e-Privredni

FOTOGALERIJA: ZBF 2018

A+ A A-

Vukovarsko pivo u novoj obitelji

Zagrebačka pivovara, odnosno njena tvrtka kćer K pivovari i Vukovarska pivovara potpisale su ugovor o kupnji poznatog brenda Vukovarsko pivo. Vijest nije iznenadila poznavatelje hrvatske pivske scene, o tome se priča već godinu i pol jer Vukovarska pivovara nakon odličnog starta 2009. godine nije uspjela preživjeti globalnu krizu, monopol na ugostiteljskom tržištu i najezdu trgovačkih lanaca zbog čega je zatvoreno 165 malih dućana u kojima se Vukovarsko pivo prodavalo. Nepasterizirano domaće pivo bez konzervansa predstavljalo je pravo osvježenje na tada vrlo skromnom tržištu piva u Hrvatskoj i vrlo brzo osvojilo pivska nepca. Bilo je to zanatsko pivo proizvedeno u malom pogonu prema starim pravilima i recepturi poznatog mađarskog i svjetskog kuhara piva Arpada Laurencija. U to vrijeme pojam crafta široj javnosti još je bio nepoznat i nije se koristio, a Vukovarska pivovara i Vukovarsko pivo po svemu su bili čisti craft.

Potražnja velika, ali...

Potražnja za njim je, zbog iznimne kakvoće i originalne priče, iz godine u godinu rasla pa se u ljetnim mjesecima prodavalo i 1600 litara dnevno. Društvo ljubitelja piva proglasilo ga je 2010. godine najboljim hrvatskim pivom.

“Unatoč tome teško smo se probijali do potrošača. Pivo smo prodavali uglavnom u zagrebačkim kafićima bez ugovara s velikim pivovarama. Potražnja je bila velika, kamiona nismo imali, robu smo iz Vukovara u Zagreb vukli trima trošnim kombijima. Vozila se brzo potroše, zarada nije bila dovoljna da bismo obnavljali vozni park i povećavali proizvodne kapacitete. Uz to država nas je preopteretila, tek su nedavno odobrili diferenciranu stopu trošarina, što je premalo i za nas prekasno. U takvim uvjetima nismo bili u stanju pratiti razvoj i distribuciju. Broj radnika morali smo smanjiti sa 12 na sedam i, kako bismo sačuvali tvrtku koja će se sada baviti samo proizvodnjom soda vode, uz tih sedam radnih mjesta i brend, prodaja je bila jedino rješenje”, objašnjava vlasnik i direktor Vukovarske pivovare Nenad Blažev.

Novi vlasnici u potpunosti će opremiti pivovaru na novoj lokaciji i uložiti više milijuna kuna u novi proizvodni pogon kapaciteta 5000 hektolitara godišnje. Prve boce Vukovarskog piva očekuju se do sredine ove godine. “Iznimno smo ponosni što Vukovarsko pivo od ove godine postaje dijelom pivske obitelji tvrtke K pivovari te će se tako sada naći uz bok novom pivskom brendu Grif mikro pivovare. Novim ulaganjem u Vukovarsko pivo zadržat ćemo sve vrijednosti koje brend ima, kao i njegov izvorni okus i izgled te mu dati vjetar u leđa i priliku da se istakne na hrvatskom tržištu”, ističe direktorica tvrtke K pivovari Tina Puhalo Grladinović.

Pomoć u pronalasku adekvatnog prostora za novi početak proizvodnje Vukovarskog piva pružila je lokalna vlast pa im se predsjednik Uprave Zagrebačke pivovare Marko Njavro posebno zahvalio na tom angažmanu. “Otvaranjem novog proizvodnog pogona omogućit ćemo Vukovarcima nova radna mjesta, a Vukovaru pomoći u gospodarskom razvitku. Kao vodeća pivovara na tržištu, vjerujemo da ovakvim projektima pridonosimo stvaranju pozitivnog investicijskog ozračja na lokalnoj i nacionalnoj razini”, ističe Njavro.

“Posebno nas veseli to što su tvrtka K pivovari i Zagrebačka pivovara prepoznale potencijal Vukovarskog piva i odlučile mu dati priliku za dodatan razvoj. Ova nova suradnja predstavlja dobar primjer ulaganja u lokalnu zajednicu jer su upravo nova radna mjesta i gospodarski razvitak ključ opstanka naših građana u Vukovaru”, ocijenio je vukovarski gradonačelnik Ivan Penava.

Bit će još ovakvih slučajeva

Prva kupnja uspješnog brenda koji je iznjedrila jedna zanatska pivovara u Hrvatskoj nije iznenadila male nezavisne pivare. Smatraju to odgovorom velikih pivovara na rastuću popularnost crafta i pokušaj da malim pogonima počnu kontrolirati craft scenu, a očekuju još takvih kupnji u budućnosti. U SAD-u, odakle je craft revolucija krenula 60-ih godina prošlog stoljeća i gdje više od 5000 malih nezavisnih pivovara drži 12 posto tržišta, tako je kupljeno 10 pivovara.

Mato Pejić, urednik Pivnice.neta, jedinog specijaliziranog portala za pivo i pivsko gospodarstvo u regiji, smatra da je ovo presedan koji je za pivsku scenu u isto vrijeme dobar i loš. “Dobro je to što jedna pivovara s velikim ugledom stečenim kvalitetom, koju su ljubitelji piva prepoznali i poštovali, ostaje na sceni i što ćemo i dalje moći piti Vukovarsko pivo koje, prema obećanju novog vlasnika, neće mijenjati okus. Loše je to što Vukovarsko pivo nije samo uspjelo zadržati svoje mjesto pod suncem, a nije zato što ne postoje sistemska rješenja potpore poduzetnicima toga tipa. U situaciji kad posao u pivarstvu možete pokrenuti i održati samo uz skupi kredit, uz rijetke iznimke poput crowdfundinga i imućnih investitora, valja očekivati još ovakvih slučajeva. Vjerojatno ne mnogo, jer velike zanimaju samo uspješni brendovi, a perjanice hrvatskog crafta uglavnom su čvrsto ukorijenjene i ne trebaju takvu pomoć”, smatra Pejić i zaključuje: “Ova kupnja po svemu sudeći, a potvrđuju to i prve izjave obiju strana, svima donosi dobro i čini se da tom potezu nemamo što zamjeriti”. 

Craft scena nagnala velike pivovare na proširenje ponude 

Bujanje craft scene nagnalo je velike pivovare na proširenje ponude retro izdanjima svojih brendova ili nepasteriziranim i nefiltriranim pivima, stizala su i nova rješenje etiketa i boca, a na kraju su se okrenule i pivima gornjeg vrenja, koja do sada nisu kuhale. "Kako industrijske pivovare imaju opremu dimenzioniranu za goleme šarže, da bi mogle kuhati male količine pivskih specijala, moraju se prilagoditi. Tako je nastala mikropivovara Grif u okviru tvrtke kćeri Zagrebačke pivovare, a još prije koprivnički je Carlsberg plasirao liniju Panonska. Siguran sam da ni Karlovac ne sjedi skrštenih ruku", kaže urednik portala Pivnica.net Mato Pejić.

Goran Gazdek

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb