Martin Evačić: Ekonomska kriza odrazit će se i na trgovinu

20. svibnja 2020.

Martin Evačić/Foto: NTL

Zbog utjecaja pandemije COVID-a 19 i posljedično ekonomske krize u NTL-u ne očekuju dostizanje prošlogodišnjih rezultata, ističe direktor Narodnoga trgovačkog lanca Martin Evačić u razgovoru za Privredni.hr te dodaje kako su prošle godine članice NTL-a ostvarile 5,6 milijardi kuna prihoda, dok je sam NTL imao je 1,1 milijardu kuna prometa. 

"U ovoj krizi nismo prekidali rad, međutim, uvjeti rada bili su znatno otežani. Zahvaljujući dobrim mjerama zaštite, nismo imali zaraženih radnika. Članice koje rade na kontinentu imale su u ovoj krizi rast prometa, dok su naše članice koje posluju u primorskom dijelu Hrvatske, prema našim posljednjim rezultatima, imale otprilike isti prihod kao i prošle godine. Međutim, moguće je da su naše članice koje posluju na moru imale već do sada i pad prihoda jer se već osjeća nedostatak dolaska turista. Pogotovo se njihov nedolazak osjetio pred i nakon Uskrsa. Što se tiče potrošnje naših građana, ona je za vrijeme najveće ugroze virusom bila uobičajena, s time da je u samom početku epidemije osjetno poraslo kupovanje osnovnih živežnih namirnica. Zbog straha od nestašice naši su kupci stvarali zalihe", pojašnjava ditrektor NTL-a Evačić te dodaje da se i u idućim mjesecima može očekivati pad prometa u trgovinama na moru u odnosu na prošlu godinu.

"Teško ćemo ponoviti prošlu godinu jer smo sigurni da unatoč otvaranju granica neće doći toliko turista da se može ponoviti prošlogodišnji promet. Manji će promet sigurno imati naše članice koje posluju na moru, dok je za članice s kopna u ovom trenutku to teško reći. Nismo sigurni što će se događati do kraja godine jer će, pored manjeg broja turista, na cjelokupnu situaciju sigurno utjecati i pad kupovne moći građana. Ekonomska kriza svakako će se odraziti i na trgovinu", pojašnjava Evačić, koji napominje da su u ovoj situaciji znatno porasli troškovi rada i poslovanja.

"Naši radnici radili su maksimalno i u vrlo teškim uvjetima dali su sve od sebe. Zato smo ih i nagrađivali, što nas nije toliko opterećivalo jer su oni to i zaslužili. Mnogo je više porastao trošak koji se odnosi na zaštitna sredstva i dezinfekciju prostorija. Ne znamo koliko će to biti potrebno, no to još uvijek traje", kaže Evačić.

Za rad nedjeljom nema jedinstvenog stava 

Kad je riječ o radu nedjeljom, Evačić kaže da je dio članica Udruženja trgovine HGK, čiji je Evačić potpredsjednik, bio za to da se ne radi nedjeljom, dok je dio članica za to da se radi.

"O tome smo raspravljali i unutar našeg Udruženja pri HGK-u i unutar HUP-a,  ali nismo nikada postigli jedinstveno stajalište o temi rada nedjeljom. To je i razlog zašto nismo mogli izići u javnost sa zajedničkim stavom. No, možemo jedinstveno komunicirati o tome da zatvaranje trgovina nedjeljom u ovoj situaciji nije dobra epidemiološka mjera. Svjedoci smo da se zbog takve odluke dodatno stvaraju gužve subotom i ponedjeljkom. Dakle, ne ulazeći u to tko je od nas za rad nedjeljom, a tko nije, slažemo se da zatvaranje trgovina nedjeljom nije dobra epidemiološka mjera. Upitno je i to koliko je dobra mjera prekid rada polovicom dana zbog dezinfekcije objekata. U pravilu se zbog toga opet stvore gužve i redovi. Prije zatvaranja imate gužve na blagajnama, a prije otvaranja stvore se redovi kupaca", pojašnjava direktor NTL-a te otkriva da dio članica Udruženja trgovine HGK koji je bio protiv rada nedjeljom ipak nije bio za to da se nedjeljom ne radi u turističkim mjestima.

"To je i razumljivo jer je u primorju zbog turizma specifična situacija. U ovoj krizi HGK nam je pomogao pružanjem informacija, a i osiguranjem komunikacije prema državnim institucijama. Bili su nam servis i na usluzi. Putem Udruženja pokušavamo utjecati i na zakonodavni okvir, pogotovo u vrijeme dok traje rasprava prije donošenja zakona", pojašnjava Evačić.

Direktor NTL-a kaže i kako je vidljiv rast udjela vlastitih robnih marki na policima članica Narodnoga trgovačkog lanca. "Rast tog udjela vidljiv je iz godine u godinu. Razlog rasta udjela vlastitih robnih marki jest i u tome što su to uglavnom proizvodi iste kvalitete kao i proizvodi brendova. U ovoj se krizi ništa neuobičajeno nije događalo kad je riječ o promjenama trendova povezanih s udjelima vlastitih robnih marki", kaže na kraju Evačić.

Jozo Vrdoljak