e-Privredni

A+ A A-

Liberalizacija ne smije podrazumijevati pad kvalitete

Mislav Munivrana, direktor Eko taxija

Eko taxi započeo je s radom 2011. godine u Zagrebu. Tržište autotaksi industrije upravo je u tom trenutku prolazilo kroz liberalizaciju i diversifikaciju ponude, što je za ovu tvrtku predstavljalo velik izazov. Osim gradskog i međugradskog prijevoza putnika, Eko taxi svojim korisnicima nudi prijevoz djece u autosjedalici, prijevoz kućnih ljubimaca, non-stop taxi prijevoz za klijente sa stalnim potrebama usluge prijevoza te uslugu razgledavanja grada i izlete po želji. U ovoj godini korisnici mogu očekivati uvođenje novih oblika prijevoza.

Mislav Munivrana, direktor Eko taxija, kaže kako je tvrtka putnicima ponudila pristupačnu, kvalitetnu uslugu i povoljne cijene, a pritom joj je iznimno važno njegovati ekološki pristup, ponajprije zahvaljujući automobilima na električnu energiju. Te 2011. godine potražnja za autotaksi uslugama je rasla, ali su se mijenjali i trendovi – s jeftinijim cijenama građani su sve češće birali taksi umjesto vlastitog ili javnog prijevoza.

Kao i većina tvrtki u Hrvatskoj, tvrtka se susrela s problemima birokracije i brojnim administrativnim preprekama, no strpljenje i trud su se na kraju ipak isplatili. Tako Eko taxi trenutačno posluje u Zagrebu, Zaprešiću, Vodicama i Velikoj Gorici. Također, Eko taxi svoje usluge odnedavno pruža i u gradu pod Marjanom – Splitu te Dubrovniku. Time se ekološki pristup prijevozu prenosi i na hrvatsku obalu. Uskoro se očekuje otvaranje voznog parka i u drugim gradovima.

Eko taxi u Zagrebu broji 150 vozila i 250 vozača, a taj će se broj, ističe prvi čovjek ove tvrtke, povećavati u skladu sa širenjem i plasiranjem usluge u različite gradove diljem Hrvatske.

Nedavno je na snagu stupio novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu. Što on donosi hrvatskom tržištu?
- Svakako pozdravljamo novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu jer je pridonio uređenju tržišta, naravno pod pretpostavkom da će ga svi poštovati. Kao tvrtka koja je nastala zahvaljujući liberalizaciji tržišta, nikada nismo bili protiv nje, jedino smo inzistirali da zakon bude jednak za sve. Najveći problem jest to što je zakonodavac dao iznimno malo vremena za prilagodbu na nove odredbe, što je stvorilo probleme svima, a ne samo Eko taxiju. Bez obzira na to, mi ćemo poštovati sve zakonske odredbe kao i do sada, ali i raditi na poboljšanju i modernizaciji svoje usluge kako bismo zadovoljili sve potrebe svojih putnika.

Kako, općenito govoreći, ocjenjujete hrvatsko taksi tržište, je li u dovoljnoj mjeri liberalizirano i što mu je donijela konkurencija?
- Konkurencija je na svakom tržištu dobrodošla, pa tako i u sektoru autotaksi industrije. Tržište je prošlo temeljite promjene, konkurenata je sve više, ali prema našem iskustvu korisnici itekako nagrađuju dobar omjer cijene i kvalitete te pouzdanost i transparentnost u poslovanju. Konkurencija vas tjera da maksimalno poštujete prethodno navedene parametre i Eko taxi u tome smislu pruža uistinu visoki standard usluge. U ovome trenutku tržište je uistinu fluidno i novi zakon je omogućio jednostavan ulazak novih igrača, ali samo oni kvalitetni opstaju. Međutim, moram naglasiti kako liberalizacija ne smije podrazumijevati i značajan pad kvalitete, a kod nas se ona najviše ogleda u sigurnosti putnika. Taj koncept su nažalost svi zanemarili i zaboravlja se da je vozač odgovoran ne samo za sigurnost putnika u svome vozilu, već i za sve ostale sudionike u prometu.

Gdje se ono nalazi u odnosu na zemlje u našem okruženju i Europu?
- U odnosu na zemlje Europske unije i svijeta Hrvatska sada ima, usudio bih se reći, i najliberalnije tržište autotaksi industrije. Regulative se odnose na neke osnovne sigurnosne standarde poput primjerice starosti vozila, a sama činjenica da lokalne jedinice ne određuju broj dozvola dovoljno govori o tome kolike je tržište liberalno. U tome smislu smatramo da je iznimno važno da tvrtke koje pružaju autotaksi usluge surađuju s lokalnim jedinicama vlasti. Eko taxiju nikako nije cilj narušiti prometnu sliku gradova u kojima će poslovati i izazvati kaos, već učiniti sve da taksi bude dostupan svim korisnicima, a posebice našim sugrađanima.



Tržište se svakodnevno susreće s novim tehnološkim rješenjima i aplikacijama za prijevoz koje u stopu prate i novi poslovni modeli. Kako se vaša tvrtka nosi s tim izazovima, ali i drugim novitetima?
- Upravo smo rebrandingom predstavili novo lice i stavljamo naglasak na cjelovitu, digitaliziranu i moderniziranu uslugu. Eko taxi ima aplikaciju za naručivanje prijevoza, njezinu upotrebu potičemo i brojnim akcijama te popustima, i sasvim sigurno ćemo ići u smjeru daljnje implementacije i poboljšanja. Međutim, uz upotrebu novih tehnologija i dalje ćemo zadržati sve svoje temeljne odrednice – ekološku osviještenost, sigurnost putnika i profesionalnost vozača.

Je li teško doći do kvalitetnog vozača?
- Potražnja za vozačima je u ovome trenutku iznimno velika, tako da je i kod nas u tijeku zapošljavanje velikog broja ljudi. Na prvi pogled posao taksi vozača čini se iznimno jednostavnim, no za ovaj posao potrebno je puno više od važeće vozačke dozvole. Vozači moraju biti iznimno strpljivi, dobro poznavati grad, biti smireni u prometu i kvalitetno komunicirati s putnicima. Ne biste vjerovali s kakvim se situacijama naši vozači susreću, dio takvih priča nalazi se u knjizi 101 priča iz Eko taxija na koju smo posebno ponosni. Vozačima nudimo prekvalifikaciju, dodatnu edukaciju, ali i stimulativna, iznadprosječna primanja. Iznimno su nam važni kvalitetni međuljudski odnosi i timski rad.

Vaš zaposlenik može uzeti i franšizu Eko taxi, zar ne? Zbog čega ste se odlučili na ovakav model poslovanja?
- Eko taxi od osnutka i početka rada u Zagrebu prije sedam godina nudi franšizu autotaksi prijevoznicima koji ispunjavaju zadane standarde Eko taxi brenda. Neki od osnovnih preduvjeta su da vozilo mora biti novo ili samo nekoliko godina staro. Hibridni ili električni pogon svakako je dodatan plus, a svi vozači moraju proći posebnu edukaciju o zaštiti okoliša. Ovaj potez je bio logičan slijed razvoja situacije na tržištu autotaksi usluga jer smo željeli osigurati svojim korisnicma uvijek dostupna taksi vozila u skladu sa svim ranije spomenutim normama.

Imaju li banke razumijevanja za ovu djelatnost i prate li je posebno prilagođenim financijskim modelima za lakšu nabavu većeg broja vozila ili ne?
- Kada dugo surađujete s bilo kojom institucijom, one se uvijek nastoje maksimalno prilagoditi vašim potrebama, a opet u okviru vlastitih mogućnosti. Tako mi imamo ostvarenu dugogodišnju suradnju s leasing kućom koja nas prati u našem poslovanju, te nam je značajno olakšala nabavu i financiranje novih vozila, a i sve ostale procedure kroz koje se treba proći u tom procesu.

Već neko vrijeme djeluje Udruženje davatelja taksi usluga pri HGK. Mogu li se kroz takva i slična udruženja jasnije artikulirati stavovi tvrtki u ovoj djelatnosti na njihovu, ali i dobrobit korisnika taksi usluga?
- Eko taxi je član davatelja taksi usluga pri HGK i kao takav aktivno sudjeluje u njegovom radu. Činjenica je da se jako mnogo može postići preko komora ili udruženja jer, kao njihovi članovi, akteri smo na tržištu usluga, te smo najbolje upoznati sa svim poteškoćama s ima se susrećemo mi kao pružatelji, ali i korisnici naših usluga. Slijedom toga, rekao bih kako se može jako puno postići na obostrano zadovoljstvo.

Boris Odorčić

Možete li istaknuti neke buduće poslovne korake tvrtke Eko taxi?
- Ispred nas je uistinu izazovno razdoblje jer planiramo širiti svoje usluge diljem Hrvatske. Trenutno nam je najveći fokus Dalmacija, a prvi grad u kojem smo otvorili vozni park je Split. Kao što sam već naveo, mislim da ništa nije dobro raditi stihijski i vrlo nam je važno ostvariti kvalitetnu obostranu suradnju s lokalnom zajednicom i vlastima, o  čemu, osim o adekvatnoj logistici, novim vozilima i zaposlenicima, zaista vodimo računa. Cilj je da za svaki novi grad u kojem ćemo poslovati osiguramo dostupnost flote i adekvatnu logistiku te podršku od 0 do 24. Od tih standarda nećemo odstupati. (B.O.)

Privredni vjesnik d.o.o. Kačićeva 9 Zagreb