Dezinfekcijska barijera - novi i proizvod slavonske tvrtke

1. lipnja 2020.

Foto: Grad export

Tvrtka Grad Export iz Vinkovaca jedna je od vodećih europskih proizvođača dekorativnih panela za ulazna vrata. Pored hrvatskog tržišta, ova tvrtka svoje proizvode plasira u još 31 zemlju. Kako bi osigurala zaposlenost svojih djelatnika, kojima nisu smanjivali plaće u ovoj krizi, tvrtka je na tržište plasirala novi proizvod namijenjen dezinfekciji obuće na ulazima u zgrade i objekte. Proizvod DS Barijera može se pričvrstiti za podlogu, a već je sada vidljivo da neće biti ograničen samo na razdoblje ugroze od COVID-a 19. U vrlo kratko vrijeme našao je kupce čak i izvan Hrvatske. S vlasnikom vinkovačke tvrtke Grad Export Petrom Šimićem razgovarali smo o poslovanju njegove tvrtke, novom proizvodu i njegovoj perspektivi nakon završetka krize izazvane pandemijom koronavirusa. Šimić nam je govorio i o realizaciji planirane investicije u novu proizvodnu liniju, zajedno s novom proizvodnom halom te o stanju na tržištu i uvjetima poslovanja.

Možete li nam reći koliko je radnika zaposleno u vašoj tvrtki i što sve proizvodite?

U ovom trenutku imamo 186 radnika. Naš osnovni proizvod su dekorativni paneli za ulazna vrata. Proizvod je napravljen od vakumiranog i profiliranog PVC-a, s čeličnom ispunom te protukliznom EPDM gumom. Izvozimo u 31 zemlju. Zadovoljni smo svojim poslovanjem i smatramo se jednom od najuspješnjih proizvodnih tvrtki u Slavoniji.

U ovoj ste krizi izišli s novim proizvodom na tržište: o čemu se radi?

U jednom trenutku, kada je izbila epidemija, a potom i proglašena pandemija koronavirusa, zbog zaštite radnika morali smo ih podijeliti u dvije smjene. Polovica je radnika radila, a druga je polovica bila kod kuće. Dakle, nismo ih otpuštali, nego smo ih podijelili u dvije smjene. Da bismo im omogućili maksimalnu sigurnost i zaštitu prilikom dolaska i odlaska s posla te radi opće zaštite, došli smo na ideju da posložimo i proizvedemo dezinfekcijsku barijeru. Ideju nam je dala slična dezinfekcijska barijera koja se koristila u vrijeme velikih poplava u Gunji. Tada je to bila preporučena mjera veterinarskih službi i infektologa. Stoga smo proizveli dezinfekcijsku barijeru, ne očekujući da ćemo taj proizvod izvoziti u Španjolsku i Irsku, a ovih dana otvaramo i tržište Italije. Uspjeli smo zahvaljujući tome što su naši dosadašnji partneri, koji su kupovali naš temeljni proizvod, prepoznali tržišni potencijal i ovoga novog proizvoda. A kako imamo svu potrebnu tehnologiju, proizvodne linije i strojeve za njegovu proizvodnju, nije nam ga problem proizvoditi. A o tome koliko se proizvod uspješno pozicionirao na tržištu, govori činjenica da jedna naša smjena sada radi samo na proizvodnji dezinfekcijskih barijera.

Grad export, dez barijera

Gdje se sve koriste?

Koriste ih bolnice, zdravstvene ustanove, vrtići, škole i razne druge ustanove.

Kažete da to i nakon krize može biti zanimljiv proizvod?

Tako je. Napravili smo dezinfekcijsku barijeru koja će ljudima služiti kao mjesto na kojem će ostavljati otirač za noge prilikom ulaska u objekte. Dekorirali smo ga i može biti funkcionalan ukras ispred ulaznih vrata.

Vlada li interes na hrvatskom tržištu za taj proizvod?

Interes je velik. Nama je hrvatsko tržište oko 90 posto. Bolnice, vrtići, škole, starački domovi - svi trebaju naš novi proizvod. Predstavili smo ga i svojim partnerima u 31 državi i u tom dijelu očekujemo otvaranje novih prodajnih kanala. Epidemiolozi naglašavaju da virus pada na pod i zadržava se na njemu neko vrijeme, tako da mi ovom dezinfekcijskom barijerom spriječavamo unos virusa u prostoriju. Osim toga, koronavirus nije jedini virus koji je opasan; tu su i drugi virusi. Na ovaj način dezinficira se obuća i spriječava unos virusa u radne ili stambene prostorije. Naš proizvod počeli su kupovati i upravitelji višestambenih zgrada; postavljaju ga na ulaze u te zgrade. Očekujemo da će to biti ustaljena praksa. Proizvod je funkcionalan i bit će tražen i nakon dovršetka ove pandemije.

Jeste li bili primorani otpuštati radnike?

Nismo otpustili ni jednog djelatnika. Svi naši radnici dobili su iste plaće kakve su imali prije krize. Tako je naš djelatnik na laseru, koji je imao plaću 7.400 kuna, tu istu plaće primao i za vrijeme krize. S time da smo koristili mjere koje je donijela Vlada RH, odnosno, subvencije na plaću. Dakle, mi smo svojim djelatnicima isplaćivali punu plaću, a ne samo ovaj Vladin poticaj. Tako su naši radnici zadržali otprije dostignut standard.

Petar Šimić, Grad export

Kakva je u to vrijeme bila situacija s vašim temeljnim proizvodom?

U ožujku smo imali nešto posla jer smo imali dosta narudžbi od prije. Bila je topla zima, tako da se dosta radilo te je porasla potreba za dekorativnim panelima za ulazna vrata. U travnju su tržišta u našoj blizini pala za više od 70 posto. U tom je dijelu izvoz prema Njemačkoj i Austriji bio otežan, zbog problema s prijevozom. No, nama je upravo u travnju novi proizvod omogućio da radimo.

Je li se sada stanje normaliziralo?

Sada se stanje normalizira. Činjenica je da su zemlje EU-a odvojile mnogo sredstava za ublažavanje teških posljedica ove krize i, koliko god je moguće, za izbjegavanje recesije slične onoj prije deset-dvanaest godina. Države su, uostalom kao i Hrvatska, usmjerile dosta novca u gospodarstvo kako bi se sačuvala radna mjesta. Pogotovo se pazilo na  proizvodne industrije. Konkretno, narudžbe su se vratile na oko 80 posto onih od prije krize. Sada se otvaraju i Bosna i Hercegovina, Srbija i Rumunjska, tako da se i mi polako vraćamo u normalu. Svi naši djelatnici vratili su se na posao.

Što je s investicijama? Jesu li zaustavljene planirane investicije?

Mi već imamo jednu robotiziranu proizvodnu liniju. Planirali smo investirati u drugu. Ishodili smo građevinsku dozvolu i u planu nam je izgradnja još jedne proizvodne hale, u kojoj namjeravamo instalirati liniju za plastifikaciju. Radi se o investiciji vrijednoj oko 10 milijuna kuna. Kako je sve na tržištu ova kriza vratila korak unatrag, mi smo odlučili da nećemo odustati od investicije, ali je namjeravamo realizirati korak po korak; u fazama. U narednih mjesec-dva namjeravamo napraviti temelje. Potom ćemo pričekati početak jeseni i vidjeti hoće li biti drugoga kruga pandemije. Ako nas to zaobiđe, na jesen ćemo krenuti u dovršetak investicije. Tako bi nam 2021. i 2022. trebale biti godine koje će nadomjestiti sve što smo izgubili u ovoj krizi.

Grad export, pogon

To će sigurno značiti i novo zapošljavanje?

Upravo tako. Čak i ovaj naš novi proizvod - dezinfekcijska barijera potaknut će dodatno zapošljavanje. Vraća nam se i osnovni posao u normalu, tako da će nam nedostajati radnika. Dakle, točno je da planiramo nova zapošljavanja. Nakon dovršetka investicije imat ćemo više od 200 radnika.

Jesu li mjere Vlade RH bile pogođene?

Apsolutno. Svaki poduzetnik u trenutku početka krize izazvane COVID-om 19 bio je konfuzan. Bili smo nepripremljeni i nismo znali što će biti. Mogu samo pohvaliti Vladine mjere u smislu subvencioniranja dijela plaća. Bile su efikasne i pravodobne. Nama su bile vrlo značajne i vidjeli smo da nismo prepušteni sami sebi. Sačuvali smo radna mjesta u gospodarstvu. Dobar dio nas proizvođača sada se polako približava prijašnjoj situaciji i prestajemo biti korisnici tih mjera. Pozdravljam i najnoviju odluku Vlade RH da nastavi s mjerama za najugroženije sektore. Nastavak mjera za sektore turizma, transporta, ugostiteljstva i organizatora događanja nužan je jer poduzetnici u tim sektorima imaju pad veći od 50 posto, a pad prometa sigurno će imati i u naredna dva-tri mjeseca. Znači, poduzetnici nisu ostali sami u ovoj situaciji.

Jozo Vrdoljak