Svima je u interesu smanjenje sivog tržišta

22. svibnja 2020.

Foto: Wallis Adria

Mario Saganić, direktor postprodaje za brendove Jaguar i Land Rover u tvrtki Wallis Adria, potvrđuje nagađanja da je u regiji Adria, za vrijeme krize izazvane pandemijom COVID-a 19, prodaja automobila potpuno stala te da takva situacija još traje.

„Travanj je za prodaju automobila bio jako loš mjesec. Saloni su bili zatvoreni, tako da u tom razdoblju nismo mogli ništa niti očekivati. Aktivnosti su bile svedene na minimum. Mi u tvrtki Wallis Adria uspjeli smo realizirati samo neke poslove dogovorene prije izbijanja pandemije. Naravno, isporuke smo realizirali uz posebne mjere. Kako su Jaguar i Land Rover premium brendovi, naše je brojke teško uspoređivati s brendovima koji su široko zastupljeni. Uglavnom, sadašnja situacija jako je loša", naglašava Saganić u razgovoru za Privredni.

Izborili se za rad servisa

Čitava regija Adria imala je vrlo stroge mjere borbe protiv pandemije, kaže Saganić i napominje da su u nekim zemljama Adrije čak bili zatvoreni i servisi. "Uz to što su saloni bili zatvoreni, u Sloveniji su bili zatvoreni i servisi. U Hrvatskoj su servisi uz veliki pritisak Udruženja trgovine motornim vozilima HGK ipak dobili dozvolu za rad. Čitava situacija rezultirala je ogromnim padom prodaje, usluge servisiranja i prodaje rezervnih dijelova. Svi zajedno ćemo u našoj djelatnosti u travnju imati, u najoptimističnijoj verziji, pad od 85 posto u odnosu na travanj prošle godine", ističe Mario Saganić.

Naglašava da je djelatnost trgovine motornih vozila i dijelova u Hrvatskoj u lošijoj poziciji negoli u drugim zemljama. "Imamo veliku podršku unutar HGK gdje se okupljamo u sklopu Strukovne grupacija uvoznika osobnih i lakih gospodarskih vozila, unutar Udruženja trgovine motornim vozilima HGK, ali ova naša djelatnost u Hrvatskoj je ne u drugom, nego u trećem planu. Potpuno smo u trećem planu, bilo da govorimo o poticajima za električna vozila koja su mnogo manja nego u ostalim zemljama regije, bilo da govorimo o podršci u vezi s investicijama... Nadalje, u Hrvatskoj su mnogo veće trošarine na vozila u odnosu na ostale države u regiji. Kod nas se još uvijek tolerira siva zona, a ne treba zanemariti ni veliki uvoz rabljenih vozila. HGK nam u posljednjih pet-šest godina pomaže, dobro surađujemo, imamo mnogo ideja i vidim da se ti ljudi trude", pojašnjava Mario Saganić.

Podrška HGK

Kao najveći uspjeh Strukovne grupacije uvoznika osobnih i lakih gospodarskih vozila HGK, Saganić smatra to što su prije dvije godine uspjeli vratiti mogućnost odbitka PDV-a za kupnju vozila na pravne osobe. "Takva odluka, zajedno s minimalnom korekcijom trošarina, rezultirala je znatnim oporavkom tržišta te godine. Nadamo se da ćemo i u ovoj situaciji naići na razumijevanje izvršne vlasti kad je riječ o novonastalim problemima i padu prodaje. Međutim, nezadovoljni smo time što je autoindustrija u Hrvatskoj, uključujući distributivnu mrežu i servise, i dalje manje interesantna nositeljima odluka nego što bismo mi to željeli. Podrška koju smo dobivali bila je vrlo mala, a sada će očito biti i mnogo teže", pojasnio je naš sugovornik okolnosti u kojima posluju poduzetnici iz ove djelatnosti.

Mario Saganić ističe da su od trenutka kada je počela ova kriza imali podršku djelatnika HGK koji su zaduženi za rad Strukovne grupacije trgovine motornim vozilima i dijelovima. Smatra i kako je Stožer civilne zaštite dobro radio na zaštiti zdravlja. "U svemu tome, gotovo na dnevnoj bazi, donosile su se mnoge odluke. Bilo je dosta odluka za koje nismo znali što znače niti na što se konkretno odnose. Ipak, uz pomoć djelatnika HGK gotovo u realnom vremenu dobivali bismo tumačenja koja se odnose na našu djelatnost", otkriva Saganić.

Dugotrajne posljedice

Saganić je uvjeren da će se posljedice krize osjećati dosta dugo. "Servisna djelatnost pretrpjela je i manju štetu nego što ju je pretrpjela prodaja. Imamo isto iskustvo i iz prošle krize. Mi u prodaji motornih vozila i dijelova osjetili smo žestinu prošle krize. U 2009. godini prodaja vozila pala je za čak 60 posto, međutim, servisna djelatnost nije toliko pala. I nakon koronakrize ova djelatnost će u prodaji imati mnogo više problema nego u servisu. Sigurno će doći i do korekcije cijena. Zasigurno, zbog pada turizma ni rent-a-car tvrtke neće ići u veću kupnju novih vozila. Teško je predvidjeti što će se događati i kako će se situacija odvijati jer u ovom trenutku ima iznimno mnogo nepoznanica. Te nepoznanice nas i muče. Pitanje je hoće li i koliko pasti potrošnja građana. Očito je da će građani zbog straha čekati neko vrijeme prije negoli se odluče na kupnju. U svemu ovome možda će nam pomoći činjenica da imamo iskustvo iz protekle krize, tako da ćemo naći neka rješenja kako bismo koliko-toliko ublažili posljedice ove krize. Blisko sjećanje na prošlu krizu može nam pomoći u povlačenju poslovnih poteza", ističe Mario Saganić.

Kao jednu od pomoći države, koja bi mogla biti od obostranog interesa, predlaže smanjenje sive zone, a pogotovo rada servisa koji nemaju prijavljenu servisnu djelatnost. "Sivi sektor već duže vrijeme vrlo dobro prolazi unutar našeg sustava. Pored toga što nas on opterećuje u svakodnevnom poslu jer mu ne možemo cjenovno konkurirati, dodatno nas opterećuje i država. Tako da mi koji radimo legalno, imamo vrlo visoke ulazne troškove", kaže Saganić.

Jozo Vrdoljak