Ne prodajemo samo proizvod za digitalizaciju, nego i najbolje prakse

3. listopada 2020.

Mate Kostovski/Foto: Lemax

Osijek ima vrlo snažno razvijenu zajednicu ICT stručnjaka te tamo posljednjih godina sve veći broj IT tvrtki ostvaruje kontinuirani rast prihoda, izvoza i neto plaća. Lemax, tvrtka s ambicioznim planovima, nedavno je u Osijeku otvorila svoj ured. Njen direktor Mate Kostovski istaknuo je u razgovoru za Privredni kako su osvijestili potrebu za dodatnim stručnjacima i prepoznali Osijek kao vrijedan izvor talenata.

S obzirom na veliku potražnju za IT stručnjacima, jeste li imali problema s pronalaskom zaposlenika?

U Lemaxu držimo visoke standarde u zapošljavanju jer želimo raditi s ljudima koji ne samo da mogu stručno obavljati svoj posao nego se i svojim vrijednostima uklapaju u kulturu koju smo izgradili. Tu ponajprije tražimo pojedince koji uživaju u tome da stvaraju nešto veliko i koji se ne boje izazova, ali istodobno njegujemo i tople međuljudske odnose. S obzirom na to da svi radimo na jednom proizvodu, bitno nam je ne samo da okupljamo snažne pojedince već i da ostvarimo sinergiju tima. To čini potragu za novim zaposlenicima nešto težom i sporijom, ali smatram kako se trud isplati jer rezultati govore sami za sebe.

Nedavno ste rekli kako je ulaganje u digitalnu transformaciju jedini način za opstanak putničkih tvrtki. Što ste konkretno pod tim mislili?

Veliki broj putničkih tvrtki i dalje se oslanja na manualne procese (uporabu excela ili običnih papira za praćenje putničkih rezervacija i ostalih dijelova poslovanja) zbog čega pati njihova efikasnost te ne iskorištavaju svoj puni potencijal.

Međutim, kako je turizam kao industrija već godinama konstantno u porastu, tvrtkama je bilo do sada teško uočiti tu neefikasnost kao problem; na neki način nisu imale dovoljno jak motivator kako bi poboljšale svoje poslovne procese. Relativno je mali broj turističkih tvrtki na globalnoj razini do sad osvijestio taj problem i odlučio investirati u tehnologiju koja će im optimizirati i automatizirati procese. U svemu tome, situacija s koronavirusom na neki je način poslužila kao katalizator razmišljanja o promjenama koje su turističkim tvrtkama nužne kako bi se što prije oporavile od krize i ostale konkurentne na tržištu. Naime, kako su turističke tvrtke u nedostatku prihoda prisiljene otpuštati zaposlenike, u ovom se trenutku pitaju postoji li efikasniji način obavljanja poslovanja te su spremne razmisliti o naprednim IT rješenjima kako bi u budućnosti isti posao obavljale s manje zaposlenih. Ukratko, digitalizacija cjelokupnog poslovanja turističkim agencijama i turoperatorima, koju naš proizvod radi, omogućuje veću brzinu i efikasnost, a time i manje troškove i rast prihoda te osigurava dugoročni opstanak na tržištu.

Mate Kostovski Mate Kostovski / Foto: Lemax

Koronakriza ostavila je trag na svima, a čini se kako će ožiljci na turizmu biti najveći. Na koji će se način turizam kao takav promijeniti?

Teško je nagađati kako će se ova kriza dugoročno odraziti na turizam. U ovom trenutku vidimo trend okretanja turističkih tvrtki domaćem turizmu kao sigurnom, iako skromnijem, izvoru prihoda. Međutim, putovanja danas više nisu luksuz kao nekada, barem u zapadnim zemljama, već potreba. Globalna ekonomija oslanja se na slobodu kretanja - i ljudi i proizvoda, i teško je zamisliti budućnost bez putovanja i turizma. Možda će se donekle promijeniti oblik putovanja, uvesti snažnije sigurnosne mjere na graničnim prijelazima, u prijevoznim sredstvima i sl., no vjerujem kako će se turizam, kao i uvijek do sada, oporaviti i nastaviti rasti. Ipak je to jedna od najotpornijih industrija na svijetu, o čemu svjedoči vrlo strma krivulja rasta u posljednjih nekoliko desetljeća, koju nijedna kriza nije uspjela značajnije usporiti.

S najvećom azijskom turističkom agencijom Asian Trails prije dvije godine ostvarili ste poslovnu suradnju. Što se trenutačno događa kad je riječ o inozemnim korisnicima? Jesu li spremni na nova ulaganja ili čekaju neka nova vremena?

Naši inozemni korisnici trenutno paze na svoje troškove, a neki su, nažalost, prisiljeni i smanjivati radnu snagu. Međutim, paralelno razmišljaju i o tome što trebaju učniti kako bi dugoročno opstali na tržištu i iz ove krize izašli kao pobjednici. Smanjivanje troškova kratkoročno im osigurava opstanak, no dugoročno znaju da im je za to presudna digitalizacija poslovanja kojom će ostvarivati iste poslovne rezultate s manje resursa. I zbog toga velik broj njih u ovom razdoblju razmišlja o ulaganju u napredna IT rješenja koja će im to omogućiti.

Tvrtka ste u 100-postotnom hrvatskom vlasništvu, je li to olakotna ili otegotna okolnost? Što bi vam olakšalo poslovanje (kada bi vam to kreatori politika omogućili)?

U Lemaxu smo uvijek bili usmjereni na rast i stvaranje, unatoč okolnostima i preprekama, i nikad se nismo previše njima zamarali. Prepreka uvijek ima, bez obzira na to odakle dolazite; to što smo 100-postotno u hrvatskom vlasništvu nije nam dosad predstavljalo kočnicu. Vjerujem da se inteligentan i uporan trud i rad kad-tad isplate, o čemu naši rezultati i svjedoče.

Što od Lemaxa možemo očekivati u budućnosti?

Pred Lemaxom je velika prilika. Tržište je ogromno, a svebuhvatnih IT rješenja poput našeg vrlo je malo. Prije nekoliko godina prepoznali smo priliku da se pozicioniramo kao globalni market-lider te smo postavili poslovnu strategiju kako bismo ostvarili taj cilj. Prostor je tu, samo ga treba osvojiti.

Taj cilj planiramo ostvariti transformacijom turističke industrije. Naime, tijekom godina rada s korisnicima na svim kontinentima akumulirali smo veliko znanje o njihovim problemima i potrebama. Tim smo iskustvom naučili koji su optimalni načini za vođenje njihovih poslovnih procesa. Stoga, kada implementiramo softver, ne prodajemo samo proizvod za digitalizaciju poslovanja, nego i prenosimo to znanje i najbolje prakse industrije turističkim agencijama. Kombinacijom vrhunskog proizvoda i vrhunske usluge ustvari redefiniramo, podižemo standard rada turističkim agencijama i oslobađamo im vrijeme (koje bi inače potrošili na operativu i administraciju) da podignu svoju kvalitetu usluge putnicima. Na taj način zajedno transformiramo turizam kao industriju.

 

Ilijana Grgić