Sve je veća potražnja za marmeladama i džemovima

15. veljače 2019.

Foto: Shutterstock

Europa je najveće tržište za džemove, želee, piree i marmelade u svijetu. Europljani uvezu oko 50% ukupnog svjetskog uvoza. Sve su popularniji pirei od orašastih plodova, posebice lješnjaka i kestena, a povećava se potražnja za pripravcima od bobičastog i tropskog voća.

Francusko, njemačko, britansko i nizozemsko tržište predvode listu onih u kojima vlada povećana potražnja za pripravcima od voća, a prema izvještaju CBI-a (Centre for the Promotion of Imports from developing countries), velike tržišne prilike za proizvođače ovih proizvoda mogu se naći i na rastućim tržištima kao što su skandinavske i baltičke zemlje. Proizvodi s povećanom potražnjom su kesten i mango pire, namaz od lješnjaka te džemovi od bobičastog i tropskog voća.

Očekuje se da će potražnja za ovim proizvodima na europskom tržištu dodatno povećati. Ukupni europski uvoz džemova, želea, pirea i marmelada povećava se posljednjih pet godina. Godišnja stopa rasta uvoza iznosila je 6% u količini i 7% u vrijednosti. U 2017. godini vrijednost uvoza džemova, želea, pirea i marmelada dosegla je 1,3 milijarde eura ili 699 000 tona.

Očekivani rast tržišta bit će vođen zdravijim trendom života, razvojem u prehrambenoj industriji, kao i povećanjem prihoda u zemljama srednje i istočne Europe.

Njemačka, Francuska i Nizozemska bile su najveći uvoznici džemova, želea, pirea i marmelade u 2017. godini. Glavni dobavljač u Njemačkoj bila je Austrija, dok je glavni dobavljač u Francuskoj bio Italija.

U Europi, zemlje s dvoznamenkastim rastom godišnjeg uvoza u posljednjih pet godina bile su Poljska (16%), Danska (16%), Nizozemska (15%), Španjolska (14%), Rumunjska (12%) i Portugal (10%).

U izvještaju se smatra da Brexit neće imati značajniji utjecaj na tržište za prerađeno voće i povrće.

Očekuje se da će džemovi i konzervirane namirnice još dugo ostati osnovni sastojci za doručak, kao i uobičajeni sastojci kuhanja i pečenja. Najveći rast u ovoj kategoriji predviđa se za Belgiju, Francusku, Norvešku i Španjolsku, dok se u Nizozemskoj i Grčkoj predviđa pad prodaje u narednim godinama.

Europski izvoz džemova, želea, pirea i marmelada rastao je za 5% godišnje od 2013. godine i dostigao je 1,65 milijardi eura u 2017. godini. U količini, izvoz je rastao za 4% godišnje i dosegnuo 832.000 tona u istom razdoblju.

Više od 70% ukupnog europskog izvoza džemova, želea, pirea i marmelada odvija se unutar Europe.

Niti jedna zemlja ne dominira europskim izvozom. U 2017. godini Italija je bila glavna zemlja izvoznica, a Njemačka i Francuska top destinacije za talijanske proizvode. Druga najveća izvoznica, Španjolska otpremila je više od 116.000 tona, a Francuska i Njemačka ponovno su bile glavne destinacije.

Među primarnim europskim izvoznim destinacijama, najveći porast izvoza iz Europske unije u posljednjih pet godina bio je u Kinu (26% godišnji rast).

Proizvodnja džemova, želea, pirea i marmelada u Europi postupno se povećava od 2013. Najveći godišnji rast proizvodnje u posljednjih pet godina zabilježen je u Danskoj (11%) i Irskoj (7%).

Najveći proizvođač džemova i marmelada od citrusa je Velika Britanija, dok je najveći proizvođač ostalih vrsta džemova, pirea i marmelada Francuska.

Najveći europski proizvođači su Andros, Hero Group, St Dalfour, Hain Celestial, Helios, Göbber, Zentis i Zuegg.

Ako se promatra vrijednost, potrošnja džemova, želea, pirea i marmelade povećala se za prosječnu godišnju stopu rasta od 2%. Potrošnja se povećala s 3,4 milijarde eura u 2013. na 3,6 milijardi eura u 2017. godini.

Najveća potrošnja džemova, želea, pirea i marmelada u Europi je u Francuskoj, što predstavlja više od 30% ukupne europske potrošnje. Slijedi ju Njemačka, Velika Britanija, Italija i Španjolska.

Najpopularniji okusi u Europi su jagoda, lješnjak, marelica, naranča, malina, trešnja i smokva.

I.Z./P.hr