovnih prostora ovo prilika za privlačenje novih, stabilnijih kompanija iz sektora poput farmaceutike, osiguravajućih kuća ili online prodaje, ali i za prilagodbu prostora kako bi spremno dočekali nove zakupce nakon krize.

stolac ured kuća Foto: Pixabay

"U idućem razdoblju očekujemo smanjeni ili odgođeni prihod od zakupa, posebice kod kompanija koje su najviše pogođene novonastalom krizom. Poslovne zgrade A klase na top-lokacijama, sa snažnim i stabilnim miksom zakupaca, najmanje će osjetiti posljedice krize", kaže na kraju Nuccia Basanić, koja ističe kako je u ovom trenutku jako teško procjenjivati o tome kako je pandemija utjecala na tržište, no kriza nam je pokazala kako u vrlo kratkom roku možemo potpuno prilagoditi poslovanje novonastalim uvjetima i biti fleksibilni. 

Ilijana Grgić